נראה שהסערה הגדולה ביותר ברשת בימים אלו נסובה סביב השאלה האם השינוי במדיניות הפרטיות של ווטסאפ באמת פוגע בפרטיות של המשתמשים או לא. לאור הוויכוחים האינסופיים בעניין, החלטתי לעזור לכם ולעשות קצת סדר בבלאגן.
בואו נתחיל בעצה חינם. אם אתם לקוחות של גוגל, אפל, פייסבוק, סקייפ, רוב המכשירים החכמים האחרים בין אם מבוססי אנדרואיד ו-iOS ובין אם לאו, כנראה שרוב המידע עליכם כבר קיים ברשת. אם אתם לא רוצים שמידע עליכם יסתובב אצל ענקיות התוכנה הדרך היחידה היא לוותר על הטכנולוגיה, להיות נטולי מכשיר חכם (או סלולארי בכלל), לא לקנות טלוויזיות חכמות, לא להשתמש בשירותים מקוונים ובכלל להימנע מלצאת מהבית.
עכשיו נחזור לעניין שלפנינו. מה בעצם שינתה ווטסאפ במדיניות הפרטיות שלה, ואיך זה ישפיע עליכם? התשובה פשוטה. ווטסאפ תמשיך לאסוף עליכם בדיוק את המידע שאספה קודם לכן. היא תדע איפה אתם נמצאים, מי החברים שלכם ומה מספרי הטלפון שלכם, באיזה שעות אתם מתכתבים ועם מי, וכן הלאה. מה שווטסאפ לא יודעת עליכם, לא עכשיו וכנראה גם לא בעבר, הוא מה תוכן ההתכתבויות שלכם. לפני כמה חודשים הצפינה ווטסאפ את כל ההתכתבויות כך שכעת הן מאובטחות לחלוטין ואיש, גם לא ווטסאפ עצמה, אינו יכול לקרוא אותן מלבד הכותב והנמען. ווטסאפ עשתה את התרגיל הקטן הזה כשראתה שאפליקציות כמו טלגרם המאובטחת צוברות פופולאריות על חשבונה.
על פי מדיניות הפרטיות החדשה ווטסאפ תמסור את כל המידע הזה גם לפייסבוק. אתם לא יכולים למנוע את זה ולא יכולים לשלוט בזה. מה שאתם כן יכולים לעשות הוא לסמן אופציה קטנה בהגדרות לפיה אתם לא מוכנים שהמידע המדובר יועבר לפייסבוק במטרה לתפור עבורכם מודעות ממומנות. זה לא אומר שפייסבוק לא יודעת עליכם כל מה שווטסאפ יודעת, זה רק אומר שאסור לה להשתמש במידע הזה לטובת המודעות שתראו.
מה זה אומר בעצם? זה אומר שווטסאפ מבינה שמשתמשיה אלרגיים לעניין פרטיותם. היא יוצרת אצלם אשליה של שליטה במידע שמועבר על ידה לגורם שלישי, חברת פייסבוק, אבל בעצם זו באמת רק אשליה כי המידע יועבר כך או כך. ווטסאפ עומדת בפני שדרוגים לא מעטים. שלל פונקציות שיסתנכרנו עם שירותים שונים של פייסבוק כבר בדרך אלינו, ובקרוב כולנו נרגיש את זה. ווטסאפ חרתה על דגלה את סיסמת הללא פרסומות, אבל זה לא אומר שלא נקבל את הפרסומות בצורה אחרת, כמו שמות בתי עסק שיופיעו במפות שנשלח כדי להסביר איפה אנחנו, או שלל דרכים אחרות שכבר נמצאות בבנייה.
לסיכום, אין סיבה אמיתית לדאגה, ואין גם סיבה אמיתית ללחוץ על הכפתור שמסרב לתת לפייסבוק גישה למידע שלנו. המקסימום שיכול לקרות אם לא תלחצו על הכפתור הזה הוא מודעות ממוקדות יותר שיתאימו לכם יותר. בקיצור, כמו שכבר אמרתי פעם, כשאתם לא משלמים על השירות, כנראה שאתם לא הלקוח אלא המוצר.