מערכת מסחר מקוונת של רשות המיסים

לבנת קיזנר
2017-10-03 01:00:00
2017-10-03 01:00:00

החלה הספירה לאחור להפעלת מערכת המסחר המקוונת החדשה של רשות המסים. הכותבת ליבנת קיזנר היא  מנהלת המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א **

אגף מנהל המכס הודיע לקהילת הסחר הבינ"ל כי ביום ראשון 14.01.2018 תוחלף מערכת המחשוב הנוכחית במערכת סחר חוץ חדשה שתקרא "שער עולמי".

באיזה מערכת מדובר? מה תהיינה ההשלכות על הסחר הבינ"ל? כיצד נוכל להיערך מראש? על מנת שתוכלו להיערך מבעוד מועד, לשימושכם סקירה מקיפה על המערכת החדשה.

הרעיון להקמת מערכת חדשה נולד לפני כשבע שנים, כאשר היעד העיקרי לפשט ולייעל את הליכי הסחר והתאמתם לסטנדרטים ולהסכמים להם שותפה מדינת ישראל, מתוקף חברותה בארגוני הסחר הבינ"ל.

המערכת מיועדת לשרת את כלל הגורמים המעורבים בסחר הבינ"ל, ביניהם: בתי מכס, יבואנים, יצואנים, רשויות מוסמכות, חברות תעופה, ספנות, סוכני אוניות, תובלה, סוכני מכס, משלחים בינ"ל , מסופים עורפיים, מחסני רישוי וכו'.

1.מהן האפשרויות הטכנולוגיות של המערכת החדשה ?

  • עבודה בטכנולוגיה של SW ( SINGLE WINDOW ), המאפשרת חיבור של כל הרשויות המוסמכות הרלוונטיות, כגון: משרדי ממשלה, מכון התקנים, חברת דואר ישראל וכו', לבסיס נתונים אחד.
  • תהליכים ללא שימוש בנייר.
  • שימוש בטפסים אלקטרונים בלבד לצורך קבלת היתרים, אישורים וכו'.
  • שימוש בכרטיסים חכמים לחתימה דיגיטלית.
  • זמני שרות מבוקרים.
  • ניהול משימות ממוחשבות

2. איך יתבצע המעבר בין המערכת הקיימת לחדשה ?

  • שלב פיילוט – עד תחילת 2018, שבמהלכו קהילת הסחר ממשיכה לעבוד במערכת המכס הקיימת ובמקביל מתבצע הליך שבמסגרתו סוכני המכס נדרשים לשחרר רשימוני יבוא גם במערכת החדשה.
  • שלב הסבת הנתונים – עם השבתת המערכת בתאריך 10.1.17 והעתקת הנתונים בהסבה למערכת החדשה.
  • שלב היישום – עם עליית המערכת החדשה לאוויר בתאריך 14.01.2018 , שהחל ממנו לא ניתן יהיה לשחרר טובין במערכת הקיימת אלא רק במערכת החדשה. 

יבואן שלא יעמוד בדרישות החדשות ימצא את עצמו מחוץ למערכת סחר החוץ של מדינת ישראל.

3. מה משתנה בתהליך היבוא עם עליית המערכת החדשה ?

כל תהליך שחרור המטענים ממכס משתנה לחלוטין. להלן חלק מהשינויים שחשוב לקחת בחשבון :

  • מתבטל המונח "רשימון יבוא" ובמקומו נכנס המונח "הצהרת יבוא" ( Customs Declaration).
  • ספר תעריף המכס עובר שינוי .
  • כל מסמכי היבוא המקוריים בנייר, לרבות חשבונות, מסמכי העדפה וכד', אשר בעבר הוגשו למכס, נדרשים מעתה לעבור סריקה ושידור מקוון למכס במהלך שחרור הטובין. מסמכים שאינם מודפסים, קרי דיגיטליים מקוריים, ישודרו אף הם בצורה מקוונת .
  • במהלך תהליך השחרור מול המכס, כל החתימות על תיקי היבוא יתבצעו ע"י פקיד רישוי עם וותק של 5 שנים או סוכן מכס, וזאת רק באמצעות חתימה דיגיטלית שתתבצע ע"י כרטיס חכם.
  • מסמכים מקוריים שהועברו בעבר למכס יישארו בידי היבואנים. על היבואנים לשמור את מסמכי היבוא המקוריים למשך 7 שנים לצורך בדיקות וביקורות כוללות של רשויות המס. בהתאם להוראות ניהול ספרים של מס הכנסה, ניתן לשמור בארכיב אלקטרוני במידה והחברה מנהלת תיעוד חוץ ( רכישות ) בספריה דיגיטלית. נושא זה מומלץ לבדוק עם רו"ח של החברה .
  • תהליכי ייפוי הכוח ותצהירי היבואן גם כן משתנים לחלוטין. כל תצהיר וייפויי הכוח לסוכן מכס יוקמו וישודרו בצורה מקוונת למערכת המכס, תוך שימוש בחתימה דיגיטאלית באמצעות כרטיס חכם.

4. כיצד על היבואן להיערך טרם עליית המערכת החדשה לאוויר?

  • מומלץ לכל יבואן להצטייד בכרטיס חכם. את הכרטיס ניתן לרכוש משתי חברות שקיימות היום בישראל:

1.חברת פרסונל איי. די (Personal ID) בע"מ
טלפון:
03-7544666
אתר: www.personalid.co.il

2.חברת קומסיין בע"מ . טלפון: 03-644-3620 אתר: www.comsign.co.il

  • חשוב לדעת כי כבר בסוף יום רביעי 10.01.2018, המערכת הקיימת תפסיק לעבוד, ובמהלך שלושת הימים לאחריה העבודה תתבצע מול המכס באופן ידני עד לעליית המערכת החדשה ביום 14.1.2018.
  • יש לקחת בחשבון כי בחודשים הראשונים של עליית המערכת, בשל המורכבות הרבה וחינוך קהילת הסחר לשינוי שיטת העבודה, צפויים זמני טיפול גדולים הרבה.
  • היבואן נדרש להיערך לשמירת מסמכי היבוא המקוריים למשך 7 שנים , דבר שלא נדרש ממנו בעבר. כיום בתי התוכנה מציעים פתרונות לכך, שיסייעו ליבואן לתייק את המסמכים ולשלוף אותם בקלות ברגע האמת כאשר יידרש להציגם מול המכס לצורך ביקורת.
  • מומלץ להצטרף לתוכנית השתתפות מרצון של המכס – "יבואן מאושר" . מדובר בתוכנית אשר תכליתה להקל ולפשט את תהליכי המכס עבור היבואן. במסגרת התכנית יתאפשר ל"יבואן מאושר" לקבל הקלות במסגרת תהליך השחרור. הקלות אלו יבואו לידי ביטוי באופן משמעותי עם עליית המערכת החדשה.
    חלק מההקלות הם:
    1. אפשרות לאיחוד חשבונות ספק

2. קבלת פטור מתצהיר יבואן

3. שליחת מסמכים באופן דיגיטלי ע"י סוכני המכס

4.שליחת מסמכים באופן דיגיטלי ישירות מהמשלח במידה וגם הסוכן גורם כלכלי מאושר ( AEO)

לסיכום, כל שינוי לוקח זמן, אולם אין ספק שברגע שנעבור את תקופת החפיפה על המערכת החדשה, קהילת סחר החוץ של מדינת ישראל תהנה מצמצום ביורוקרטיה אדיר, פשוט תהליכים וניהול סחר יעיל וזול יותר.

** המכללה העסקית של לשכת המסחר בת"א והמרכז, עם למעלה מ-47 שנות ותק בתחום הסחר הבינלאומי, מציעה כיום מגוון רחב של קורסים בתחום החל מקורס יבוא יצוא וסחר בינלאומי, קורס יבוא יצוא ואישי וכלה בקורס פקידי רישוי, משלחים בינ"ל וסוכני מכס לקבלת רישיון מטעם מנהל המכס

כתבות נוספות

נחושים עד לפודיום

איילת גנלץ ויואב הגדוש ממודיעין זכו השבוע במדליות באליפות העולם בג'ודו לספורטאים עם צרכים מיוחדים: "שום דבר לא עוצר נחישות, חלומות ולב ענק"

נחושים עד לפודיום

איילת גנלץ ויואב הגדוש ממודיעין זכו השבוע במדליות באליפות העולם בג'ודו לספורטאים עם צרכים מיוחדים: "שום דבר לא עוצר נחישות, חלומות ולב ענק"

המשך קריאה »