פרויקט מסילת 431, שיחבר את מודיעין אל יישובי השפלה, הולך ומתקדם, למרות המחסור בעובדים בשל המלחמה, המחלוקת סביב העבודות בשבת וקשיים נוספים.
כזכור, מדובר על פרויקט לאורך תוואי של 30 קילומטר, בהשקעה של ארבעה מיליארד שקל. הפרויקט כולל בניית גשרים באורך 6 קילומטר, בהם גם גשר המסילה הארוך ביותר בישראל (3.5 ק"מ), ושלוש מנהרות בעומק 20 מטר מתחת לאדמה ובאורך כולל של קילומטר. עוד כולל הפרויקט בניית תחנות רכבת חדשות – תחנת מעוין שורק בסמוך לאיקאה ראשון לציון, ותחנת רמלה דרום במחלף דרום, בין הכבישים 431 ו-40, בסמוך לשכונת קריית האומנים ברמלה. כמו כן, הפרויקט יכלול גם שדרוג משמעותי לתחנת הרכבת ראשונים, שלראשונה ניתן יהיה להמשיך ממנה בנסיעה גם לתל אביב ולירושלים. המועד הצפוי להשלמת הפרויקט הענק הוא ב-2027, אז למעשה יחובר מישור החוף הדרומי, מאשקלון ואשדוד, אל יישובי השפלה והמרכז (ראשון לציון, רמלה, מודיעין) וירושלים.
כאמור, לא מעט קשיים חווה הפרויקט הענק, ההולך ונבה בתוואי עמוס וצפוף במיוחד של תשתיות, מכבישים ועד לתשתיות חשמל, מים וגז, וכל זה באזור של עורקי תנועה מרכזיים ופקוקים. אחד המקטעים המושכים את מרבית תשומת הלב הוא הגשר העצום הנבנה מעל לכביש 431, בין מחלף קריית ראשון לתחנת ראשונים, שיהיה הגשר הארוך ביותר בישראל עם השלמתו. את המקטע המערבי, הכולל את גשר המסילה, בונות החברות סולל בונה ודניה סיבוס, שמתחלקות בפרויקט בשל גודלו המשמעותי ומורכבות העבודות, כאשר הגשר נבנה למעשה "באוויר", בעוד התנועה מתחתיו נמשכת ללא הפרעה.
בכתבה בעיתון גלובס צוטט לאחרונה אורי דיין, מנהל פרויקט גשר הרכבת ב־431 מטעם חברת דניה סיבוס, שאמר כי "בהקמת הגשר אנחנו משתמשים בשלוש שיטות ביצוע שונות, בהתאם לתנאי השטח. הפרויקט תוכנן כך שמוצאים את הדרך לבצע מבלי לפגוע ככל הניתן ברצף הפעילות של התנועה למטה, כביש סואן או נחל זורם. בהתאם לאתגרים האלה מתכננים את שיטת הביצוע של הגישור. בכל השיטות צריך להגיע לבטון שיהיה חזק מספיק ויידע לשאת את כל המשקל הנדרש למסילה ולרכבת".
כאמור, בעיה נוספת עימה מתמודדים מבצעי הפרויקט היא המחסור בעובדים בשל המלחמה, כאשר לדבריו של דיין מאז פרוץ המלחמה גוייסו כרבע מהעובדים באתרי הבנייה השונים לאורך התוואי, שחלקם שוחררו רק במרץ האחרון. את השורות מילאו מבצעי הפרויקט בעובדים מאוקראינה ומולדובה, סין, טורקיה ולאחרונה גם בעובדים מהודו.
כזכור, לאחרונה עלה הפרויקט לכותרות סביב נושא העבודות בשבת לחיבור שני חלקי הגשר מעל לכביש 1, באזור מחלף ענבה, שבוטלו לבסוף בשל התנגדות המפלגות החרדיות. חיבור שני החלקים דורש את הפסקת התנועה בכביש למשך 24 שעות, מה שניתן למעשה לבצע רק בשבתות. ברכבת ישראל השיבו לפניית העיתון גלובס ואמרו כי "העבודות מבוצעות כל הזמן בתוואי. עוד לא ידוע מתי יקרה החיבור הסופי. הגשר הזה, כמו כל האלמנטים, עומדים בלו"ז הפרויקט של הפעלה מסחרית בשנת 2027".