רשות מקרקעי ישראל "התקפלה" ומוזילה את מחירי המגרשים במע"ר המיועדים למסחר ומשרדים. בעוד עשרה ימים עד שבועיים אמורה הרשות לפרסם מכרז חדש לפרוייקט מרכז העיר, המתייחס לכל צידה המערבי של השדרה המרכזית, הצד המיועד למסחר ומשרדים.
כזכור – לפני כחודש נכשל המכרז למתחם זה כשאף יזם לא הגיש לו הצעה. ראש העיריה חיים ביבס אמר אז: "רשות מקרקעי ישראל רצו לבטל כליל את המיכרז ולצאת במכרז חדש לגמרי ואני לא הסכמתי לכך, כי אז הדבר היה גורם לעיכובים של חודשים רבים בפרוייקט המע"ר".
מה שקרה בפועל היה שאחרי סידרת פגישות שקיים ביבס עם ראשי רשות מקרקעי ישראל, סוכם כי ששת המתחמים ישווקו בנפרד כך שיזם יוכל לגשת למכרז על מתחם אחד.
במקרה כזה היזם הזוכה יהיה חייב להפקיד ערבות ביצוע כדי להבטיח שהוא אכן יחל בעבודת הבניה בתוך פרק זמן קצוב, כדי שלא לעכב את היזמים השכנים לו שזכו במתחמים אחרים.
ביבס גם דרש והשיג הפחתת מחירים של המגרשים: "דרשנו שיבצעו שמאות חדשה לכל ששת המגרשים, בתוך כמה ימים נקבל את ההערכה החדשה של השמאי הממשלתי ואז ניתן יהיה לפרסם את המיכרז בתנאיו החדשים והמשופרים".
המכרז החדש מתייחס למגרשים 104, 105, 106, 107, 108 ו- 109. מדובר בשישה מגרשים שכן מגרש 109 מחולק לשני מגרשי משנה. המגרשים האלה שנמצאים בצידה המערבי של השדרה המרכזית ושעליהם ניתן לבנות על פי הזכויות 25 אלף מטרים מרובעים, מיועדים לחנויות ובתי עסק בקומות התחתונות ומעליהן קומות משרדים.
במכרזים החדשים תדרוש רשות מקרקעי ישראל ערבות ביצוע בגובה 200-300 אלף שקלים, להבטחת ביצוע הבניה בתוך שנתיים שלוש, כשבמקביל יופחתו מחירי עלות הבניה וכן יבוטל ההיטל למימון של קו הרכבת החדש "קשת מודיעין" שמרוחק מהעיר עשרה קילומטרים, אולם עלות הקמתו (כמיליון שקלים בכל מגרש), הושתה על היזמים הבונים במרכז העיר, אולי היה מי שחשב ברשות מקרקעי ישראל שקו הרכבת החדש ישביח את פרוייקטי הנדל"ן ולכן כדאי לדרוש מהקבלנים השתתפות במימון.
טרם ניתן להעריך בכמה יפחית השמאי הממשלתי את מחירי המגרשים במכרז המעודכן, אבל שווה להיזכר שעבור מגרש 104 למשל נדרשו היזמים במכרז שנכשל, לשלם 33 מיליוני שקלים עבור הקרקע שמשתרעת על שטח של 5,461 מ"ר מרובעים, כלומר 5.5 דונם.
מתוך 33 מיליוני השקלים, היזמים נדרשו לשלם 17 מיליון כמחיר מינימום, ועוד 15.6 מיליון שקלים עבור הוצאות פתוח לתשתיות ציבוריות, למוסדות ציבור וכמיליון שקלים כחלק מההשתתפות בקו הרכבת קשת מודיעין.
במגרש 105 מחיר המינימום כבר עלה ל- 18 מיליון שקלים, ובתוספת הוצאות הפיתוח נדרשו היזמים לשלם כ- 34 מיליוני שקלים למגרש בשטח של 5,6 דונם, כלומר המחיר נע סביב 6 מיליוני שקלים לדונם.
(הדמיה, צילום ארכיון)