כניסת מודיעין למכרז מוניות השירות הבא אפשרה לביבס להימנע מלהרגיז את שליש מתושבי העיר הדתיים • פרשנות
(צילום ארכיון: פרטי)
בעיר שכמעט 30% מתושביה חובשים כיפות, לא פשוט ללכת נגד הזרם ולהנהיג תחבורה ציבורית בשבתות. גם אם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, החליט לקחת מקופת העיר 20 מיליון שקלים בשנה לטובת המיזם הענק, שיקוליו של ביבס שונים מעט מאלו של חולדאי.
צריך לזכור שעל פי החוק לרשויות מקומיות אסור להנהיג באופן עצמאי קווי תחבורה ציבורית בשבתות. את הפריבילגיה הזאת שומרת לעצמה הממשלה ורק משרד התחבורה רשאי לקבוע את קווי התחבורה הציבורית. אבל רשויות מקומיות יכולות להנהיג מיזמים אחרים בתנאי שאלה לא יהיו קווים סדירים בתשלום.
אז מה עושים? מתחכמים. מנהיגים נסיעות (כמעט) חינם באוטובוסים ומגדירים זאת כקווים מיוחדים לים או למרכזי הבילוי של העיר הגדולה תל אביב, כפי שנעשה בקיץ וכעת גם מסוף השבוע הקרוב במודיעין. לחלופין, ניתן גם להפעיל קווי הסעות פרטיים, שלא גובים כסף עבור כרטיס הנסיעה, ולכן מדובר בהגדרה כנסיעה פרטית המותרת על פי החוק.
במודיעין אבי אלבז דורש כבר שנים להנהיג בעיר תחבורה ציבורית בשבתות. הוא עצמו ניסה להנהיג בקיץ הסעות מטעם תנועת מודיעין חופשית, אבל נכשל בגיוס המימון הדרוש וכמות נוסעים שתאפשר את המיזם. ביבס דאג בכל הזדמנות להקניט את אלבז על הכישלון, ולכל שאילתה של אלבז בנושא ענה שוב ושוב כי "לרשות המקומית אין את הסמכות להנהיג קווי תחבורה ציבורית אלא רק למשרד התחבורה".
ואז הגיע רון חולדאי עם המיזם שלו, והפעיל חמישה קווי תחבורה ציבורית חינמית לתושבי העיר. די מהר החלה הצטרפות ליוזמה של ערים קטנות יותר, בהן רמת השרון, רמת גן, חולון ועוד. ביבס נשאר על הגדר, כי בכל זאת במודיעין שליש מתושבי העיר הם חובשי כיפות והבחירה להפעיל בעצמו תחב"צ בשבת יכולה להציב אותו במסלול התנגשות עם אחוז משמעותי מתושביו.
אם עד לפני כחודשיים ביבס עוד חשב שאולי ניתן יהיה לצרף את מודיעין ליוזמת חולדאי, ואפילו הצהיר ש"במידה ועיריית תל אביב אכן תפנה אלינו ותצא למכרז הפעלה בנושא זה, נשמח לקחת בו חלק", הרי שמהר מאד התחלף הטון והשבוע יצא המרצע מהשק כשהוא הודיע שמודיעין לא תצטרף למיזם חולדאי.
אבל למה לא? הרי לביבס אין בחירות באופק וכיסאו מובטח, אז מה הבעיה שלו לבצע את המהלך למרות אחוז הדתיים הגבוה בעיר? התשובה טמונה בכניסתה של מודיעין לאשכול הערים שיכללו במכרז הבא להפעלת מוניות שירות ברחבי העיר, שיפעלו גם בשבתות וייתנו לביבס את הריכוך שחיפש לנחיתה מחלומות המיזם של חולדאי. ביבס נתפס בו כמוצא שלל רב, שהרי מיד לאחר הבחירות הקרובות תורכב סופסוף ממשלה והמכרז ייצא לדרך.
בנוסף, ביבס מצטייר גם כראש עיר אחראי שלא לוקח סתם כך כסף ציבורי וזורק אותו כמו חולדאי, לו יש אגב קופה הרבה יותר שמנה מאשר זו של עיריית מודיעין. כאן במודיעין החישובים הכספיים יותר שקולים, ובזה מגיעה נקודת זכות חשובה לביבס. די אם נציץ בדו"חות הכספיים של העירייה כדי להבין עד כמה עיריית מודיעין באמת מתנהלת בצורה פיננסית אחראית.
אז תושבי מודיעין ימתינו עוד חצי שנה-שנה עד שהמכרז החדש למוניות שירות יבשיל, ואז סופסוף יהיה כאן בעיר מערך תחבורה גם בסופי שבוע ובחגים.