האימפריה מכה שנית?

גיל ח' עמית

לפני כמה שנים חווינו כאן מהפכה אמיתית. שר התקשורת משה כחלון פתח את שוק הסלולר ואיפשר לחברות נוספות להתמודד מול שלוש החברות ששלטו בשוק עד אז, פלאפון, סלקום ואורנג'. שלוש החברות הללו ידעו לנצל היטב את מעמד המונופול המשולש והמחירים היו בהתאם. הראשון שערער על ההגמוניה של הטריאומווירט היה מיכאל גולן שהקים את גולן תקשורת והבטיח תקשורת ללא הגבלה ב-99 ₪ לחודש. עוד לפני שגולן הספיק למכור את החבילה הראשונה יצאה הוט מובייל בהודעה שהיא תיתן את אותה החבילה ב-89 ₪, והעולם נראה ורוד. במקביל לשתי חברות הסלולר האמיתיות הללו קמו המפעילים הווירטואליים; יופון, רמי לוי, הום סלולר וכן הלאה. מפעילים אלה לא הקימו תשתיות סלולר משל עצמן אלא שכרו אותה מהחברות הקיימות, ותמחרו את החבילות שלהן במחיר זול במיוחד.

שלוש החברות הגדולות, שכונו אז בראשי התיבות "אפ"ס", לא נבהלו בתחילה. הן הודיעו שמחירי השירות שלהן מוצדקים מאחר שלא ניתן לקיים חברה במחירים שאותם הציעו המתחרות, שהן נותנות שירות טוב ואיכותי בהרבה ושהמחירים של המתחרות החדשות הן אפיזודה חולפת שנועדה למשוך לקוחות חדשים ותו לא. בעיקר ניצלו החברות את התקלות הרבות שאפיינו את ניוד המספרים בתקופה הראשונה גם בגלל עומס היתר על המערכות וגם, כך לפחות על בסיס טענות לא מאומתות, בגלל קשיים שהערימו הוותיקות עצמן.

הזמן הוכיח שהמחירים לא רק שאינם עולים, אלא אפילו ירדו. החברות החדשות יצאו במבצעי גיוס שבהם המחירים לשנה הראשונה אפילו נמוכים יותר והצליחו לשמור על רמת שירות טובה (למרות ההתחלה הצולעת).

כשהחברות הוותיקות הבינו שהשוק נוטה לרעתן ושהן מאבדות לקוחות בקצב שבו הטיטאניק איבדה תאי ציפה, הן התעשתו. לפתע פתאום החלו המחירים לצנוח, הוקמו חברות בת כמו 012 של אורנג' ו-וואלה של פלאפון, הכל במטרה להסיט את תשומת הלב של הלקוחות מהעובדה שמדובר בעצם באותה הגברת בשינוי אדרת. בריחת הלקוחות הואטה ולפחות אצל אחת החברות (פלאפון) אפילו נבלמה לחלוטין. הלקוחות, הידועים כבעלי זיכרון קצר, חזרו כמו אישה מוכה לחברות שעשקו אותן, ואת התוצאה אנחנו רואים כעת: יופון, מפעילה וירטואלית שנמצאת בבעלות "מגה", תימכר כנראה לפלאפון.

יש סיבות אפשריות רבות למהלך. הריבוע הכחול, הבעלים של יופון ושל "מגה", רשת הקמעונאות הקורסת, חייבים לצמצם לאור הקשיים הכלכליים. בנוסף, אולי השוק מכיל באמת יותר מדי שחקנים למספר קטן כל כך של לקוחות פוטנציאליים. אולי יופון לא הצלילה להמריא בגלל הניסיון לקשור את המותג שלה עם מותג מגה הקורס גם כך. דבר אחד בטוח. אם הלקוחות לא יתעוררו מהר, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו חוזרים לשלטון של שלוש חברות מונופוליסטיות ומחירים מרקיעי שחקים. ראו הוזהרתם.

 

[the_ad_group id="87"]
[the_ad_group id="89"]

כתבות נוספות

הטובים שבטובים

13 בני נוער ממודיעין זכו השנה לאות הצטיינות מהעירייה עבור פעילותם החברתית בעיר. ביבס: "בני הנוער הללו צומחים להיות המובילים של המחר"

הטובים שבטובים

13 בני נוער ממודיעין זכו השנה לאות הצטיינות מהעירייה עבור פעילותם החברתית בעיר. ביבס: "בני הנוער הללו צומחים להיות המובילים של המחר"

המשך קריאה »