תושבי תשעה בתים ברחוב קול התור קיבלו התרעה ממי מודיעין כי ביום מסויים הם צרכו 29 קוב מים בצריכה משותפת של הדיירים, ומעבר לצריכה הפרטית של כל בית. התושבים התפלאו לראות כיצד מד המים "השתולל", במיוחד כאשר למחרת היום הוא חזר למצבו הרגיל.
יורם שוורץ, אחד הדיירים, פנה בשם כולם ל"מי מודיעין" וביקש לזכות את הדיירים על הצריכה המשותפת החריגה מאד, "שיכלה למלא את הכנרת" כדבריו. "לפני כשבועיים התקשרו ממי מודיעין ופקידה חביבה בישרה לי על הצריכה המשותפת הגבוהה באותו יום ספציפי", הוא מספר. "בעקבות השיחה הגיע גם מכתב ובו נאמר כי 'מקריאת מוני המים התגלתה צריכה משותפת של 3.22 מ"ק לכל דייר. צריכה זו נחשבת לגבוהה יחסית. אנו מקדימים את החשבון במכתב זה כדי שלא תהיו מופתעים מהצריכה הגבוהה'".
אבל התושבים כן הופתעו. שוורץ: "כשבדקתי ראיתי שמדובר בכמות מטורפת של מים. ביקשנו שישלחו נציג טכני של מי מודיעין לבדוק בשטח. הם שלחו בחור חביב שבדק את השטח ואישר כי אין נזילה או פיצוץ בצינור. אני גם מדגיש כי לתשעת הקוטג'ים שלנו אין גינות. יש לכל קוטג' בכניסה משהו בגודל מטר על מטר, וגם השטחים הקטנים האלה מושקים בטפטפות. אין לנו נזילה ועובדה שהשעון חזר לקדמותו".
כעת הדיירים חוששים שאם במי מודיעין ידרשו מהם לשלוח את השעון לבדיקה – לא יתגלה דבר והם יחוייבו בעלות הבדיקה וגם בתשלום הצריכה העודפת. שוורץ: "איך יתכן שרק ביום אחד תהיה קפיצה כזאת? מה הבעיה להבין שהיתה תקלה ושצריך לזכות אותנו על הכמות העודפת של אותו יום?"
מ"מי מודיעין" נמסר בתגובה: "מדובר בצריכה חריגה שנספרה בשטח הפרטי, עליו אחראים הדיירים, כאשר אין ל'מי מודיעין' כל דרך לדעת מה קרה בשטח הפרטי שגרם לצריכה חריגה. נציגי 'מי מודיעין' ניסו לסייע בכל דרך אפשרית, כולל בדיקות בשטח הפרטי. לאחר הבדיקות הוצע לתושבים לשלוח את מד המים לבדיקת תקינות – הבדיקה היחידה שנותרה ויכולה להראות האם אכן יש בעיה בקריאות מד המים, אך בינתיים התושבים לא נענו להצעה.
על פי חוק תאגיד מים יכול לזכות בגין צריכה חריגה בשלושה מקרים:
1. צריכה שנובעת מנזילה שתוקנה (לפי הוראות החוק).
2. צריכה שנובעת מקריאות לא נכונות של מד המים.
3. במקרה בו מד מים שנשלח לבדיקה במעבדה חיצונית מורשית מטעם רשות המים, חזר כשהוא נמצא לא תקין.
שתי האופציות הראשונות נשללו בביקור נציגי מי מודיעין בשטח. לכן, הוצע לתושבים לשלוח את המד לבדיקה על פי הוראות החוק, הכוללות מילוי טופס כנדרש, הפקדת צ'ק פקדון ועוד.
החוק קובע כי אם מד המים נמצא לא תקין – יזכה תאגיד המים את התושבים בתשלום החריג ע"פ הוראות החוק ויחזיר להם את שיק הפיקדון. באם מד המים חוזר תקין, יופקד שיק הפיקדון עבור הבדיקה ולא ניתן יהיה לזכות אותם בגין הצריכה החריגה.
נציין כי לפני שנה זוכו הדיירים בגין הצריכה המשותפת בשל בעיה במד. אנו נשמח כאמור לשלוח את המד החדש לבדיקה באם ירצו זאת התושבים, אך איננו יכולים להתעלם מהוראות החוק הקובעות בדיוק באילו מקרים ניתן לזכות תושבים בגין צריכה חריגה ועלינו לבצע אותן כהלכתן".
(צילום ארכיון)