ראש העירייה חיים ביבס כבר מתכונן לקדנציה הבאה שלו, שתתחיל בעוד שבוע • בראיון נרחב הוא מסביר מה בדעתו לעשות כדי לתקן את הנזקים בתחום התחבורה הציבורית ומגלה את מי לא יכניס לקואליציה • מבטיח שיישאר בתפקיד עד 2023 • ומגלה כי העירייה החלה בתהליכי הקמת חדר מיון קדמי במודיעין
ההבדל בין חיים ביבס לשאר המתמודדים בבחירות שקיבלו ראיון בעיתון הוא שכולם מבטיחים, כולל ביבס עצמו. אבל הוא, בניגוד לשאר, יושב על המפתחות בלשכת ראש העיריה ובעיקר על התקציבים ויכול גם לבצע. האם הביצועים בעשור האחרון היו טובים או לא? הבוחר ישפוט. ביבס, שהוא מועמד יחיד בבחירות לראשות העירייה, הרי לא יאבד את כסאו. גם הפתק הירוק שיוצב בקלפיות (למי שממש לא ירצה את ביבס ויתעקש להצביע על כך באופן אקטיבי) – נראה שלא ממש ייכנס להרבה מעטפות.
למרות שאין מולו מתמודדים ביבס לא נראה זחוח או בטוח בעצמו. הוא יודע שהעובדה שהוא לבד מול הקלפי עלולה לגרום לאחוזי הצבעה נמוכים ומכאן לפגיעה בסיעה שלו. לכן נבחר למסע הבחירות שלו הסלוגן "גם וגם", כדי לחדד את חשיבות ההצבעה לראש העירייה וגם לסיעתו. על המסר הזה עבדו בקמפיין של ביבס ללא הפסקה.
עד כמה האסטרטגיה הזאת תצליח הוא ידע רק בליל הבחירות. מבחינתו – שישה מנדטים זה מינימום. פחות מזה ייחשב לכישלון. ביבס לא לוקח כישלון בחשבון, למרות שהיו כאן לא מעט חריקות בשנים האחרונות. נזכיר את המטוסים שנוחתים לנו על הראש, את רכבת השדים שנקראת רכבת ישראל ושלא נוסעת לשום מקום, את מערך התחבורה הציבורית הכושל, את חוסר ההצלחה לקדם במשך שנים את מכרז המכללה, את גלי הפריצות לבתים ודירות, ואת הקולות שלא מפסיקים להישמע ממכבים ורעות נגד רעיון העיר המאוחדת.
היו גם הצלחות: "הסכם הגג" המוצלח עם המדינה (שהעביר את האחריות והתקציבים לבניית ופיתוח העיר לרמה המקומית), מערכת חינוך שרגילה לקבל פרסים ואותו הצטיינות, קואליציה ממושמעת שמנוהלת ביד רמה עם מספרי ברזל, הפיתוח המואץ של הפארק הטכנולוגי ומה שנראה כמו ה"בייבי" הכי קרוב ללבו של ביבס – המע"ר החדש שייחנך בתוך כמה חודשים.
בוא נתחיל עם הנושא הכואב ביותר לתושבי מודיעין כיום והוא תיפקוד, כלומר חוסר תיפקודה, של התחבורה הציבורית בעיר.
"אין ספק שזה מוקד בעייתי שאצטרך לטפל בו במהירות וביסודיות. אחד הדברים הראשונים שאעשה מיד לאחר הבחירות יהיה להקים מוקד עירוני שיפקח על חברת 'קווים' ועל תיפקוד ותיפעול התחבורה הציבורית בעיר. אני לא אתן למצב הנוכחי להמשיך. יש קווים בעייתיים ובהם נטפל במיוחד".
לאורך רוב הקדנציה לא התערבת כשהבעיות בתחבורה הציבורית הלכו וגדלו. נראה לך הוגן להשאיר את מחזיק התיק, אילן בן סעדון, לבד במערכה מול "קווים" ומול משרד התחבורה?
"או שיש מחזיק תיק בשכר, או שאין! כשראיתי שאין, לקחתי את המושכות. קודם בתחום התשתיות והפיתוח. בזמן האחרון אני קורא שאילן חוזר ואומר 'מה אתם רוצים ממני? תחבורה זה ראש העיר. הוא חבר של שר התחבורה', אז לקחתי את המושכות גם בתחום הזה והודעתי שבקדנציה הבאה תיק התחבורה יהיה אצלנו בסיעה. הבנתי שאין על מי לסמוך ולכן אנהל את התחום בעצמי".
נישאר בתחבורה ונעלה לאוויר. מה יהיה עם רעש המטוסים שבא והולך ולעולם אינו נעלם?
"יש הליך של הגשת בג"צ שאנחנו נגן על עירנו. אנשי רשות שדות התעופה היו כאן בעיר לפני חודש וחצי והובהר לנו שיש מסלול חדש דרומי שיאפשר נחיתה במסלול שלא מעל העיר אלא בנתיב מעל לפיד. בזה אני מקווה שהפרשה תסתיים".
עשרות אלפי תושבים יוצאים לעבוד מחוץ לעיר ורבים טוענים שאין בעיר מספיק מקורות תעסוקה. מהי תגובתך?
"זה לא נכון. בשנת 2009 היו כאן שני מבנים בפארק הטכנולוגי והיום אנחנו עם למעלה ממאה חברות בתחומי הייטק, ביוטק ולוגיסטיקה. אז היינו 80% שעבדו מחוץ לעיר וכיום 59% עובדים מחוץ לעיר. בכל עיר יש אחוזים של אנשים שעובדים מחוץ לעיר. מי שעובד במשרד ממשלתי בירושלים יעבור לעבוד במודיעין? לא. יחד עם זאת אנחנו לא בסרט של הארי פוטר שלוחצים על כפתור ויש כאן עוד חברות. זה תהליך שנמשך. עשינו עבודה קשה עם מינהלת אופק והתהליך מתפתח ואנחנו רואים את זה. בשמונה השנים האחרונות הכפלנו את מספר העובדים שנשארים לעבוד כאן ולא יוצאים החוצה ואנחנו רואים יותר ויותר את התופעה החיובית של בעלי עסקים בירושלים או בתל אביב שפותחים במודיעין שלוחה ונשארים לעבוד מכאן יומיים-שלושה בשבוע".
הפארק הטכנולוגי מאופיין בהרבה מבנים לוגיסטיים. אולוי יותר מדי?
"זה משתנה לאט לאט כי נכנסות חברות הייטק ומשרדים הולכים ונבנים. אנחנו רואים את זה הכי טוב בהתנהגות מחירי המגרשים בפארק. אם לפני כמה שנים שיווקנו מגרשים במחיר של 400 אלף שקלים לדונם בקושי, היום מחירי המגרשים כאן כבר סביב 2.5 מיליון שקלים לדונם. במסגרת תוכנית המתאר אנחנו בתהליך הגדלה של שטח הפארק וגם על מגרשים שחילקנו למתחמים קטנים יותר שיתאימו לבנייני משרדים ולהייטק".
מה לגבי המע"ר, מתי הוא ייפתח?
"אנחנו כרגע סוגרים קצוות ובקרוב נקבל את ההחלטה לגבי פתיחה. אנחנו כנראה בסוף והבניין הרב תכליתי ייפתח במרץ 2019. לגבי השדרה עצמה נחליט האם לפתוח אותה בשני חלקים או במכה אחת".
נעבור לפוליטיקה. מהם התיקים שמבחינתך הם "ייהרג ובל יעבור"?
"חינוך. תמיד אני שם אותו כתיק שגם אם אתן למישהו אחר, אני נמצא ברקע. עוקב, מטפל בו ומעורב בו הרבה מאד. זה תיק שאני מקפיד להשאיר מנוטרל לגמרי מפוליטיקה. מי שמטפל בו יעסוק רק בחינוך ובילדים. לא סתם זכינו פעמיים בפרס החינוך הארצי. גם תיק התחבורה יהיה אצלנו ונשאיר אצלנו כמובן גם את תיק התיכנון והבנייה ואת תיק הכספים. כל השאר יהיה פתוח למו"מ הקואליציוני".
בוא נדבר על הקואליציה העתידית. יש לך כבר מחשבות לגבי קווי היסוד של הקואליציה?
"כל מי שרוצה להיות שותף לקואליציה צריך להבין שיש שורה תחתונה לעניין ושבסוף צריכים להיות שותפים לדאגה לתושבי העיר וזה לא פופוליזם. יש כאלה שמוכרים היום לציבור דברים ואני, כמביט מהצד, רואה איזה פערים יש בין מה שהם באמת שווים סביב שולחן המועצה לעומת מה שהם עשו בפועל בשטח. אני נדהם".
אתה יכול להיות ספציפי?
"אם מודיעין היתה זקוקה למישהו כדי לשמור על מרקם היחסים כאן בין דתיים לחילונים, הרי שהאחרון שהיא היתה זקוקה לו הוא אבי אלבז. חמש שנים – הוא היה בהתחלה בקואליציה ומאז הוצאנו אותו – חמש שנים שהוא היה עסוק בעיקר בכבוד העצמי שלו. לא בצביון העיר ולא בשמירה על התושבים. אגב – תמיד הוא נרדם בשמירה והתעורר מאוחר מדי. תמיד. אני חושב שהוא לא מתאים לסגנון ולאופי של העיר".
אלה דברים קשים…
"אני מסתכל על החמש השנים האחרונות ורואה שהוא לא עשה כלום. לכן אני יודע שגם הלאה הוא לא יעשה כלום. אני גם לא מתכוון בכלל להכניס אותו לקואליציה, כי אדם שעסוק בכבוד העצמי שלו אין לו בכלל כוונה לתת שום תרומה משמעותית בעיר. הוא לא יהיה בקואליציה שלנו, גם כי הוא נבנה על משהו חד מימדי של שנאה לדתיים. מרקם היחסים שבנינו כאן יקר לנו והניסיון לקושש קולות וללבות שנאה, אנשים כאלה לא יהיו שותפים שלי".
זה מתחבר לעובדה שהרבה פעמים בישיבות מועצה נכנסת בו חזק ואפילו העלבת אותו.
"ודאי, ואין לי חרטה על כך. נהפוך הוא. מי שעסוק בכבוד שלו – תמיד נעלב. אני לא אוהב צביעות. אתה לא יכול לקנות כיסא בבית הכנסת במכבים ואז פתאום לספר סיפורים למצביעים פוטנציאליים נגד דתיים. לכן בקדנציה הבאה אקח את אלה שבאמת יהיו שותפים אמיתיים שלי לעשייה למען הציבור, לא רק למען עצמם ולא עם אג'נדה נוטפת בורות".
הסיעה שלך עברה שינוי מעניין כשאלעד שמעונוביץ פרש והקים סיעה עצמאית. זה היה על דעתך?
"אני לא מצטער על שום דבר שעשיתי בחיים הפוליטיים. מי שרוצה להגיע למשהו ולהיות עצמאי צריך לצאת לדרך עצמאית. בירכתי את אלעד על יציאתו לדרך החדשה ואני חושב שבסך הכל הוא בחור מוכשר וגם במועצה הבאה הוא יהיה חבר ושותף בקואליציה שלי".
אתה רואה אותו פוטנציאל לרשת אותך בתפקיד?
"אני לא עסוק בטיפוח יורשים אלא עסוק להמשיך ולקדם את העיר גם בחמש השנים הבאות. יש כבר תוכנית מוכנה לשנים 2018-2023 והיא הוצגה בפורומים שלנו לפני שבוע. ולכן אני אומר לחברים: 'יש שלושה חודשים לפני הבחירות שבהם עושים פוליטיקה אבל בכל שאר הזמן עובדים בענייני העיר'".
אם יהיו בחירות לכנסת אתה ממשיך כאן בעיר עד לתום הקדנציה שלך?
"יהיו בחירות לכנסת בשנה הבאה, אולי באביב 2019 מרץ אולי מאי. אני מתמודד בעיר כאן כדי להמשיך להוביל את העיר הזאת. אמרו עלי שאלך לארצי גם בשנת 2006. ירון רן אמר שאלך בקרוב לכנסת וגם אמנון מרחב בבחירות 2008 העריך שלא אשלים כאן קדנציה. גם שרון מעוז בבחירות של 2013 בדיוק אמר את אותם הדברים. לכן אני מודיע לך שאני מתכוון להיות כאן ולהשלים את כל המשימות שלי ואת הקדנציה בצורה כזו שנביא את כל המשימות לידי מימוש ושנביא לציבור את כל מה שהבטחנו".
בינתיים נראה שאתה נותן לדור צעיר בליכוד לדלג מעלייך לכיוון הכנסת…
"התשובה פשוטה: תפקידי כראש עיריית מודיעין הוא משמעותי, מאתגר ומספק הרבה יותר מרוב תפקידי השרים בממשלת ישראל. לכן זה לא משמעותי בעיני. מבחינתי כל אימת שלא השלמתי את המשימה אהיה כאן".
ציין את המשימות שאתה רוצה עוד להשלים…
"הקמת מוסד אקדמי בעיר שכבר שריינו לזה כסף, השלמת פסי הרכבת של קשת מודיעין, השלמת פארק המים, השלמת מוזיאון מורשת, השלמת בניית מרכז המוזיקה, השלמת התוכנית להקים כאן מרכז לרפואה דחופה".
מה ההישג הגדול ביותר שלך בקדנציה האחרונה?
"אני חושב שבתחום ההשקעות העירוניות. מי שמסתכל על העיר רואה את השינוי אבל אם נדבר במספרים אז בעוד שבקדנציה של 2008 עד 2013 בעיר הושקעו 1.5 מיליארד שקלים, הרי שהזינוק בהשקעות בקדנציה השנייה שלי, 2013 עד 2018, מראה 2.5 מיליארד שקלים. זה הישג גדול מאד. רואים את הפיתוח בכל מקום. העיר השתנתה מאד בשנים האחרונות. אבל זו לא חוכמה רק להביא תקציבים אלא גם לנהל את כל הפורומים שעשו את העבודה, ובעיקר מה שהצלחתי להבעיר בממשלה ומול היועץ הממשלתי. זה שעשרים אחוז מבני העיר יקבלו כאן דיור מוזל אומר שכאלף מבני העיר זכו בדיור המוזל".
מה לגבי ההשקעה הצפויה בקדנציה הבאה שלך?
"הסכם הגג שלנו עם הממשלה מסתיים בשנת 2019 ואז נגבש תוכנית פיתוח חדשה לשלוש שנים נוספות. אני מעריך שזה יהיה מבוסס על כשני מיליארד שקל".
תן דוגמה להשקעה מעניינת.
"הקמת חדר מיון קדמי במודיעין. בקרוב יגובש צוות מומחים כולל משפטנים כדי להכין את מסמכי התיכנון. חדר המיון הקדמי לרפואה דחופה יוקם בפארק הטכנולוגי, סמוך למגרש הכדורגל. הקצנו 150 דונם להקמת חדר המיון הקדמי בהמשך עמק האלה. יש כאן צורך במוסד רפואי כי העיר כיום מונה מאה אלף ובעוד שנים 230 אלף תושבים".
איפה עומדת התוכנית הזו עכשיו?
"בתוך חודשיים מהיום נסיים להרכיב את צוות המומחים שיעסוק בתיכנון. בצוות יהיו גם פרקליטים שיטפלו בנושא הרגולטורי מול משרד הבריאות, וכמובן יועצים שיעסקו בצד המקצועי. הליכי התיכנון הראשוני יחלו בתחילת 2019. אני לא אוותר בעניין ולא אשלח חולים ופצועים לעמוד בפקקים בדרך לבתי חולים אחרים".
הארץ מלאה בחקירות שחיתות ציבורית, עם דגש על הרמה המוניציפלית. מה הסוד של מודיעין להתחמקות מכותרות כאלו?
"השבוע ביקרה כאן משאית של התנועה לאיכות השלטון שמארחת מועמדים לבחירות שעונים על שאלות. ביום שישי עליתי על המשאית ואמרתי שאנחנו יכולים לומר בגאווה גדולה שהעיר מובילה מזה שנים בפרמטרים רבים, שאחד המרכזיים שבהם הוא ניהול כספי תקין לצד שקיפות בכל תחום ותחום. לכן כבר עשר שנים שאנחנו מקבלים מדי שנה את פרס הניהול התקין מטעם משרד הפנים. חתמתי על אמנה לפיה אני מתחייב להצטרף למאבק בשחיתות ולשמור על טוהר המידות ולהימנע מניגוד עניינים ולא למעול באמון הציבור".
אילו טענות יש לך כלפי עצמך בהתייחס לקדנציה שהסתיימה?
"היו דברים שהייתי צריך לעשות טוב יותר. כמו נושא התחבורה שיקבל דגש מיוחד בקדנציה הזאת. יש כאן 10,000 איש שמשתמשים כל יום בתחבורה הציבורית. נתמקד בקווים הבעייתיים וכשקו הרכבת לירושלים יעבוד נוכל להוריד מהכביש הרבה רכבים פרטיים. אבל השלב הבא יהיה ברגע שקווי התחבורה העירוניים ישתפרו. אז גם אמון הציבור בתחבורה הציבורית יחזור".
לסיכום ניגע בענייני ביטחון ובטיחות. מה עושה בעירייה בהקשר של בעיית האופניים החשמליים?
"המשטרה לא מתעסקת באופניים חשמליים. הוספנו שיטור עירוני עם 24 שוטרים ופקחים ועוד ארבע ניידות. זה לא נכון לומר שלא רואים כאן את המשטרה בשטח. לגבי האופניים החשמליים, סיימנו את הכשרת הפקחים והשוטרים העירוניים בנושא האכיפה ואני מודיע שהחל מה-1 לנובמבר ניכנס לנושא הזה באופן הכי חזק. לא ייתכן שהורים יקנו לילדים אופנים חשמליים כשהילד עדיין לא בגיל שמותר לו בכלל לרכב על אופניים חשמליים, שהילד רוכב בלי קסדה ושאפילו הילד לא הוכשר לנסיעה על אופניים חשמליים. עם כל הכבוד לעירייה ולמשטרה – הילד הוא קודם כל של ההורים. אנחנו ניכנס באופן מלא לנושא האכיפה. הלוואי שבחוק היו מכניסים סעיף של החרמת האופניים ולא רק ריקון אוויר מהצמיגים וקנס".