המפקד האמיתי של 8,200

יהודה גולן
2017-12-20 00:00:00
2017-12-20 00:00:00

בסוף חודש אפריל השנה התייצב אל"מ יהודה נתנאל בבקו"ם ולאחר 27 שנות שירות בצה"ל השתחרר והחזיר את מפתחות הרכב הצבאי. לא חלפה יממה ולמחרת, ב-1 במאי, הוא כבר התייצב במשרדי מטה חברת נתיבי ישראל באור יהודה כדי להתחיל בתפקידו החדש, כסמנכ"ל אחזקה ותיפעול של מה שפעם היתה בשם המוכר יותר מע"צ.

אפילו לא יצאת לחופשת שיחרור קצרה?

"לא. וזה לא הפריע לי".

איך היתה הנחיתה במקום החדש?

"הנחיתה עברה בסדר גמור, כי חברת נתיבי ישראל באמת עובדת בסטנדרטים גבוהים. אני יודע שלקח לחברה זמן להתנתק מהעבר שלה כמע"צ וזה מורגש. נכנסתי למקום שבעצם אחראי ומחזיק את כל תשתיות התחבורה של מדינת ישראל והאחריות היא עצומה. מרגישים את זה בכל פינה".

מתי סוף סוף ייגמר הסיוט של כביש 1 לירושלים?

"בקרוב מאד רוב הנסיעה על הכביש תהיה חלקה בשלושה נתיבים ישרים. זה יקרה בעוד כמה שבועות ובתוך זמן לא רב, לקראת חודש מרץ 2017, הפרוייקט הזה יושלם. מדובר במגה פרוייקט שהתקציב שלו עומד על 1.7 מיליארד שקל שאני מנהל. זה דבר מורכב מאד, אבל הכביש הזה יהיה ה-כביש במדינת ישראל!".

פרויקט הענק בדרך לירושלים

נתנאל, בן 46, נשוי ואב לשלושה בנים, מתגורר במודיעין מאז הגיעה המשפחה מראשון לציון. בצבא עבר את מסלול ההכשרה הלוגיסטי כקצין תחזוקה גדודי ומשם לרמות הגבוהות עד לראש המחלקה הלוגיסטית באגף הלוגיסטיקה. נתנאל הוא מהנדס בהכשרתו, שעבר גם את מסלולי הלימוד בתחום הניהול. אדם ש"הזיז מערכות כבדות" בצבא, מערכות ששוות הרבה מאד כסף. "הייתי אחראי על תקציב הצטיידות של יותר ממיליארד וחצי שקלים בשנה", הוא אומר.

אנחנו במודיעין נהנים מסביב מכבישים בינעירוניים רבים, אבל הכניסה לעיר – צומת שילת –  פקוקה ומעצבנת. מתי כבר יהיה שם שיפור?

"עומדים לבנות בכניסה לעיר צומת חדשה. זה אמנם נמצא עדיין בהליכים סטטוטוריים, כלומר בדיונים בין המשרדים השונים. אבל כפי שאני מבין הולכת להיות שם צומת שתהיה בנויה מכביש 443 שיהיה משוקע – כנראה בדומה למחלף כפר שמריהו – והיא תהיה בנויה כך שהכנפיים שלה, כלומר היציאות, יהיו פחות רחבות ומרוחקות מבתי שכונת הכרמים. בשל זה, כך הבנתי, היו עיכובים בהקמת הצומת".

וזה ודאי עניין של כמה שנים…

"אני מניח שכל ההליכים הסטטוטוריים יימשכו עוד זמן. אני לא יודע לומר כמה שנים, אבל בסופו של דבר הכניסה לעיר מודיעין תהיה מסודרת נוחה וללא פקקים".

מה לגבי הכביש החדש שמשרד התחבורה מתכנן לסלול ממתתיהו לכיוון צומת מכבים?

"בכביש הזה אני לא מעורה בפרטים כי אני לא מכיר את הפרוייקט, הגיוני שיסלל כביש שיעקוף את צומת שילת העמוסה אבל זה עדיין מוקדם לדבר עליו".

ללא ספק פרוייקט הדגל שלך כיום הוא כביש מספר 1 משער הגיא לירושלים.

"כן, זה פרוייקט אדיר וכשהוא יסתיים אני אהיה מרוצה מאד. הדרך תהפוך לנוחה הרבה יותר וגם קצרה יותר, ישרה יותר, מוארת יותר. הפרוייקט כל כך גדול שאי אפשר אפילו לתאר כמה עבודה הושקעה בו. תחשוב רק על כמויות העפר העצומות שנחצבו במנהרות שלאורך הכביש ותחשוב שבכל העפר הזה השתמשנו לתשתיות ולא הסענו אותו כפסולת לשום מקום. זה מה שצריך כדי להבין את מורכבות העבודה בכביש 1".

מה העתיד של כביש 443?

"בזמן שעובדים על כביש 1 כביש 443 פחות בעבודות כי בכל זאת יש עומס תנועה שמוסט אליו. אבל בזמן שנסיים את העבודות בכביש 1 כביש 443 ייכנס ללו"ז העבודות. זה לא אומר שבינתיים לא עובדים עליו. נעשו עבודות בחלקו המערבי וגם במזרחי, כמו הגשר מעל מחסום מכבים ועוד. אבל כשכביש 1 יסתיים, מרכז הכובד יעבור לכבישים אחרים".

עושים גם קווי רכבת

איך מסתדרים עם אחריות ל-8,200 קילומטרים כביש?

"להיות אחראי על תחזוקת כבישים בהיקפים כאלה זה דבר מורכב מאד ומסובך מאד. זה לא רק האספלט עצמו אלא גם המעברים, הגשרונים, שולי הכביש, הצמתים, גדרות הבטיחות, מעקות ההפרדה, התאורה, הרמזורים… אפילו הצמחיה והגינון שלצד הכביש – כל אלה באחריותי. וכל אלה דורשים תחזוקה רצופה ויסודית".

אנחנו כבר יודעים איך נראים כבישים מושקעים באירופה ובאמריקה. מה באמת רמת הכבישים בארץ?

"באמת באמת? רמה טובה מאד. יש לנו הרבה מאד כבישים שהם ברמה גבוהה אפילו מכבישים באירופה. אנחנו משקיעים משאבים אדירים בתחזוקה. מדי שנה אנחנו מטפלים בהרבה קילומטרים כביש כך שבערך מדי 12 שנה אנחנו מבצעים סבב טיפול בכל כבישי ישראל".

מה זה אומר "טיפול"?

"זה אומר ריבוד, כלומר שמגרדים את הכביש וסוללים מחדש, שצובעים מחדש, שמוסיפים אלמנטים כמו מעקות בטיחות, שמוסיפים רמזורים בצמתים, שמרחיבים בעוד מסלול. כל מה שאתה רואה בצדי דרכים אלה עבודות שלנו סביב השעון כל השנה. יש באחריותנו 1,300 גשרים ומנהרות ברשת הכבישים ולמעלה ממאה אלף עמודי תאורה לאורך הכבישים. זאת מאסה אדירה שדורשת טיפול ואחזקה".

ובכל זאת יש כבישים אדומים שגובים מחיר כבד בחיי אדם…

"זו מלחמה בלתי פוסקת אבל אני חייב להציג עובדות שמתבססות על בדיקות מדוייקות והעובדה המרכזית היא שממחקרים שבוצעו מתברר שהגורם הראשון במעלה לתאונות ולנפגעים בכביש הוא הגורם האנושי. הכביש נמצא הרחק מאחור בסולם הגורמים. זה לא אומר שאנחנו לא נשקיע ומשקיעים בטיפול בכבישים אדומים, אבל הנהג והולך הרגל הם הגורם העיקרי לתאונות".

כמה אתם משקיעים בכל שנה בכבישים?

"התקציב השנתי שלנו, לאחזקת תשתיות בלבד, הוא 1.7 מיליארד שקל".

פעם היה מע"צ והיתה רכבת ישראל. היום אתם מעורבים גם בתחבורה המסילתית. איך זה קרה?

"בשנים האחרונות נתיבי ישראל בונה גם את התשתיות עבור מסילות הרכבת. הפרויקט הכי בולט הוא שאנחנו בונים כבר שש שנים את קו רכבת העמק מבית שאן לחיפה, קו הרכבת ההיסטורי שהמדינה החליטה לחדש".

מה זה אומר? הרי אתם יודעים לסלול כבישים ולא להניח פסי רכבת.

"נכון. אנחנו עושים הכל חוץ מלהניח את הפסים. החל מפריצת הדרכים, הכנת התוואי, תשתית הקרקע לאורך התוואי, גשרים, מעברים, מנהרות, כל מה שצריך, עד להנחת הפסים".

כביש יכול להיות מצויין ואז, אם מתרחשת תאונה קטלנית גדולה, כל הדימוי שלו נפגע.

"יש לי תמיד דילמה גדולה לגבי סדר העדיפויות ובמה לטפל קודם, ותמיד יכול להתרחש משהו קיצוני. אבל תזכור שמעבר לעבודה השגרתית של אחזקה וטיפול ישנם גם מקרי קיצון, כמו למשל מזג אוויר. למשל שיטפונות בחורף או שלג בירושלים, מי מטפל בחסימות הכבישים בדרך לירושלים או לצפת? אנחנו. העירייה מטפלת רק בתוך העיר. את השלג מהכביש החסום 443 בסופה לפני שנתיים, צוותים שלנו פינו. או למשל אירועים כמו קריסת עצים בסופה חורפית – אנחנו מפנים. יש לנו ניידות סיור שעוברות בכבישים 24/7 ומסיירות. באחריות שלי גם הדברים הקטנים לכאורה, כמו שטיפת השמן מכביש לאחר תאונת דרכים כדי שנהגים לא יחליקו".

תן דוגמאות לטיפול בתשתיות כבישים.

"אנחנו יורדים לרזולוציות מאד גבוהות בבדיקות שעושים לכבישים. אגלה לך שיש רכב שנוסע על כבישי ישראל עם משקולת מיוחדת שנגררת מאחור ומחוברת לסיסמוגרף, שבודק את הכביש האם הוא ישר או גלי. יש לזה השפעה על סכנת ההחלקה בכביש רטוב. יש לנו בדיקות שמגלות סדקים בכבישים. אנחנו מכניסים סוגים חדשים של אספלט כמו למשל 'אספלט שקט' לכבישים כדי להפחית רעשים מסביב שמפריעים לנהיגה. יש לנו רכב מיוחד שנוסע ומשפריץ זרם על הכביש ובעזרת מכשירים בודקים את רמת ההחלקה של הכביש. אבל בסך הכל יש גם לנו במה להשתפר ואנחנו משתדלים".

"לא ישן טוב בלילה"

צורת העבודה שלכם מחייבת עבודה סביב השעון כל הזמן?

"אני מחזיק חמ"ל עשרים וארבע שעות ביממה, שפועל ומפעיל את הסיורים. יש לנו קבוצת פקודות יומיומית ותדריכים. אין ברירה, ככה זה עובד".

בקיצור כמו בצבא.

"במידה רבה כן. השיטות שהצבא עובד בהן הן שיטות טובות ומוכחות וזה עוזר שיש לנו כאן בחברה הרבה יוצאי צבא שחושבים בצורה כזאת. כולנו בעלי ניסיון בהפעלת מערכות גדולות".

ומה הבטן הרכה?

"הדבר שהכי חשוב לי זה בטיחות הכבישים. המלחמה בתאונות הדרכים היא מלחמה יומיומית שלנו. מעבר לכך שהתשתיות של מדינת ישראל הן נכס יקר ערך, חיי אדם מעל לכל וזאת המלחמה הכי חשובה שלי".

עם כל האחריות הכבדה הזאת על התשתיות הלאומיות, אתה ישן טוב בלילה?

"האמת? לא".

בתמונה: יהודה נתנאל. "הגורם הראשון במעלה לתאונות ולנפגעים בכביש הוא הגורם האנושי"(צילום יוסי זמיר)

[the_ad_group id="87"]
[the_ad_group id="89"]

כתבות נוספות