שמיים בכתום

גלית מילצ'ן
2013-12-03 00:00:00
2013-12-03 00:00:00

כשהופיעה הרגל הראשונה מעבר למעקה הבטיחות הגבוה, נעתקה לרגע נשימתי. קסדה אדומה רכנה לפנים, חולצה כתומה ביצבצה בגובה רב ואלונקת ברזל נקשרה מעל התהום. ואז הופיעה דמות נוספת. יחד הן החלו לגלוש מגשר הרכבת הענק לעבר עמק איילון. אחר כך הצטרפו גם שאר מתנדבי יחידות החילוץ, שנענו לאתגר להשתתף בתרגיל הגדול והראשון מסוגו בארץ, של חילוץ המוני מגובה רב.

התרחיש שנבנה מתאר מצב חדש באזורנו: לא רחוק היום והרכבת לירושלים תטפס על הגשרים שבעמק איילון בגובה רב, אך אם חלילה תקרה תקלה או תאונה כלשהי על הגשר, יהיה צורך לפנות כמות גדולה של אנשים מגובה רב ובמהירות. לכן החליטה משטרת ישראל לתרגל יחד עם יחידות החילוץ הכפופות לה אפשרות של פינוי המוני, מגשר גבוה שאין אליו גישה ברכב ואף לא אפשרות נחיתה של מסוק.

שמש באיילון דום

מצאתי עצמי עומדת למרגלות הגשרים שבעמק איילון ובוחנת בהתפעמות מהולה בחשש (וגם מעט קינאה) את תרגיל האימון של צוותי המתנדבים המחלצים. אחד אחד הם השתלשלו על החבלים מגובה רב ובמיומנות, כשהם אוחזים ב"פצועים" הרתומים במנשאים ואלונקות, ומלווים אותם בביטחה מגובה רב ללא היסוס. כמה מהמחלצים קיבלו על עצמם את תפקיד הנפגעים, הפקירו את גופם בידי חבריהם שרתמו אותם לאלונקות וסמכו עליהם שיובילו אותם בביטחה בירידה מהגובה הרב על הקרקע הבטוחה.

בשלב מסוים הצטרף מסוק משטרתי שהוקפץ לסייע. על הקרקע ניהל את החילוץ מפקד התרגיל, שהעביר הוראות בקשר. כולם האזינו ומילאו אותן בדריכות. מבט מן הגשר עצמו לעבר העמק גורם לפרפורים בחזה, אני מכירה כמה וכמה אנשים שלא היו יורדים בהתנדבות מגובה רב כזה. עבור הצוותים במקום מדובר בעוד יום של הנאה. האדרנלין עף לשמים והסיפוק גדול. כל הצוותים שיתפו פעולה בתרגיל שהוכתר כהצלחה. מיד לאחר שכל הפצועים מורדים לקרקע, אחרוני המחלצים התפרשו בעמדות הגלישה וגלשו להנאתם במהירות למטה. כשהמתנדבים נרגעו קצת מהלחץ ההתרגשות ממלאת את המקום והיא זאת גם שמדרבנת אותם להתנדב ליחידות החילוץ האזוריות. האדרנלין ממכר.

12 יחידות מיוחדות

רב פקד עופר שחר, תושב לפיד, לשעבר איש הימ''מ, הוא קצין החילוץ הארצי במשטרת ישראל. "משטרת ישראל מפעילה 12 יחידות חילוץ הפרוסות בכל הארץ" הוא אומר. 10 יחידות הפרוסות מדן ועד אילת ושתי יחידות צוללים. סה''כ מתנדבים ביחידות כ- 700 מתנדבים ומתנדבות.

יחידות החילוץ הוקמו כבר בשנות ה- 70 של המאה הקודמת, הראשונה שבהן היתה בעין גדי ואחריה זו של רמת הגולן. בתחילת שנות ה- 80 משטרת ישראל החליטה לקחת עליהן חסות והיום כל היחידות שייכות לאגף המבצעים של המשטרה וההתייחסות אליהן היא כאל יחידות מיוחדות. בסופו של דבר, כמתנדבים הכפופים למשטרת ישראל, תרומתם לביטחון האזרחים בעת חירום, לא פחותה משל כל שוטר אחר. שחר: "ביחידות החילוץ משתמשים בציוד האיכותי ביותר, בתקן בטיחותי בינלאומי גבוה מאד. תפקידן לאתר נעדרים בשטח פתוח ולחלץ נפגעים באזורים שמסגרות אחרות לא יכולים להגיע אליהם בקלות. חילוץ יכול להיות בשטח פתוח עם גישה מוגבלת, למשל במדבר, חילוץ מנחל זורם או ממצוק או בור עמוק. המחלצים מיומנים בגלישת מצוקים (סנפלינג), מענה רפואי בשטח במצבי טראומה ואיתור נעדרים. יחידות הצוללנים מוקפצות במקרים של טביעה בים, בכינרת או בבורות ומאגרי מים עמוקים. יחידות החילוץ גם עוסקות במתן סיוע רפואי בשטח כאשר אין גישת כוחות עזרה ראשונה לנפגע.

בכל שנה מטפלות יחידות החילוץ בלמעלה מ- 500 קריאות בכל הארץ. השנה כבר נמנו כ- 580 קריאות וחולצו 1500 איש. לצערנו פינינו גם 20 הרוגים. ביחס לעולם זו כמות אדירה", הוא מבהיר, "בשנים האחרונות הישראלים מטיילים יותר, ואל המטיילים הרגליים נוספו גם רוכבי הג'יפים והאופניים. בסך הכל ישנה מגמת שיפור בהיערכות של המטייל הישראלי, הוא בוגר יותר ואחראי ומתכונן לכל מסע. הבעיה שתאונות קורות ולעיתים הן מתרחשות במקומות ללא גישה, כך שאין ברירה אלא להזעיק יחידת חילוץ מקצועית".

שחר מזכיר את חילוץ המורה מעירוני ב' שנפלה בטיול שנתי לפני כשנה וכן חילוץ של תלמיד מהעיר מטיול לפני מספר חודשים. במקרים כאלו הקריאות ליחידות החילוץ המשטרתיות מגיעות דרך מוקד החירום של משרד החינוך. בשנה שעברה טיפלה יחידת החילוץ שומרון בחילוץ מנחל מודיעין שעלה על גדותיו והחורף הקרוב עוד לפנינו. מבחינתו של שחר, אזור מודיעין נחשב מאתגר מאד אך גם מועד לפורענות. "אנחנו נמצאים בסביבה אתגרית, אזור שמאגד המון מקומות מאתגרים המושכים חובבי טיול ורכיבה מכל הארץ. כמו כן קיימים באזור היער הגדול, צוק שילת המושך גולשים והמון מקורות מים זורמים בחורף."

המחלצים של מודיעין

באזור מודיעין פועלות 2 יחידות, יחידת חילוץ גוש עציון ויחידת החילוץ שומרון. בתרגיל הן משתפות פעולה. אני פוגשת בשטח את יוני סקמסקי, מפקד צוות ביחידת החילוץ גוש עציון. סקמסקי מתפנה לרגע מלהט הפעילות כדי להמציא לי כמה נתונים על יחידתו: "יחידת חילוץ עציון מתאפיינת באזור מגוון ושטח פעילות נרחב. מרמת מדבר יהודה במזרח, דרום הר חברון בדרום, שפלת יהודה במערב ועד אזור מודיעין בצפון. המתנדבים שלנו הם בעלי תפקידים מגוונים בחייהם האזרחיים. מכבאים ועד אנשי היי-טק, ממדריכי טיולים ועד עורכי דין ורבנים. יחידת החילוץ פועלת בשיתוף פעולה עם יחידות רבות: מתנדבי יחידות הג'יפים של מודיעין ובית שמש, גששים בדואים במדבר יהודה, יחידת הכלבנים של צה"ל, יחידת החילוץ של חיל האוויר, יחידת המסוקים של משטרת ישראל ועוד. בעקבות הניסיון המצטבר הרב שנוצר ביחידה, יחידת חילוץ עציון מסייעת לעיתים קרובות למשטרת ישראל גם באיתור נעדרים בשטחים עירוניים במקרים בהם אין קצה חוט. הסיוע יכול להיות בייעוץ מנקודת מבט שונה, סיוע בסריקות נרחבות או סריקה ממוקדת של אזור קשה לגישה. במהלך התרגיל מגשר הרכבת תרגלנו טיפול רפואי וחילוץ מגובה באירוע רב נפגעים, בהנחה שלא ניתן להוציא את הפצועים מספיק מהר בדרך אחרת".
שחר מקפיד לשבח גם את המתנדבים הכפופים לו מתוקף תפקידו. "האנשים האלו עוזבים את עיסוקיהם בכל פעם שהם נקראים לכך, ובאים לעזור. בדרך כל אלו אנשים עם אוריינטציה לשטח, יוצאי יחידות קרביות שמבקשים להתנדב. אנחנו מכשירים אותם בקורס שאורך שלושה שבועות ונעשה בתנאי פנימייה. מי שהעניין בנפשו מוכן לעזוב את הבית והעבודה לכמה שבועות ולעבור את ההכשרה. בין היתר הם מוכשרים לנושאי רפואה, חילוץ משטפונות, וגלישת מצוקים".

התרגיל: רכבת בסכנה

התרגיל המדובר נהגה במטה הארצי במשטרת ישראל בשיתוף עם הנהלת רכבת ישראל. "לאחרונה הבנו שיש לנו תרחיש מסוג חדש, שאומר שאם חלילה קורה משהו חריג על גשרי הרכבת החדשים נצטרך לפנות כמות גדולה של אנשים," משתף רב פקד שחר. "זו הפעם הראשונה שהוחלט לבדוק באופן מעשי אפשרות לחילוץ בגובה רב. אל הגשרים הללו לא ניתן להעלות אמבולנס וגם לא להנחית מסוק, לכן החלטנו לתרגל עם יחידות החילוץ את האפשרות להוריד בביטחה, ביעילות ובמהירות רבה את הנפגעים מהגשר לקרקע. בנינו מתווה ייחודי וראשוני שלא היה עוד בארץ. שיתוף פעולה בין שתי יחידות החילוץ האזוריות, בשיתוף כ- 50 מתנדבים וכוחות צבא ומשטרה. דימינו תאונת רכבת ונפילה שלה מהפסים. בתרחיש 2 קרונות הפוכים ובתוכם לכודים כ- 50 אזרחים מבוהלים. 20 פצועים בדרגות פציעה שונות, מתוכם 3 קשה. 7-10 נוסעים מפוזרים מחוץ לקרונות."

בבוקרו של יום התרגיל, התקבצו מתחת לגשרי הרכבת שבעמק, עשרות מתנדבים בחולצות כתומות. יחד עימם היו אנשי המשטרה המופקדים עליהם ומדריכי היחידה ללוחמה בטרור, שהגיעו על תקן המדריכים המקצועיים. בחפ''ק שנפרש תחת סככה גדולה, שיתפו פעולה הנציגים המקצועיים מהרכבת, המשטרה ויחידת החילוץ. הם דיווחו על המידע שבידיהם לנציג המשטרה המפקד על הזירה, שתפקידו לתאם את כניסת רכבי החירום וההצלה, תיאום המסוק המשטרתי והקריאה לכוחות על פי הצורך. אנשי החילוץ המעודכנים בקשר תיאמו ביניהם את החלק המקצועי – באילו חבלים להשתמש ואיך להוריד את האלונקות. אנשי ביה''ס ללוחמה בטרור, שבדרך כלל מאמנים את מתנדבי החילוץ, שימשו בתרגיל כמפקחים.

רב פקד שחר, כנציג המשטרה, בירר אילו אפשרויות חילוץ עומדות בפניו. נציג הרכבת הסביר על אפשרויות פתיחת הדלתות וחלונות החירום, וסרגיי, חבר הנהלת הקו המהיר לירושלים שלף פרטים טכניים על האתר: "אורך הגשר 1250 מטר, גובה העמודים 30 מטר. העמודים חלולים אך לא ניתן לרדת בהם. הקרונות ההפוכים הם בגובה 38 מטר, שיא הגשר בגובה 41 מטר. שיפוע הגשר 3 אחוז לכיוון מערב". סרגיי מאשר כי הגשר יכול להחזיק אף משקל של שלוש רכבות, ובבת אחת נפרשו הכוחות בשטח.

כאמור בתרגיל הופגנה מקצועיות רבה. הידיים הונפו באוויר, ואפשר היה גם להגניב מבט מחייך אל המצלמה. מבחינתנו הם יכולים להיות כוכבים בכל סרט הוליוודי עתיר פעלולים. רק שלא נזדקק להם במציאות. 

(צילום אינגריד מולר)

כתבות נוספות