מצבו הבלתי מספק של מערך התחבורה הציבורית ידוע היטב מזה שנים רבות, אולם נתוני משרד התחבורה ועיריית מודיעין שהגיעו השבוע לידי מודיעין News ממחישים שוב את עומק הבעיה.
במהלך השנה החולפת הוגשו למשרד התחבורה לא פחות מ-2,373 תלונות נגד חברת קווים ונהגיה, כאשר מדובר על תלונות הנוגעות ל"גוש מודיעין", הכולל מלבד את העיר גם את חבל מודיעין ומודיעין עילית. נושאי התלונות הנפוצים ביותר נוגעים לאי-עצירה בתחנות האוטובוס לנוסעים, אי-ביצוע נסיעה ופניות הנוגעות לאיחורים בהגעה. ממשרד התחבורה נמסר כי "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשות הארצית לתחבורה ציבורית פועלים בכל העת לשיפור וייעול התחבורה הציבורית בארץ".
גם בעיריית מודיעין הצטברו בשנה החולפת 346 פניות ותלונות, ממוצע של כמעט אחת ביום, כאשר הפנייה הנפוצה ביותר (81 פעמים) נוגעת לבקשה לתגבור מערך האוטובוסים. שאר הפניות הנפוצות: אי-הגעת האוטובוס (54 פעמים), בקשה לשינוי מסלול קו או הוספת תחנה (36), התנהגות בלתי הולמת מצד הנהג (33), אי-עצירה בתחנה (33) ואיחור בהגעה (24).
סגן ראש עיריית מודיעין אור גרינפלד, מחזיק תיק התחבורה במועצת העירייה, התייחס השבוע לנתונים: "שירות התחבורה הציבורית לא תואם את כמות התושבים בעירנו כבר מספר שנים. זה אתגר מובנה שאנחנו מכירים בו ומנסים לנתב לפתרונות קצרי טווח וארוכי טווח בתוך המציאות הבעייתית בה המדינה נמצאת, היות והשירות ניתן על ידי המדינה באמצעות משרד התחבורה. זה נובע ממספר סיבות, אך המרכזיות שבהן הן מכרז תחבורה ציבורית ותיק ומיושן שהחל את פעילותו בעיר בשנת 2013, לצד שותפות באשכול קווים ביחד עם העיר מודיעין עילית, עיר בה כמות המשתמשים גדולה ואליה מופנה רוב הקשב, וזה חד-משמעית פוגע בשירות שאנחנו מקבלים בעיר".
עוד הוסיף גרינפלד כי "ניתן להוסיף על זה את אי-היציבות הפוליטית, המלחמה וסדרי עדיפויות בתקציב המדינה, שהם גורמים משפיעים בהכרח גם על רמת השירות והמשאבים המוקצים לתחבורה ציבורית ולמעמד הנהג בתחבורה הציבורית. ואפשר להוסיף על האתגר עוד אתגרים נקודתיים כמו חודש הרמדאן, שחל בשבוע האחרון ופגע בצורה משמעותית בשירות היות ולא תמיד היו נהגים. חשוב לי לציין שראש העירייה, אני, המחלקה לתחבורה ציבורית וכלל הגורמים בעירייה פועלים יום-יום לשיפור המצב מול משרד התחבורה ומול חברת קווים, בין אם זה ברפורמה ורה-ארגון בקווי השירות אותה הכנו ואמורה לצאת במכרז התחבורה הציבורית החדש ותיתן מענה אמיתי לעיר שלנו, תוספות שירות כגון תגבור קו 52 למורשת והארכת מסלולו, כלים טכנולוגיים שבקרוב נשיק שיסייעו לנוסעים בזמן אמת לדווח על בעיות, וגם עבודה יומיומית מול חברת קווים לגבי פניות ציבור ותקלות בשירות. כמשתמש ותיק בתחבורה הציבורית ופעיל בתחום מזה יותר מעשר שנים, זה האתגר שהכי בוער בי לשנות ולתקן. אני מאמין שבעבודה קשה נצליח. נכון, יש קשיים וזה לא ייפתר ביום אחד ולא בשנה אחת, אבל יש לנו אחריות עבור התושבות והתושבים שלנו".
מקווים נמסר: "השנה שחלפה, שהייתה שנת מלחמה, אתגרה את אזרחי המדינה והשפיעה על תחומים שונים במשק, ובין היתר על תחום התחבורה הציבורית. נהגי ועובדי החברה פעלו בכל דרך על מנת לספק שירות ללקוחותיה תחת אתגרים עצומים, שביניהם מחסור חמור בנהגים בתחבורה הציבורית ועבודות תשתית נרחבות הגורמות לפקקים ועיכובים. למרות הקשיים הנ"ל הצליחו עובדי החברה לשפר את רמת השירות ביחס לשנה הקודמת, וכלל הפניות שהועברו לחברה התבררו, הופקו לקחים וננקטו צעדי שיפור דרושים. על אף חשיבותה של כל תלונה, חשוב לציין שהן חלק מתוך עשרות מיליוני נסיעות נוסע שנסעו באשכול חשמונאים בשנה זו. חברת קווים תמשיך להיות קשובה ללקוחותיה, מתוך מטרה להמשיך ולשפר את רמת השירות".