עוד משחר ההיסטוריה, בני האדם תמיד התעניינו באירועים המתרחשים סביבם, כאשר זה במידה רבה ההבדל הבסיסי בינינו ובין בעלי החיים, החיים בניחותא תוך התרכזות בסביבתם הקרובה. אין פלא אם כך, שדווקא המין האנושי, המתאפיין בסקרנות עצומה ובשאיפה בלתי נדלית לפענח את מסתורי היקום, הוא זה ששולט כיום בכדור הארץ ללא עוררין.
השאיפה האנושית להתעדכן בקביעות באירועים חדשים, הביאה במרוצת השנים ליצירתו של תחום מקצועי חדש – תחום התקשורת. מטרת העל של העוסקים בתחום, עוד מהימים בהם חדשות השעה נמסרו בצעקות בכיכר העיר, היא להביא חדשות לכל אדם המעוניין בכך, וזאת באופן מידי מצד אחד, ומהימן מצד שני.
בימינו, תחום התקשורת הפך לעיסוק רחב ממדים, כאשר בכל מדינה ברחבי העולם קיימים מספר רב של אמצעי תקשורת, הפועלים ללא לאות לשם אספקה שוטפת של מידע תקשורתי עדכני ורלוונטי לאזרחי המדינה. עם זאת, העיסוק בתקשורת כולל בחובו גם לא מעט דילמות משמעותיות, כאשר אחת מהמרכזיות בהן נובעת מההתנגשות בין השאיפה לספק מידע עדכני במהירות מרבית, ובין השאיפה לספק מידע מדויק ככל הניתן.
חדשנות מול דיוק – דילמה תקשורתית
המטרה הראשונה של כל עסק הפועל בתחום החדשות, בכל מקום ברחבי העולם, היא לספק לצרכנים מידע עדכני באופן מהיר ככל הניתן. זאת הסיבה, שכתבי חדשות מוצאים עצמם פעמים רבות בלב אזורי לחימה במטרה לספק מהשטח את החדשות העדכניות ביותר, ולצורך כך אף חושפים עצמם לסכנת חיים ממשית.
עם זאת, השאיפה לפרסם מידע מוקדם ככל הניתן עלולה במקרים מסוימים להביא לידיעת הצרכן מידע חלקי בלבד, שאינו משקף את התמונה הגדולה. יתרה מזאת, השאיפה לפרסם מידע מוקדם בכל מחיר עלולה אף להוביל לפרסום מידע שגוי, שלא נבדק בצורה קפדנית, ולגרור עוול ממשי לצרכן החדשות, ובמקרים מסוימים גם לנשוא הדברים.
כך לדוגמא, דיווח בדבר חשדות ראשוניים המיוחסים לאדם מסוים, מבלי שחדשות אלו זכו לאישור מטעם גורם רשמי, עלול לגרור במישרין נזק בלתי מוצדק לאותו האדם, וזאת בהנחה שבדיקה נוספת מוכיחה כי חשדות אלו אינם מבוססים. במקרים אלו, ובנוסף לנזק האישי הנגרם לנשוא הדברים שעלול אף להיחשב כהוצאת לשון הרע, הדיווח הראשוני פוגע גם באמינותו של הכתב, ושל רשת החדשות המעסיקה אותו.
מסיבה זו, לא מעט גורמי חדשות ברחבי העולם מקפידים בראש ובראשונה על בירור אמינות דיווחי החדשות המועברים אליהם, וזאת טרם הפצתם לציבור הרחב. גם אם משמעות הדבר היא השתהות במסירת החדשות, הרי שבסופו של דבר, כל המעורבים מרוויחים מכך, ולרבות הצרכן עצמו.