בשבוע שעבר הכריזה שרת התחבורה מירי רגב בגאווה כי התקבל אישור היציאה לדרך לתוכנית שתרחיב את כביש 443, ממחלף בן שמן ועד לצומת מכבים, ותיתן מענה אמיתי לעומסי התנועה הנרשמים כיום באזור צומת שילת והכניסה לעיר.
פרטי התוכנית המלאה עדיין לא גובשו, אולם כזכור מדובר על הרחבתו של הכביש לרוחב של 50 מטר, תוספת נתיבי תחב"צ, מעברים אקולוגיים והקמת שישה מחלפים, בגדלים שונים, לאורך הכביש. תוכנית מפורטת עדיין אין, אולם כבר עכשיו ברור שהדרך לתחילת העבודות, שלא לדבר על השלמתן, עדיין רחוקה. מאוד רחוקה. במקביל, העיכובים בהרחבת כביש 446, ממודיעין עילית ועד לצומת שילת, רק יחריפו את הפקקים באזור בשנים הקרובות.
אור גרינפלד, סגן ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה, התייחס השבוע לתוכנית החדשה: "ייקח כמה חודשים טובים עד שתהיה תוכנית מפורטת, ואחר כך יהיו הערות והתנגדויות וכולי. זו תוכנית שעתידה להתפרש על מספר שנים רב. אומרים שהעבודות אולי יתחילו בשנה הקרובה, אני מעריך שמדובר על שנתיים לפחות. גם כשיתחילו העבודות, לא ישר נרגיש את זה באזור שלנו ובצומת שילת".
"מה שחשוב להגיד על התוכנית הזאת, בסופו של דבר צופים כאן את פני העתיד. כבר עכשיו אנחנו מרגישים את העומס בכביש, בעיקר בצומת שילת, והתוכנית הזאת צופה גם את הגידול באוכלוסייה במודיעין ובכלל בסביבה. מה שלנו היה גם חשוב הוא קידום עניין נתיבי התנועה הציבורית, וזה מופיע בתוכנית".
כשאתה מסתכל על כל השנים שבוזבזו, והעיכוב בהרחבת 446, אתה אופטימי שהתוכנית הזאת תצא לפועל בשנים הקרובות כדי לתת מענה אמיתי?
"אנחנו יודעים איך המדינה עובדת, אבל אני אופטימי שזה יקרה. לגבי לוחות הזמנים, שם אני לא אופטימי, אבל זה תלוי בהרבה דברים. גם ממשלות מתחלפות וסדרי עדיפויות משתנים. אני אופטימי שככל שזה יימשך יהיו גם שינויים לטובים, כשיצמצמו את הפגיעה בערכי הטבע ובתושבי האזור, וגם יתקנו טעויות היסטוריות".
ובינתיים מצב הפקקים רק יחריף עוד יותר.
"ב-446 מתקדמים בחודשים האחרונים, וגם נפתח שם נתיב, וכן מרגישים השפעה קלה. גם כרשות מקומית אנחנו דוחפים שיקדמו שם את העבודות, כי זה משפיע על הכניסה והיציאה מהעיר".
מה אתם יודעים בשלב זה על התכנון למחלף בצומת שילת?
"כרגע אנחנו לא יודעים על איזו קונסטלציה מדובר, אבל המטרה היא כמה שפחות פגיעה בכניסה לעיר ובדיירים שיגורו בפרויקט החדש בצמוד לצומת. אנחנו בשלב מאוד ראשוני של הפרויקט, וניפגש בעוד שנה ונדבר יותר לעומק על התכנון המפורט. אנחנו לא ניתן לגורמי התכנון לנסות שוב ללכת על מחלף עצום בצומת. גם אני וגם ראש העיר דוחפים למזער את הפגיעה בתושבי העיר, במקביל לדאגה לזרימה מיטבית של תנועה. צריך לזכור גם שצומת הפארק הטכנולוגי תהיה משמעותית לא פחות בעתיד, עם הקמת שכונת המעיינות והמע"ר החדש, וגם שם מתכונן מחלף חדש".
עוד השבוע קמו ארגוני הסביבה והביעו התנגדות לתוכנית הנרחבת, כאשר בקרן קיימת לישראל קראו לשנות אותה בדחיפות. בארגון טענו השבוע כי יישום המהלך יוביל לפגיעה נרחבת ביער בן שמן ובמסדרון האקולוגי. בקק"ל דורשים כעת לצמצם את הנזק הסביבתי באמצעות תכנון מוטה תחבורה ציבורית, ואמרו כי זו הזדמנות היסטורית לתקן את הנזק שנגרם בעבר מחציית היער לשניים בסלילת כביש 443. עוד מציעים כעת בקק"ל הקמת ארבעה מעברים עיליים בין צפון ודרום היער, הן לטובת הציבור והן לטובת בעלי החיים, שיוגדלו לרוחב של 200 מטר במקום 50 כמתוכנן.
מנהלת מחלקת התכנון בקק"ל, אדריכלית הנוף עדי נוי, הסבירה השבוע כי "אנחנו לא נגד פיתוח, אבל חייבים לוודא שהוא נעשה בצורה שמאזנת בין צורכי התחבורה לצורכי הטבע והציבור. יער בן שמן הוא הפארק של המדינה, ואסור שיישארו ממנו איים מנותקים בתוך ים של אספלט. אנחנו מציעים פתרון שמשרת גם את הנהגים וגם את המטיילים ובעלי החיים ומחזיר שטחים ירוקים שאבדו".
גם ברשות הטבע והגנים כבר מביעים התנגדות לתוכנית, ומזהירים מפגיעה מאוכלוסיית הצבאים ובעלי חיים נוספים באזור. מתנגדים נוספים הם אנשי החברה להגנת הטבע, שכבר פנו לחברת נתיבי ישראל בבקשה לתכנון מחדש של הרחבת הכביש. בחוות דעת משותפת לרט"ג, קק"ל והחברה להגנת הטבע, נכתב כי "מדינת ישראל בכלל, ואזור המרכז בפרט, הם מהאזורים המאוכלסים ביותר בעולם. כיום, תנועת בעלי החיים מתקיימת במעביר מים מתחת לכביש 433, שמתפקד חלקית גם כמעבר אקולוגי. מעבר זה בעייתי בעיקר מפני שאינו מתאים למעבר של כל מיני בעלי החיים הנמצאים משני עברי התשתית, ובראשם הצבי הארץ-ישראלי".
מחברת נתיבי ישראל נמסר השבוע בתגובה לאתר ynet: "נתיבי ישראל פועלת תמיד על מנת לשמור על ערכי הטבע בכל פרויקט, וכך גם בפרויקט הרחבת כביש 433, שם נבחנו בקפידה התחזיות התחבורתיות לשנת 2050 לאור התרחבות העיר מודיעין ויישובי חבל מודיעין. מתוך רגישות לסביבה צומצם החתך המתוכנן מכביש רחב יותר ל-2+1 נתיבים בלבד, כדי למזער את הפגיעה בשטחי היער. במהלך התכנון מלווה את הפרויקט צוות יועצים מקצועי בתחומי הסביבה, האגרונומיה והאקולוגיה. התוכנית כוללת שני מעברים אקולוגיים חדשים והרחבת מעברים קיימים, במטרה לאפשר מעבר בטוח לבעלי החיים. בנוסף, לאור קידום יוזמה של רשות הטבע והגנים להקמת שני מעברים נוספים, נתיבי ישראל לא מתנגדת לכך, אף כי התקצוב למהלכים אלה אינו בסמכותה. הרחבת הדרך תבוצע מתוך הקפדה על צמצום הפגיעה בנוף ובסביבה, לצד שיפור השירות למשתמשי הדרך ובטיחות הנסיעה".