בישיבת מועצה סוערת הודיע ראש העירייה סופית כי אין בכוונתו לממן קווי תחבורה ציבורית בשבת, וכעת תמתין מודיעין למכרז מוניות השירות הבא
(צילום ארכיון: דוברות העירייה)
מודיעין לא תצטרף ליוזמת התחבורה הציבורית בשבתות שהחלה לפעול בחודשיים האחרונים בתל אביב ובערים נוספות, כך הודיע סופית חיים ביבס בישיבת המועצה האחרונה בשבוע שעבר.
בישיבה, שהפכה במהרה לדיון סוער, אמר ראש עיריית מודיעין: "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת צריכה להתבצע אך ורק ביוזמת המדינה ולא הרשויות המקומיות. לא באנו להחליף את המדינה".
הנושא עלה לדיון בעקבות הצעות לסדר שהעלו חברי סיעת מודיעין חופשית ושחר מי און, נציג סיעת יש עתיד במועצה, שנדחו בידי חברי הקואליציה. כזכור, עם פתיחת קווי התחבורה הציבורית ביוזמת ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, אמר ביבס כי ישקול את הצטרפות עיריית מודיעין למיזם, במידה ותתקבל פנייה. מטרת המיזם של חולדאי, שעד כה פועל בהצלחה מרובה, כי ליצור רצף תחבורתי בין ערי גוש דן.
במקום להצטרף למיזם התחבורה של חולדאי, בחר ביבס במהלך שמהווה מעין פשרה, שעיקרה להחזיר את אוטובוס השבת למרכזי הבילוי בתל אביב שפעל רק בימי הקיץ ולהפעילו לאורך כל השנה. בנוסף, ימתין ביבס לסבב המכרזים הבא להפעלת קווי מוניות שירות שיופעלו בשבת, שמודיעין אמורה להיכלל בו. המכרז אמור לצאת לדרך לאחר הרכבת הממשלה הבאה, זאת מכיוון שממשלת מעבר לא יכולה לקדם מכרזים כאלה.
במהלך ישיבת המועצה התעמת ביבס עם אבי אלבז וגלעד ביהרי ממודיעין חופשית ועם חבר הקואליציה שחר מי און, שדורשים הנהגת תחבורה ציבורית בשבתות בעיר, גם אם באופן מוגבל ממרכז העיר לתל אביב ולירושלים ולמרכזי הבילוי בפאתי העיר.
ביבס השיב להם: "כל הפרויקט הזה של עיריית תל אביב שעולה 20 מיליון שקלים בשנה מקופת העירייה, כמה זמן אתם חושבים שהוא יכול להחזיק מעמד מבלי שהתושבים ישלמו עליו? ברגע שאתה לא משלם על שירות שאתה מקבל, זה לא עובד. זו לא חוכמה לעמוד ולעשות הצגות לפני המצלמות. שירותים שניתנים לאזרחים – צריך לשלם עליהם. אין חוכמות".
עוד הדגיש ביבס כי "יש לנו את הפרויקט שלנו של האוטובוס בשבתות ואין לי עניין לקחת מאות אלפי שקלים ולהשקיע במיזם של תל אביב. אנחנו מפעילים את האוטובוס בעלות של 10 שקלים ומה שמעניין אותי בסוף זה שהפרויקט יפעל ושנמתין למכרז להפעלת מוניות שירות שיפעלו גם בשבתות".
אלעד שמעונוביץ, מחזיק תיק הצעירים בעירייה שמתקציב מחלקתו ממומן אוטובוס השבת, רואה דווקא את חצי הכוס המלאה: "השבוע יחזור לפעול האוטובוס לתל אביב בימי שישי בערב. הקו הזה פעל בשלוש השנים האחרונות בקיץ, כולל בשבתות בבוקר לחוף הים, במסגרת תקציבי הנוער והצעירים עליהם אני מופקד. עכשיו אנחנו ממשיכים להפעיל את הקו גם לאורך כל השנה, כאשר עד היום הביקוש אליו היה נמוך יחסית, אבל עדיין אנחנו לא מוותרים".
עוד הוסיף שמעונוביץ כי "אני בעד תחבורה ציבורית בשבתות וסבור שמוניות שירות הפועלות גם בשבת הן הפתרון הנכון, גם משום שהן מסובסדות על ידי משרד התחבורה בהסכמים הקואליציוניים".
כאמור, מי שקיבלו באכזבה את הודעתו של ביבס הם חברי סיעת מודיעין חופשית בראשות אבי אלבז, שתבעו מביבס להצטרף מיד למיזם של חולדאי. בהצעה לסדר שהעלו בישיבת המועצה כתבו חברי הסיעה גלעד ביהרי ואיתי אלמוג בר כך: "כמו בנושאים רבים, בהיעדר פתרון במישור הארצי הרשות המקומית מחוייבת לספק פתרונות לציבור, וכפי שתל אביב וערים נוספות החליטו על הפעלת תחבורה ציבורית מצומצמת בשבת, כך גם העיר מודיעין מחוייבת לפתרון שכזה. יש לציין שגם ראש העיר הדתי בפתח תקווה שוקל להשתתף בפרויקט התחבורה הציבורית בשבת אותה מובילה ת״א".
עוד מציינים השניים כי "בתוך העיר ניתן להשתמש במוניות שירות בשבת (בנוסף להפעלת מוניות שירות המתבקשת במהלך כל השבוע) ובנסיעות מחוץ למודיעין יש להפעיל אוטובוס שבת, כאשר אם ניתן אז בשילוב עם פרויקט התחבורה הציבורית של אזור המרכז ותל אביב".השניים גם הדגישו בהצעה לסדר כי ניתן להתגבר על מגבלות משפטיות ומנהליות: "כפי שהובהר לנו בישיבה עם מנכ״לית משרד התחבורה בהחלט ישנם פתרונות כדי ליישם את הפעלת התחבורה הציבורית, כמו למשל דרך עמותה עירונית, באמצעות כרטיסיות או דמי מנוי חודשיים".
שחר מי און, שאף הוא הניח על השולחן הצעה לסדר כאמור, ספג תגובות חריפות מצד חבריו לקואליציה. שמעון גואטה, חבר המועצה מסיעתו של ביבס, תקף את מי-און ואמר לו: "לצערי כאשר לא ניתן להציג עשייה, הפופוליזם יוצא לך שוב ואתה מטעה את הציבור במצג שווא ללא כיסוי. המלחמה בינך ובין אבי אלבז על הקרדיט מי יותר פופוליסט, הוציאה אתכם כאנשים שאין לכם שום קשר לעשייה העירונית אמיתית ועניינית וזה מלמד על חוסר הבנה בסיסי בניהול שלטון מקומי, הכולל לקיחת אחריות תפעולית ותקציבית שמונחת לפתחו של משרד התחבורה".
שחר מי און הגיב לאחר הדיון: "בישיבת המועצה רוב חברי המועצה הצביעו נגד הצעתי לסדר להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות בעיר. לכן לצערי בקרוב לא תהיה תחבורה ציבורית בעיר בשבתות ולא יהיה פתרון הגעה לשכונות העיר למרכזי הבילוי בישפרו, הפארק הטכנולוגי ומרכז העיר, כמו גם לתל אביב וירושלים. זו פגיעה ישירה בצעירים, בחיילים ובגמלאים, ובכל מי שאין לו יכולת לקנות רכב. נמשיך להיות בסגר חברתי בסופי שבוע".