החל משנת הלימודים הבאה תעבור ההערכה החיצונית של בתי הספר במבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) למתכונת של אחת לשלוש שנים. ההפחתה בתדירות המיצ"ב לצד ריווח הלמידה במבחני הבגרות תיתן לבתי הספר יותר גמישות פדגוגית ואוטונומיה ניהולית.
ציון המיצ"ב המשוקלל של מודיעין: 77
בשונה משנים קודמות, בהן מדי שנה התקיימו מבחני מיצ"ב (שנה אחת היו אלה מבחנים פנימיים ובשנה שלאחריה מבחנים חיצוניים) – במתכונת החדשה המיצ"ב הפנימי יהיה רשות והמיצ"ב החיצוני, במקום אחת לשנתיים, יתקיים אחת לשלוש שנים.
זו לא הייתה ההחלטה היחידה בדבר המתווה החדש שהתקבלה על ידי הוועדה המקצועית שמונתה לצורך בחינת השינויים הנדרשים במתכונת המיצ"ב. בוועדה, שהוקמה בשנה שעברה על רקע תחושת צוותי בתי הספר והתלמידים כי הם נמדדים בעיקר באמצעות מבחנים ומבדקים, ישבו מומחים מהאקדמיה, מומחים בתחומי החינוך, המדידה והערכה, מנהלים, מפקחים ונציגי משרד החינוך שקיבלו החלטות משמעותיות נוספות.
אחת מהן היא מינוי והכשרה של מורה בבית הספר כרכז הערכה בית ספרי. המורה עובר הכשרה במשך שנה באחת האוניברסיטאות ובסופה יסייע באופן מקצועי לבית הספר בתהליך הלמידה של תוצאות המיצ"ב, בקידום של תרבות הערכה נכונה בתוך בית הספר ובשיפור ההישגים הלימודיים והאקלים הבית ספרי.
המתכונת החדשה
- מיצ"ב חיצוני אחת לשלוש שנים.
- שכבת תלמידי כיתות ה' ייבחנו במיצ"ב בשלושה תחומי דעת במקום ארבעה: שפת-אם, מתמטיקה ואנגלית (מדעים ירד מהפרק).
- שכבת תלמידי כיתות ח' ייבחנו בארבעה תחומי דעת: שפת-אם (עברית/ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדעים.
- מבחני המיצ"ב לכיתות ב' – יתקיימו במתכונת פנימית בלבד.
נקודת המוצא המנחה את פיתוח המיצ"ב היא התפיסה כי בית-הספר הוא מכלול המורכב מחלקים רבים שיש ביניהם יחסי גומלין. מדובר בארגון הכולל סביבה לימודית, תכניות לימודים, הישגים, תכניות לפיתוח מקצועי של הסגל, מערכות יחסים רבות (תלמידים-תלמידים, מורים-מורים, מורים-תלמידים, מורים-הורים) ועוד. לפיכך, כדי לקבל תמונה המתארת את סביבת בית הספר, יש לבחון היבטים רבים שיקיפו וישקפו את מורכבותה.
המיצ"ב מתקיים בארבעת תחומי הדעת הנוכחיים – עברית, מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. בנוסף, התלמידים עונים גם על שאלוני אקלים בית-ספרי, סביבה פדגוגית.
מבחני המיצ"ב בודקים שליטה בתכנים ובמיומנויות שונות בהתאם לתכניות הלימודים בכל תחום דעת. המיומנויות מגוונות וכוללות, בין היתר, שימוש באסטרטגיות חשיבה גבוהות כמו הבנה של תהליכים, השוואה בין פתרונות או בין חלקי מידע, מעבר בין ייצוגים שונים ושילוב מידע שמוצג בדרכים שונות, יישום ידע נלמד בהקשרים חדשים, העלאת טיעונים תומכים וסותרים, הסקת מסקנות ועוד. מיומנויות אלו הן חלק ממיומנויות הלומד במאה 21' המקדמות למידה מעמיקה ומשמעותית.
מודיעין – מעל הממוצע הארצי
בשנת הלימודים תשע"ד לא התקיימו מבחני מיצ"ב, בזמן שהוועדה מטעם משרד החינוך בחנה את הנושא.
"תוצאות מדדי המיצ"ב לשנת תשע"ג במודיעין, הצביעו שוב כי מערכת החינוך במודיעין היא ממערכות החינוך המובילות בישראל" אומרים בעיריה. "כאשר בכל הפרמטרים נמצאת מערכת החינוך העירונית מעל הממוצע הארצי".
מנתוני המבחן במדע וטכנולוגיה לכיתות ה' בשנת תשע"ג עולה כי הישגי התלמידים ברשות במדע וטכנולוגיה לכיתות ה' עלו לעומת ההישגים בשנת תשע"א מ-549 ל- 558 (מתוך סולם הנע בין 300 – 650) נתון הגבוה בחמש נקודות מהממוצע הארצי (לבתי ספר דוברי עברית).
במבחן במדע וטכנולוגיה לכיתות ח' עלו הישגי התלמידים בעיר ב-15 נקודות: מ-581 בשנת הלימודים תשע"א לכדי 596 בשנה"ל תשע"ג. נתון הגבוה ב-23 נקודות מהנתון הארצי למוסדות חינוך דוברי עברית.
גם בסיכום תוצאות המבחן באנגלית לכיתות ה' חלה עלייה בהישגי התלמידים בעיר, כאשר בשנת תשע"א עמד הציון העירוני על 558 ובשנת תשע"ג הציון הוא 570, פער של כמעט שלושים נקודות לעומת הממוצע הארצי שעומד על 542 נקודות.
תוצאות המבחן באנגלית לכיתות ח' מראות כי בשנה זו היתה ירידה בציון העירוני, כאשר הציון ירד מ-569 בשנת תשע"א ל-562 בתשע"ג. עם זאת, ציון זה עדיין גבוה ביחס לנתונים הארציים שם הציון הוא 537.
במבחן במתמטיקה לכיתות ה' עלו הישגי התלמידים בעיר מ-562 בשנת תשע"א ל-577 בשנת תשע"ג. גם כאן העיר נמצאת מעל הממוצע הארצי העומד על 562 נקודות.
גם תוצאות המבחן במתמטיקה לכיתות ח' עלו בשנת תשע"ג. כאשר הציון העירוני עלה מ-557 בתשע"א לציון 566 בשנת הלימודים תשע"ג. ציון זה גבוה ביותר מ-30 נקודות מהממוצע הארצי, העומד על 533 נקודות.
הציון במבחן בעברית לכיתות ה' עלה בנקודה אחת מ-546 בתשע"א ל-547 בתשע"ג כאשר גם כאן הממוצע הארצי נמוך מזה של מודיעין והוא עומד על 532.
במבחן בעברית לכיתות ח, 'הישגי התלמידים בעיר גם הם גבוהים משמעותית מזה הארצי כאשר הציון עלה מ-564 בשנת תשע"א ל-566. כמעט 30 נקודות יותר מהממוצע הארצי: 537.
(צילום ארכיון)