בשנה האחרונה חל גידול ניכר במכירת רכבים חשמליים בישראל ובעולם כולו. למרות הקורונה, ההאטה של הייצור וגורמים נוספים, זאת הייתה שנה מוצלחת בענף הרכב החשמלי. מה גרם לאנשים לקנות יותר רכבים חשמליים ולאן זה מתפתח? המגמה העולמית היא אחת התשובות לכך.
בספטמבר 2021, נרשם המספר הגבוה ביותר של מכירות רכבים חשמליים ברחבי העולם. מדובר בקרוב לשבע מאות אלף רכבים חשמליים, נתון גבוה ביחס לאותו חודש בשנה שעברה. הגענו למצב שבו אחד מכל עשרה רכבים חדשים ברחבי העולם הוא חשמלי. זהו נתון מפתיע ומעודד, בייחוד לאור המגמה בשנים האחרונות.
גם בישראל נשברו שיאי מכירות בשנה האחרונה. בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2021 חלה עלייה של למעלה מחמש מאות אחוזים במכירות של רכבים חשמליים, זאת לעומת השנה שקדמה לה. מדובר בעלייה משמעותית מאוד וניתן להסביר אותה בעיקר בשל חברת טסלה שנכנסה בשנה הזאת לארץ, מכרה כאן אלפי רכבים חשמליים וכרגע תופסת נתח של כשליש מהמכירות בתחום.
גם בעולם וגם בישראל המגמה של מכירת רכבים חשמליים תופסת תאוצה בשנים האחרונות ובכל שנה הנתונים הגלובליים מראים גידול במכירות. מדינות רבות נמצאות במקומות טובים מבחינת מכירה לעומת רכבים שמונעים על ידי דלק והפערים הולכים ומצטמצמים. בנורווגיה למשל, המכירות של רכב חשמלי הגיעו לכמעט שני שליש מסך המכירות. זה אומר שהביקוש לרכב חשמלי בנורווגיה עקף את זה של רכב המונע על ידי דלק. מדובר בשינוי מטלטל בעולם התחבורה.
נורווגיה היא רק סמן למה שקורה בעולם. אמנם לא כל המדינות הגיעו לאחוזים כאלה גבוהים במכירת רכבים חשמליים, אבל המספרים בשווקי רכב רבים מתקרבים לשם בכל שנה. אז מה קורה כאן בעצם? איך הביקוש הפך לכזה גבוה, גם בזמן מגפה עולמית והאטה כלכלית? התשובה מורכבת מכמה אפשרויות.
דבר ראשון, בכל העולם חלו שינויים אקלימיים ובעיקר אסונות טבע אחד אחרי השני, בכל מקום ובכל עונה. שיטפונות באמצע הקיץ, גלי קור שלא בעונה המתאימה, סופות, חום, חול ועוד. בכל העולם מבינים שזיהום האוויר הוא הרסני ושיש לצמצם אותו במהירות. אחת הדרכים היא לשנות את הרגלי התחבורה האישיים. אם לא בתחבורה ציבורית, אז לפחות ברכב פרטי שלא מזהם, כלומר רכב חשמלי.
דבר שני, הרכבים החשמליים נמצאים בחזית הטכנולוגיה והביצועים. בעשור האחרון חלו שיפורים אדירים ביכולת הנסיעה של הרכבים הללו. מנוע חזק, מחשוב מתקדם שעוזר לנסיעה חלקה ובטוחה ולא פחות חשוב- טווח הנסיעה גדל. אם עד לפני כמה שנים טעינה חשמלית אחת הספיקה לקצת יותר ממאה קילומטרים של נסיעה, כיום אנחנו עומדים על כחמש מאות קילומטרים ואף יותר.
מעבר לכך, יצרניות הרכב הגדולות מתכננות, מפתחות ומייצרות יותר ויותר רכבים חשמליים ובשנים הבאות הן ייצרו פחות רכבים המונעים על ידי דלק. הרצון הוא שרכבים חשמליים יהיו הסטנדרט ולשם הולך עולם התחבורה בשנים הבאות. נראה שהביקוש עולה כל הזמן גם כי הציבור מבין שהנפט והדלק המזהמים כבר לא רלבנטיים, בטח כשהמחירים שלהם רק עולים כל הזמן.
בנוסף למכירות הגדולות, חלה התפתחות גם בתחום התשתיות. בכל מקום מקימים עוד עמדות טעינה חשמליות בפריסה גבוהה, כדי שיהיה נוח ונגיש להגיע עם הרכב החשמלי לכל מקום. לפי נתונים עולמיים, במקומות שבהם יש תשתיות טעינה מפותחות, שם יש יותר רכבים חשמליים.
מכאן, העתיד הנראה לעין הוא חשמלי. זה נכון שלא כל מקום הוא נורווגיה, אבל בהחלט רואים שרכבים חשמליים נמכרים בכמות גבוהה בכל שנה ולשם שוק הרכבים מתפתח לדוגמא: פולקסווגן ID.4.
בעוד לא הרבה שנים, רכב חשמלי יהיה דבר מובן מאליו וישמש אותנו באופן רגיל. חלק כבר נמצאים שם עכשיו, חלק יעברו לתחבורה חשמלית בקרוב, אבל בסופו של דבר, בעתיד התחבורתי, כולנו נהיה שם.