פייסבוק היא אחד הגורמים החזקים בעולם כיום. רשת חברתית שמכילה את פרטיהם של למעלה ממיליארד בני אדם (רק בפייסבוק עצמה, ללא חברות הבת שרכשה) ויודעת בכל רגע נתון היכן נמצאים רובם, מה הם עושים, מה הם אוהבים ואיזה אוכל הם מבשלים. האכסיומה המפורסמת טוענת שידע הוא כוח, ונכון להיום נראה שלפי המשוואה הזו פייסבוק היא אחת האימפריות החזקות ביותר שידע העולם. שנייה רק לגוגל, וגם זה בספק.
עד כה ידענו שפייסבוק משתמשת במידע הזה על מנת להתאים לנו פרסומות שיענו יותר על תחומי העניין הזו, אבל מה יקרה אם פייסבוק תחליט להשתמש בכוח הזה נגדנו? נשמע כמו מדע בדיוני? אז זהו, שעבור 700 אלף בני אדם ברחבי העולם הפחד הפך למציאות.
במהלך חודש ינואר 2012 שיתפה פייסבוק פעולה עם ניסוי פסיכולוגי למשך שבוע. מטרת הניסוי הייתה לבדוק האם מצב הרוח של הסובבים אותנו "מדביק" אותנו. לצורך כך החלה פייסבוק מעוותת את הפיד של המשתתפים שנבחרו להשתתף בניסוי שלא בידיעתם וללא הסכמתם. מערכת פנימית ניתחה את הפוסטים שעלו לפייסבוק ובדקה האם הם בעלי מסר "חיובי" או "שלילי" על פי ניתוח המילים. לחלק מהמשתתפים בניסוי הוצג פיד שרובו מסרים חיוביים ולחלק הוצג פיד שבו מסרים שליליים בעיקר. בתום השבוע נבדקה רוח הפוסטים של המשתתפים בניסוי, ולא במפתיע התברר שאלו שנחשפו למסרים שליליים בעיקר נטו לכתוב פוסטים שליליים יותר בעצמם, ולהיפך, הקבוצה שנחשפה למסרים חיוביים כתבה בעיקר פוסטים חיוביים.
לעזור לכם להבין מה אפשר לעשות עם זה? הרבה. פייסבוק יכולה (באמת!) ליצור תסיסה באזורים מסוימים בעולם, היא יכולה ליצור הלכי רוח מסוימים לקראת בחירות לנשיאות או למוסד כזה או אחר, היא יכולה להרגיע התקוממויות בטרם התפרצו, היא יכולה להביא אומות לתמוך או להתנגד למלחמות או להסכמי שלום… פייסבוק יכולה לעשות בנו כמעט כרצונה. זה מפחיד אתכם? אל דאגה. פייסבוק בהחלט מסוגלת להרגיע אתכם.
פייסבוק השתתפה בינתיים רק בניסוי מדעי. העניין הוא שפייסבוק בהחלט יכולה להשפיע עלינו בדרכים שונות. העולם לא חוקק עדיין חוקים בנושא השפעה על המונים באמצעות רשתות חברתיות. השאלה כיצד ינהגו קברניטי הפייס אם יוצע להם מספיק כסף כדי שיטו את דעת הקהל לטובת מתמודד כזה או אחר לנשיאות ארה"ב למשל. האם זה חוקי? האם מישהו בכלל ידע מזה לפני הבחירות?
מה למד עולם המדע מהניסוי? לא משהו מהותי שלא היה ידוע לפני כן. כשאנשים סביבך כועסים, גם אתה כועס. כשאנשים סביבך שמחים, גם אתה שמח. מה למדנו אנחנו? כפי שכבר כתבתי כאן פעם, כשאנחנו לא משלמים על השירות שאנחנו מקבלים כנראה שאנחנו לא הלקוח אלא המוצר. מש"ל.