בתיכון עירוני ה' פועלת השנה לראשונה באופן רשמי כיתת עתודה מדעית-טכנולוגית, הפועלת לאורך שלוש שנות חטיבת הביניים. השבוע לקחו תלמידי הכיתה חלק בפרויקט משחקי האסטרטגיה המתמטיים.
במסגרת שיעורי המתמטיקה, ובשלב הראשון של הפרויקט, התנסו התלמידים במשחקים שונים וחקרו אותם. בהמשך, התחלקו התלמידים לקבוצות, בהן חשבו על רעיון למשחק אסטרטגי משלהם ואף בנו אותו. לאחר מכן הגיע השלב הסופי של הפרויקט, בו מתנסים התלמידים במשחקים השונים שחבריהם לכיתה בנו. בשלב זה הציגה כל אחת מהקבוצות את המשחק שלה ואף נתנה לאחרים להתנסות בו. לאחר מכן, קיימו התלמידים דיון בנושא אסטרטגיות שניתן לנקוט במשחק בכדי לנצח, לדוגמה האם תוצאת תיקו אפשרית, האם יש דרך המבטיחה ניצחון במשחק, מה מספר הנקודות המינימלי שצריך לצבור על מנת לנצח ועוד. בתום הדיון נתנו תלמידי הכיתה משוב לחברי הקבוצה על משחקם.
יעל גרוסמן, מורה למתמטיקה בעירוני ה', מספרת על הפרויקט ועל כיתת העתודה: "כיתת העתודה בעצם עובדת במסלול מוגבר של מדעים, שכולל עוד שש שעות נוספות – 2 במתמטיקה, 2 פיזיקה ושתיים במדעים. זה בנוסף למערכת הלימוד הרגילה".
תוכנית העתודה המדעית-טכנולוגית פועלת במערכת החינוך מזה כמה שנים, כאשר השנה הצטרפו אליה גם תלמידי עירוני ה'. "הרעיון של התוכנית הוא לתת איזושהי זריקת מוטיבציה לתלמידים להגביר את לימודי המקצועות הטכנולוגיים, כאשר בתוך זה יש גם הרבה מאוד העשרה בנוסף לתכני התוכנית, כמו למשל פרוייקט משחקי האסטרטגיה המתמטיים שערכנו. יש פרוייקט גדול בנושא חלל שבשנה שעברה התלמידים בנו מודל מאוד גדול ומרשים של מערכת השמש ועוד".
איך הביקוש להשתתפות בכיתת העתודה?
"הביקוש מאוד גבוה. יש יותר ביקוש מהיצע. השנה לומדים בכיתה 37 תלמידים, שזאת בערך תפוסה מלאה. התלמידים האלו עברו בשנה שעברה מעין מכינה בנוסף למבחני מיון".
איך אתם מסכמים את הפרויקט?
"התחלנו בלשחק, כחלק מהתוכנית פלוס תכני ההעשרה. אחר כך ניתחנו את המשחקים מבחינה אסטרטגית וכניסה למשמעויות כמו צורות וסגנונות חשיבה. המטרה הייתה לפתח משחק שיהיה מעניין, מקורי, מושך וגם בעל אסטרטגית ניצחון. מתוך הכרות עם משחקים הם פתחו משחקים חדשים ומאוד יפים. בנוסף, היה פשוט כיף. הם נשארו בכיתה להמשיך לשחק גם אחרי הצלצול".
בתמונה זה נראה כמו משחק, אבל כאן חייבים הרבה שכל (צילום: דובר העיריה)