הפנים החדשות של תחנת הרכבת

ערן קמינסקי
אחרי עשור של דיונים נחתם סוף-סוף ההסכם בין הרכבת לרשות מקרקעי ישראל, ותחנת מודיעין מרכז תהיה הראשונה בארץ בה ייבנה מגדל משרדים, מסחר ומגורים
צילום הדמיה: יח"צ

חודשיים לאחר שהגיעה הבשורה כי נמצא הפתרון שיאפשר את הקמת מגדל משרדים, מסחר ומגורים מעל לתחנת הרכבת מודיעין מרכז, נחתם בשבוע שעבר ההסכם בין משרד התחבורה ורשות מקרקעי ישראל.

כזכור, המיזם החל את דרכו עוד בשנת 2014, אז הכריזה הנהלת הרכבת על הפרויקט הנדל"ני הגדול, במסגרתו תוכננה בניית מגדל מעל מבנה תחנת הרכבת בעיר.בעיריית מודיעין סיפקו אז את האישורים הדרושים, משרד אדריכלים כבר שירטט את ההדמיות והפרויקט אמור היה לצאת לדרך, אלא שאז התברר כי תקופת הזיכיון שהוצעה ליזמים – בת 25 שנים – אינה אטרקטיבית עבורם והפרויקט נתקע. כעת, לאחר שנקבע כי רשות מקרקעי ישראל תפרסם מכרזי יזמים לתקופת חכירה בת 98 שנים, נחתם ההסכם והמיזם הנדל"ני הגדול של רכבת ישראל יוצא לדרך, תחילה במודיעין כפיילוט.

שטח הפרויקט במודיעין ישתרע על פני 27 אלף מ"ר, שיכללו כאמור שטחי משרדים, מסחר ומגורים, כאשר דירות המגורים צפויות להיות מיועדות להשכרה. אלעד שמעונוביץ, המשנה לראש עיריית מודיעין, אמר לפני כחודשיים כי "מדובר בפרויקט חשוב שיחזק עוד יותר את מרכז העיר שלנו והשירותים הניתנים בו. פתרון הבעיה יאפשר גם הקמת מגורים במתחם התחנה, ויחד עם ראש העירייה חיים ביבס נפעל כדי שיהיה מדובר בדיור בר השגה ודירות קטנות עבור צעירים במרכז העיר, ושהפרויקט לא יהפוך לעוד מיזם נדל״ני שרק שורת הרווחים עומדת לנגד עיניו".

מירי רגב, שרת התחבורה, אמרה לאחר החתימה על ההסכם כי הוא "מהווה אבן דרך היסטורית בקידום התחבורה הציבורית בישראל ובמימוש חזון המרכזים התחבורתיים המשולבים (האבים). משרדנו מחויב לסייע בהאצת הפרויקט והסרת חסמים, כדי שהפיילוט יתחיל לפעול בהקדם האפשרי וישמש השראה למרכזים דומים נוספים בכל הארץ".

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, משה שמעוני, מסר: "פרויקט מודיעין מרכז, תחנת מלחה המחודשת, ופרויקטים נוספים המבוצעים ומקודמים כיום, יאפשרו לנו לפתח מנועי צמיחה כלכליים ואסטרטגיים לשנים הקרובות, לייצר אפיקי הכנסה נוספים, להקל על מצוקת הקרקעות למסחר תעסוקה ומגורים, ולשפר דרמטית את השירות לנוסעי הרכבת. כמו כן, הרכבת מקדמת עירוב שימושים ויצירת מקומית תעסוקה, הייטק, אקדמיה ועוד בפריפריה".

מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה, הוסיף כי "אנו מקדמים תוכנית אסטרטגית לשינוי משמעותי של תפיסת תחנות הרכבת ברחבי הארץ. מרכזים אלה גם ישפרו את המציאות התחבורתית בישראל וכן ישפרו את יציבותה הפיננסית של הרכבת, באמצעות פתיחת אפיקי הכנסה חדשים ואסטרטגיים".

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קווינט, הגיב אף הוא ואמר: "פיתוח מתחמי הרכבת נדון החל משנת 2003. אין לשער את היקף היעילות המשקית הרבה אשר תצמח מפיתוח המתחמים, החל מהפחתת הנסועה דרך שינוי המתחם האורבני. תחנת מודיעין הינה סנונית ראשונה ובעתיד הקרוב תשווקנה תחנות נוספות".

כתבות נוספות

מדינה בהפרעה

מי כאן לעזאזל אחראי על מנת המשכל של הממשלה שלנו, וכיצד הגענו לטירוף המוחלט ולמגדל בבל שבו אנו חיים בתקופה הזאת

המספר הנוסף

עירוני מודיעין רשמה שער ראשון, אבל גם הפסד שלישי. עילאי תומר, שגדל במודיעין וכיכב בנוער של מכבי ת"א, עדיין מחפש בית חדש. אריאל לוגסי עדיין תקוע בליגה הלאומית, ובן שהר מסרב לפרוש

"שביתת העם" הגיעה למודיעין

מאות מפגינים התייצבו הבוקר בצומת שילת וחסמו את התנועה לסירוגין. בהמשך היום: מחאה בקניון עזריאלי והפגנה נוספת בצומת הכניסה לעיר מאות מפגינים חסמו הבוקר לתנועה

המשך קריאה »

מדינה בהפרעה

מי כאן לעזאזל אחראי על מנת המשכל של הממשלה שלנו, וכיצד הגענו לטירוף המוחלט ולמגדל בבל שבו אנו חיים בתקופה הזאת

המשך קריאה »

המספר הנוסף

עירוני מודיעין רשמה שער ראשון, אבל גם הפסד שלישי. עילאי תומר, שגדל במודיעין וכיכב בנוער של מכבי ת"א, עדיין מחפש בית חדש. אריאל לוגסי עדיין תקוע בליגה הלאומית, ובן שהר מסרב לפרוש

המשך קריאה »