ביום שני פתחו נהגי חברת האוטובוסים "קווים" בעיצומים כנגד הנהלת החברה במסגרת מאבקם על תנאי העסקתם בה. אולם במקום להשבית את תנועת האוטובוסים ולפגוע בתושבים, בחרו הנהגים לשבות בדרך מקורית: לא לחייב את הנוסעים בתשלום עבור הנסיעה.
ועד העובדים בחברה, המאוגד במסגרת ארגון "כוח לעובד", הודיע להנהלה על הכוונה להפעיל את העיצומים האלה כבר לפני שבוע. אך בעקבות שיחות שהתנהלו בין העובדים להנהלה והכרזתה של זו כי תהיה מוכנה להביא בחשבון תוספת לשכר הנהגים – החליטו בוועד לקיים עיצומים ביום אחד בלבד. העובדים מוחים על – לטענתם – שכר שעתי נמוך העומד על 32 שקל לשעה, שעות עבודה ארוכות, שיבוץ שרירותי למשמרות, פיצול יום העבודה ללא תמורה וסירוב של ההנהלה להחזיר לתעסוקה ארבעה ממובילי התארגנות העובדים, שפוטרו לדברי דוברות כוח לעובד, בעקבות פעילותם להקמת הוועד.
בארגון כוח לעובד מציינים כי: " הנהגים סובלים מהעדר ביטחון תעסוקתי, מתנאים סוציאליים נמוכים: הפרשת פנסיה מינימאלית והיעדר קרן השתלמות. בנוסף בישובים מודיעין עלית ובית"ר עלית, מספרים הנהגים על אווירת איומים מצד ההנהלה, המתבטאת בשלילת "בונוסים", שינוים שרירותיים בסידורי העבודה ופיטורים שרירותיים".
"בחרנו להזכיר להנהלה במה כרוכה עבודת נהג וזאת מבלי לפגוע בציבור הנוסעים", אמר נידאל גית, נהג במודיעין עילית וממובילי המאבק. לדבריו, "לא די בכך שנהג מבלה בממוצע 13 שעות על הכביש, אלא שישראל היא המדינה היחידה במערב בה נדרש הנהג לתפקד גם כקופאי. אנו פניה של החברה ומי שנושאים באחריות לבטיחות הנוסעים, הגיע הזמן שהחברה תכיר בכך".
"שחורים" נגד "לבנים"
ביום שני יצאנו לבדוק האם תושבי מודיעין קיבלו בברכה את העובדה שהם יכולים לנסוע באוטובוסים בחינם. במפתיע, לא כולם שמחו על ההטבה. אחת הנוסעות אמרה שהיא לא מרוצה מהנסיעה בחינם כיון שהיא מודאגת.
למה נסיעה חינם מדאיגה אותך?
"יום אחד זה בחינם ולמחרת המחירים יעלו ויהיו גבוהים מאלו שהיו לפני השביתה".
היו נוסעים נוספים שאמרו שהם לא שמחים על נסיעת החינם. לדברי גילה מלוד, "אם לא לוקחים כסף מישהו נפגע מכך. לא רק ההנהלה נפגעת מהאקט הזה ולכן זה לא בסדר". מנגד הדס, בת ה-15, תושבת העיר, שמחה על השביתה. הדס מממנת מכיסה את הוצאות הנסיעה שלה באוטובוס ולדבריה "שמחתי מאופן השביתה המקורי של הנהגים. הנסיעות לתל אביב יקרות ואפילו שביתה ליום טובה לי". היו גם נוסעים שנותרו אדישים למהלך כמו שני תלמידי תיכון, גל ואורי. אמנם לא ביקשו מהם לשלם עבור הנסיעה היחידה שעשו באותו יום, אבל לדבריהם, "זה לא ריגש אותם".
מסתבר שלא כל נהגי "קווים" שיתפו פעולה עם העיצומים וכן גבו תשלום מהנוסעים. חנן מור הוא אחד הנהגים שבחר לגבות מנוסעיו תשלום. במענה לשאלתנו הסביר: "בהתחלה תמכתי במאבק באופן מלא וכשהוועד והנהגים החליטו לצאת לעיצומים ולא לצאת לנסיעות הייתי איתם. אמרתי לעצמי שאני הולך עם הצעירים עד הסוף. אבל אז גיליתי שחלק כן שובתים וחלק לא. ואם הם, הנהגים הצעירים, לא דואגים לעצמם, אז למה אני צריך לדאוג להם? באופן עקרוני אני מבין אותם ותומך בהם, אבל בחרתי שלא לשבות".
בהמשך פגשנו עוד שני נהגים שגבו תשלום מהנוסעים. חלק מהנוסעים באוטובוסים אלו לא ידעו מראש על השביתה ולכן לא התמרמרו או שאלו שאלות, היו כאלו ששמעו על השביתה, אבל ראו שאחרים משלמים מבלי לומר מילה והתביישו לשאול. לעומתם היה זוג שלא ראה בעין יפה את העובדה שהנהג ביקש מהם לשלם. "זה לא בסדר", אמרה האישה. "אם אמרו שהיום הנסיעה היא ללא תשלום, אתם לא צריכים לקחת מאיתנו כסף". הנהג ענה כי עניין התשלום היום הוא בגדר המלצה וכל אחד עושה כראות עיניו.
נהג שכן השתתף בעיצומים עידכן את הנוסעים: "היום אנחנו לא לוקחים כסף. הנסיעה חינם, משביתים את הנסיעות נגד ההנהלה".
מדוע חלק שובתים וחלק לא?
"מתוך 127 נהגים 107 שובתים. ה-20 שלא שובתים, יש להם תנאים טובים יותר, יש להם סידור קבוע, הם מקבלים זכויות. 'הם הלבנים, ואנחנו השחורים'".
מדוע זה הגיע לידי עיצומים?
"ההנהלה דחפה אותנו לכך. תשעה חודשים הם סוחבים אותנו הגיע הזמן לנקוט בצעדים חריפים".
תגובת "קווים"
"קווים מצרה על כך שלמרות פגישה שנערכה כחלק מהמו"מ בין הצדדים, בחר ועד עובדי החברה לנקוט בפעולה חריגה ובלתי אחראית של אי גביית תשלום. קווים המעניקה שירות חיוני לאזרחי ישראל ומסיעה מידי יום כרבע מיליון נוסעים, משלמת שכר שהוא בין הגבוהים בתחבורה הציבורית בישראל, שכר הגבוה מהשכר הממוצע במשק הכולל גם אחוזים ממכירת כרטיסים, בונוס שנתי, נופש שנתי, ונסיעות ללא תשלום לעובדי החברה ומשפחותיהם. בנוסף, השכר הממוצע לנהג בחברת קווים הינו גבוה מהשכר הממוצע במשק, ועומד על 9,500 שקלים בחודש. כמו כן אין הדבר נכון כי פיצול יום העבודה אינו כרוך בתמורה. החל משעה וחצי של פיצול בין המשמרות הנהגים זכאים לתוספת.
דרישות הוועד לשכר הכפול מהשכר הממוצע במשק הן מופרזות ולא אחראיות, ויחייבו את העלאת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל. חברת קווים זכתה במספר מכרזים של משרד התחבורה בזכות חדשנות טכנולוגית ושיפור השירות לנוסע, תוך תשלום שכר המקובל בענף המאפשר לה להתחרות במכרזי משרד התחבורה מול שאר חברות התחבורה הציבורית המשלמות שכר דומה. קווים מתכוונת להמשיך להיות תחרותית על מנת לזכות במכרזים נוספים לרווחת כל עובדי החברה וציבור הנוסעים בישראל. באשר לכמות השובתים, לאחר בדיקה שנערכה ומקביל לעובדות שעלו מהשטח, 85% מעובדי החברה לא צייתו להוראת הוועד שלא לגבות דמי נסיעה".
(צילום: איילת לוין)