אתם לא מוצר!

גיל ח' עמית
2014-09-30 01:00:00
2014-09-30 01:00:00

פעמיים בעבר סיימתי טורים שנגעו לפייסבוק במסר לפיו כאשר אתם לא משלמים עבור השירות שאותו אתם מקבלים, כנראה שאתם המוצר. בחודשים האחרונים למדו לא מעט משתמשי פייסבוק על בשרם את המסר כשגילו שהיו חלק בניסוי פסיכולוגי ענק מבלי שנתנו את הסכמתם לכך, או כשגילו שפרטיהם מועברים לסוכנויות הביטחון האמריקאיות בלי שיידעו מכך. אין זה סוד שפייסבוק מוכרת את פרטינו למפרסמים המעוניינים בכך ומתאימה עבורנו פרסומות לפי הפילוחים הרלוונטיים.

לא מעט מתחרים רציניים וסטארטאפים מתחילים ניסו להכניס מקל בגלגלים של העגלה של צוקרברג, אבל עד כה אפילו הניסיון של גוגל הגדולה לא צלח ופייסבוק נותרה מונופול כמעט מוחלט בשוק הרשתות החברתיות כשבבעלותה גם כמה מאלו שניסו להתחרות איתה. אינסטגרם ו-ווטסאפ למשל. המתחרה הנוכחית עלולה להצליח דווקא במקום שבו נכשלו המתחרות האחרות, כשהכרטיס שלה להצלחה הוא דווקא העיתוי.

פייסבוק הצליחה לקומם עליה את קהל המשתמשים מספר פעמים בעבר, אבל הפעם היא קוממה עליה קהילה חזקה במיוחד – הקהילה הגאה. הדרישה שהעלתה פייסבוק לאחרונה לפיה מלכות דראג יירשמו לאתר בשמותיהן האמיתיים, הגבריים, ולא בשמות הבמה שלהם הביאה את הקהילה הגאה, ובעיקר את מלכות הדראג, להכריז מרד נגד פייסבוק והתוצאה, תגידו שלום ל-Ello.

"אלו" היא רשת חברתית חדשה שהחלה את דרכה כרשת של אמנים שביקשו למצוא אלטרנטיבה לפייסבוק. העיתוי מביא להצלחה גדולה למדי, כשמדי יום מצטרפים אליה עשרות אלפי משתמשים, 4,000 מדי שעה אם להאמין לפול באדניץ, המייסד.

המניפסט של "אלו" שבינתיים מסתמכת רק על הזמנות בשיטת החבר מביא חבר שבה משתמשת גם גוגל, הוא פשוט. אתם לא מוצר. "אלו" מצהירה שהיא מתנגדת לפרסום, תומכת בפשטות ויופי, אינה מוכנה לקבל אלימות ובאופן כללי שונה מהותית מפייסבוק שדוגלת לדברי "אלו" בהונאה ומניפולציה. רשת מעצימה ולא כזו שמתייחסת למשתמשיה כאל דרך להכניס עוד כסף. כשבוחנים את "אלו" מקרוב מגלים שהקו שלה הוא נקי ונעים לעין, בלי התזזיתיות שמאפיינת את פייסבוק ודומותיה. המשתמשים מפרסמים סטטוסים ותמונות באופן שמזכיר למדי את טוויטר החדשה, זו שאחרי ההנפקה, אך ללא מגבלת התווים של טוויטר. מקום שכיף להיות בו ונעים לשוחח בו. ניתן לראות סטטוסים של חברים בלבד או של משתמשים נוספים לפי בחירה.

אז מה יכול לחסל את אלו? כמה דברים. קודם כל שיטת הזמנות. זוכרים את גוגל פלוס? הרשת החברתית של גוגל שקיימת עדיין לפחות על הנייר? כשקמה הרשת היא הייתה להיט. הזמנות היו מוצר יקר ונדיר, אבל עד שהרשת נפתחה לקהל הרחב הבאזז כבר נעלם. אלו שקיבלו הזמנה התייאשו מלדבר עם עצמם בהיעדר חברים שיחלקו איתם את הרשת, והמאוכזבים ניסו להיכנס רק כדי לגלות שהוותיקים כבר עזבו. אם "אלו" לא תיפתח לקהל הרחב במהרה, היא תסבול מאותו הגורל. ניסיון חיסול נוסף עלול לבוא מצידה של אחת הענקיות שתצליח לפתות את היזמים של "אלו" למכור אותה וכך לחסל אותה. בעיה נוספת היא היעדר מודל עסקי רווחי שיאפשר להשאיר את הרשת בחיים ללא פרסומות וללא דמי מנוי. נכון להיום נראה שפייסבוק לא צריכה לדאוג – וחבל.

(צילום יחצ)

כתבות נוספות

איך מתמודדים עם מאניה דיפרסיה?

מאניה דיפרסיה, או בשמה המקצועי הפרעה דו-קוטבית, היא אחת מהפרעות הנפש המורכבות והמאתגרות שמשפיעות על מיליוני אנשים ברחבי העולם. הפרעה זו מתאפיינת בתנודות קיצוניות במצבי

המשך קריאה »