בחודש הבא ייבחר זוכה במכרז שפרסמה העירייה להקמת 16 עמדות באתרים מרכזיים בעיר, כאשר בשלב הבא יוקמו 50 עמדות נוספות • היזם ישלם לעירייה דמי שימוש חודשיים, בנוסף לדמי זיכיון
(צילום: UNSPLASH)
מודיעין נכנסת לעידן הרכב החשמלי: העירייה פרסמה מכרז חדש לאספקה, תכנון, הקמה, הפעלה ואחזקה של עמדות טעינה (AC) לרכבים חשמליים ברחובות ובחניונים ציבוריים ברחבי העיר. מדובר במכרז שהחל להתגלגל עוד בחודש מאי השנה, אולם עקב משבר הקורונה התעכב ונדחה מועד הסגירה.
על פי המכרז יוקמו בעיר 16 עמדות טעינה, כאשר בשלב הראשון יבנה היזם הזוכה במכרז את העמדות, בעזרת מימון חלקי מהעירייה, וייהנה מההכנסות שישלמו בעלי הרכבים עבור החשמל והתפעול. על פי המכרז נקבעו עד כה ארבע נקודות בעיר בהן יוקמו עמדות בשלב הראשון: חניון העירייה, חניון היכל התרבות, רחוב יגאל ידין (ככל הנראה בסמוך למגדלי דמרי) וברחוב המעיין בפארק הטכנולוגי. בארבע נקודות אלו יוקמו שמונה עמדות, כאשר בהמשך ייקבעו שאר הנקודות בהן יוקמו שמונה עמדות נוספות. סביר להניח כי נקודות אלו ייקבעו באזור התעסוקה והמסחר של העיר, כמו המע"ר ומרכז עינב, המרכז המסחרי ברעות ועוד. כל עמדה תכיל שני חיבורים, כולל שתי חניות ייעודיות לכל עמדה שייצבעו ויהיו מיועדות לשימוש לשם הטענה בלבד.
מתנאי המכרז עולה כי הזוכה יקבל זיכיון למשך חמש שנים, כאשר לאחר תחילת השנה הרביעית יוכל המפעיל לבקש הארכת הזיכיון לתקופה של חמש שנים נוספות. עוד עולה מהמכרז כי במהלך הפעלת הזיכיון שומרת לעצמה העירייה את הזכות להקים חמישים עמדות הטענה נוספות, כשהיא מבטיחה לזכיין הזוכה השתתפות בהקמה בשיעור של כ- 5,000 שקל לכל עמדה. לזכיין תהיה זכות ראשונים להקים גם את העמדות החדשות (על חשבונו), אולם העירייה תוכל מלפנות גם לגורמים אחרים. עמדות הטעינה יהיו עמדות טעינה כפולות מסוג AC בהספק 22 קילוואט לפחות לשקע מסוג TYPE 2, בעלות 2 שקעי טעינה וללא כבל.
לצורך מימון המיזם השתתפה העירייה בקול קורא שערך משרד האנרגיה, בעקבותיו נחתם בין הצדדים הסכם לאספקה, הקמה והפעלה העמדות בסכום של 288 אלף שקל, וזאת בתנאי שהעירייה תעמיד דמי השתתפות ("מאצ'ינג") בשיעור של 35% נוספים לסכום המענק, המסתכמים ב- 155 אלף שקל נוספים. את הסך הכולל תשלם העירייה לזוכה במכרז, שלאחר קבלת הזיכיון ישלם לעירייה דמי שימוש חודשיים קבועים (בהתאם לסכום בו נקב בהצעתו במכרז), בנוסף לדמי זיכיון, שיכללו אחוז מסויים מתוך הכנסותיו ממכירת החשמל לבעלי הרכבים, שגם הם ייקבעו על פי הצעתו במכרז.
חבר המועצה גבי אדרי, המכהן כיו"ר ועדת המכרזים בעירייה, אמר השבוע למודיעין NEWS כי במהלך חודש ספטמבר הקרוב ייבחר זוכה במכרז, והוסיף כי "זהו אחד הפרויקטים החשובים ביותר בעיר".
במשרד האנרגיה הסבירו בזמנו בעת פרסום הקול קורא כי "מדינות רבות, וביניהן ישראל, מקדמות פרישה של רשת עמדות טעינה ציבוריות. עמדות אלו נועדו לאפשר טעינת רכב חשמלי לכל דורש במרחב הציבורי, ובכך לאפשר טעינה גם לבעל רכב שאין ברשותו עמדה פרטית, וכן להגדיל את טווח הנסיעה היומית של הרכב גם למי שברשותו עמדה פרטית. רשת זו מורכבת מעמדות טעינה מהירות המספקות זרם חשמלי ישיר (DC) וכן עמדות טעינה איטיות המספקות זרם חילופי (AC).
במסגרת זו פרסם משרד האנרגיה ארבעה "קול קורא" (שלאחד מהם ניגשה כאמור עיריית מודיעין. י"ג) לתמיכה בהקמת עמדות טעינה מהירות ואיטיות במרחב הציבורי בישראל בסכום כולל של 30 מיליון שקל, הצפויים להוביל להקמה של כ-2,500 נקודות טעינה בפרישה ארצית עד סוף 2020. עמדות אלו יהוו את בסיס הטעינה הראשוני במרחב הציבורי, ויותקנו בכבישים מהירים, בשטחי רשויות מקומיות ובקניונים, חניונים, מוקדי ציבור ומקומות עבודה.