בפעם השלישית מאז פרוץ המשבר נפתח מחדש קניון עזריאלי במודיעין, כאשר לצד הלקוחות המאושרים והשמחה לשוב לעבודה, בעלי העסקים מדווחים על תנועת קונים דלילה למדי וקושי לגייס עובדים
(צילום: מודיעין NEWS)
קניון עזריאלי במודיעין פתח בשבוע שעבר את שעריו לאחר סגר ממושך בן למעלה מחודש וחצי, כאשר בעלי החנויות עוברים את הריטואל הזה כבר בפעם השלישית. למרות זאת, את ההתרגשות והשמחה לשוב לעבודה, וגם את החשש מסגר נוסף, אי אפשר היה לפספס השבוע.
מי שעוד שמחו על הפתיחה המחודשת היו כמובן הקונים. שושנה איטח, תושבת נעלה, סיפרה השבוע: "מרגש מאד לחזור, הגיע הזמן. היה ממש קשה להיות סגורים בבית. אני גרה לבד והאפשרות לצאת עכשיו מחוץ לבית לבלות בלי לפחד ובלי מגבלות זה באמת משמח. אישית, לא חיכיתי לאיזו חנות מיוחדת שתיפתח או למשהו מסוים. הסגר הכניס אותי לדיכאון ולכן הפתיחה המחודשת היא ממש אוויר לנשימה בשבילי".
לגבי השמירה על ההנחיות והחיסונים, איטח בדעה נחרצת: "אני שומרת על עטיית מסכה ומקפידה לשמור על מרחק. אמרתי לכל מי שאני מכירה שילך להתחסן. אני אחרי החיסונים ובאמת מקווה שכולם התחסנו ושנוכל לחזור לשגרה כמה שיותר מהר".
את רפי בן נון, נהג מונית במקצועו ותושב העיר למעלה מ-20 שנה, פגשנו כשהוא מבלה עם נכדו הצעיר בקומת המזון המהיר. לשבת לאכול בקניון עצמו עדיין אסור, אבל זה לא הפריע לבן נון ליהנות: "הגיע הזמן, היינו חנוקים. התגעגעתי לטייל עם הנכדים בקניון, לקנות להם מתנות. הזמנו משלוחים של אוכל הביתה, אבל אין כמו לצאת ולשבת בחוץ לאכול, זה ממש בשביל הנשמה. אפילו שהקניון חזר עכשיו, חשוב מאד שאנשים ימשיכו לשמור על ההנחיות עד שהתחלואה תרד למינימום".
מתניעים מחדש
בעלי החנויות מברכים כמובן על הפתיחה המחודשת ומחכים ללקוחות, אך עדיין נתקלים בקשיים מסוימים. חלקם אף מאוכזבים מיחס העירייה כלפיהם, ומקווים שמדובר בסגר האחרון בהחלט.
שרון, בעלת החנות ממנטו – חנות למתנות מיוחדות, שיתפה: "מספטמבר היינו סגורים למעט איזה שבועיים, ככה שיש התרגשות גדולה. נערכנו בהתאם, הזמנו דברים חדשים, הבאנו ספקים חדשים. קיווינו כבר הרבה זמן לפתוח, אנחנו שומרים על ההנחיות של משרד הבריאות ומתרגשים לפגוש את הלקוחות שלנו. הם ממש חיכו שנחזור ושמחים לצאת סוף סוף מהבית".
כאמור, לצד ההתרגשות המשבר והשלכותיו עדיין איתנו, כפי שמספרת שרון: "הוצאנו את כל העובדים לחל"ת, חלקם עזבו ומאד קשה למצוא עובדים חדשים".
גם בדוכנים השונים הפזורים בקניון ניתן היה לשמוע השבוע קולות דומים. סבטלנה טרילסניק, תושבת מודיעין מזה כשלוש שנים וחצי העובדת בדוכן "shanti" למכירת תכשיטים, נתנה לנו את הזווית האישית שלה לפתיחה המחודשת: "התחושה היא של יציאה מהכלא, אני מאד שמחה לחזור. אנחנו היינו סגורים במהלך כל התקופה האחרונה, אפילו לא היו משלוחים. כל הזמן הזה הייתי בבית וטיפלתי בנכדים שלי. מאד קשה לי לעמוד שמונה שעות עם מסכה, אבל אין מה לעשות, אלו ההנחיות".
לשאלה האם השמחה לפתיחה המחודשת תורגמה גם לתנועת קונים משמעותית, עונה טרילסניק: "מדובר בחנות תכשיטים וחזרנו רק לפני זמן קצר, ככה שלא ניתן באמת לדעת. אולי לקראת פסח, שאז קונים יותר, יהיה ניתן לדעת טוב יותר".
מלבד הדוכנים "הרגילים" שחזרו לפעול, גם דוכני האוכל התמלאו בלקוחות שהתגעגעו למזון המהיר. "הייתה התלהבות גדולה ביום הראשון, ולאחר מכן היא קצת ירדה", מספר צחי בן יהודה, זכיין של רשת "Mr. corn". לצד השמחה מהחזרת המסחר, יש לו טענות קשות על ההתנהלות הבעייתית של המדינה: "זה לא פשוט. המדינה מרימה ומורידה את השאלטר ברגע אחד, ואנחנו צריכים להתכונן לפי זה. צריכים זמן בשביל לארגן את הדברים וזה לא קורה באופן מיידי. הפעם עוד נתנו לנו התראה של שלושה ימים. בפעמים הקודמות היינו צריכים לפתוח אחרי שהודיעו לנו רק לילה קודם, וזה היה בלתי אפשרי".
בנוגע לתפעול העסק עצמו, בן יהודה מסביר שיש קשיים רבים איתם הוא צריך להתמודד. עובדים שיצאו לחל"ת ואחרים שעזבו, ובכלל, לא פשוט למצוא עובדים חדשים מהרגע להרגע. אז איך בכל זאת מסתדרים? בן יהודה מספר כי הוא מנסה לשמור על קשר רצוף עם הספקים, וכך במקרה של פתיחה מחודשת בהתראה קצרה תהיה לו אפשרות לעמוד במשימה.
כמו בעלי עסקים אחרים עימם שוחחנו השבוע בקניון, גם לבן יהודה יש בטן מלאה על עיריית מודיעין: "דרשו ממני ארנונה על חודשים שהיינו בכלל סגורים, הם גבו ממני תשלום על פרסום ושילוט. זה לא נראה לך אבסורדי שצריך לשלם על דבר כזה כשאף אחד לא נכנס לקניון? אבל אני משלם, אין מה לעשות. אני לא רוצה לקבל קנסות. ניסיתי לדבר איתם והם כל הזמן הפנו אותי למישהו אחר, אבל בתכל'ס הם לא עזרו לי ואני מאוכזב מההתנהלות שלהם.
תוך כדי שיחה בן יהודה מפנה את תשומת ליבנו להררי הזבל שהצטברו ליד הפחים מחוץ לקניון. "אם כבר משלמים ארנונה ואת כל התשלומים, לפחות שהעירייה תשלח מישהו שיאסוף את הזבל. אני לא תושב מודיעין, אז אני מצדיע לעיר שלכם שהתושבים זורקים ליד הפח. אם היה מדובר בעיר אחרת בכלל הכל היה פה מלוכלך".
בניגוד לטענות שלו כלפי עיריית מודיעין, על הנהלת הקניון הוא מספר כי אלו הפגינו התחשבות רבה בבעלי העסקים. "הם באו לקראתנו בכל הנוגע לתשלומים השונים ולדמי השכירות שלא נגבו מאיתנו בכל התקופה האחרונה. נהגו בנו יותר טוב מאשר המדינה".
איך אתה רואה את התקופה הקרובה?
"החזרה לא תהיה קלה עבורנו, נצטרך לבנות את עצמנו כמעט מחדש. אני מקווה שהחיסונים יעשו את שלהם והלקוחות ישובו לקנות. אנחנו כרגע רק ב-30% פעילות, ואני מקווה מאד שלא יהיה סגר נוסף ונוכל להניע את העסק כמו שצריך".