משרד החינוך הציג היום (ראשון) תוכנית חדשה לשמירה על טוהר הבחינות. התכנית תעמיק את האמון בבתי הספר לצד הפעלת פיילוט לצמצום התופעות הפסולות של פגיעה בטוהר הבחינות.
העמקת הלמידה הוגדרה כיעד מרכזי של ה"תכנית הלאומית ללמידה משמעותית", בה מודגשים חינוך לערכים, קידום חברה ערכית ומחויבות חברתית. במסגרת כך, משרד החינוך רואה חשיבות רבה בקידום תעודת הבגרות והגברת האכיפה על טוהר הבחינות. מדד טוהר הבחינות בוחן את מידת הצלחתו של בית הספר לחנך את תלמידיו להגינות, לאמינות וליושר. במהלך הפיילוט משרד החינוך יחלק את בתי הספר בארץ לשלוש קטגוריות על פי אחוז המחברות הפסולות במבחנים קודמים. הפיילוט ייצא לדרך במועד בחינות הבגרות הקרובות, חורף תשע"ה.
מדובר במהלך הדרגתי שיוטמע בכלל מערכת החינוך בשנת הלימודים הבאה, בגרויות קיץ תשע"ו. הקטגוריות הן: בתי ספר ירוקים – בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא קטן מ- 1%. צבע ירוק מצביע על התנהלות תקינה – משרד החינוך יבחן אפשרות שבתי הספר שירצו בכך ואשר ימצאו ראויים, יוכלו לקבל אחריות ולמנות את צוות המורים בבית הספר להשגיח על בחינות הבגרות. הנושא ייבחן בפיילוט ויעשה תחת בקרה ופיקוח של הגורמים המקצועיים במשרד החינוך.
בתי ספר צהובים: בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא 1.1% עד 3% – בבתי ספר אלה הבחינות יתנהלו באמצעים טכנולוגיים או באמצעות נאמנים חיצוניים שימנה משרד החינוך ואשר יהיו אחראיים על ארגון ותפעול הבחינה וחלוקתה לתלמידים.
בתי ספר אדומים: בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא 3% ומעלה – בבתי ספר אלה בחינת הבגרות תתבצע במרכזי בחינות מחוץ לכתלי בתי הספר. נציגי צוות בית הספר ילוו את התלמידים במרכזי הביחנות אך לא יוכלו להיכנס לכיתות בזמן הבחינה.
מדי שנה משרד החינוך מנהל רישום מדויק של מספר המחברות הפסולות ברמת בית ספר וכן רישום של אירועים בהם מעורבים גורמים מתוך בית הספר בהפרת טוהר הבחינות. הרישום מתקיים ביחס לכל אחד מבתי הספר, בכל סוגי הפיקוח ובכל המגזרים. נתונים מצטברים אלה (על פני שלוש השנים האחרונות) מספקים תמונה ברורה, המפלחת את בתי הספר ומדרגת אותם על פי מידת השמירה על טוהר הבחינות.
בתי הספר יקבלו הודעה ממשרד החינוך לאיזו קטגוריה הם נכנסו והם יידרשו להיערך בהתאם. בתי ספר אלה יתבקשו להציג תכנית להתמודדות חינוכית ולפעילות ערכית של תלמידיהם וצוותי החינוך הפועלים בהם. בתי ספר אשר יוכיחו לאורך שנתיים (שני מועדי קיץ ושני מועדי חורף) שיפור בטוהר הבחינות, ויישום של פעולות חינוכיות למיגור התופעה ולהגברת התנהלות ערכית, יוכלו ליהנות מצורת הבחנות התואמת את דירוגם החדש בטוהר הבחינות.
הילה בן אליעזר, מחזיקת תיק החינוך במועצה, במודיעין יש בעיה כזו?
"יש הגיון בפיקוח ואכיפה, אבל אני מאמינה שראוי וצריך, כפי שקורה כבר היום בעיר, לקיים חינוך ערכי מגיל צעיר, כבר מגן הילדים, לצד דוגמה אישית. גם בחינוך בבית ולשים דגש על כך במערכת החינוך. לא לחכות לתוצאה בכיתה י"א או י"ב כשהתלמידים ניגשים לבגרויות אלא ללמד את הילדים את סל הערכים שחשוב שיהיו לכולנו ביניהם כבוד לזולת, אמירת אמת ומתן אמון באחר. זו מטרת המטרות מבחינתי. אם נחנך אותם לכך גם מבלי שנעקוב אחריהם הם יהיו מספיק ישרים וערכיים לפעול בהתאם. חשוב מאד גם לתת בילדים אמון, זו נקודת המוצא שלי להאמין עד שלא יוכח לי אחרת, אם לא זו נבואה שמגשימה עצמה, זו למשל דוגמה אישית. כמו כן אני מאמינה כי נתינת האמון בצוות החינוכית בבית הספר מוצדק, צוותי בית הספר במודיעין משקיעים בעבודתם ימים כלילות ואפשר לסמוך עליהם מבחינה ערכית ומקצועית".
בתמונה: הילה בן אליעזר. "אפשר לסמוך על צוותי בתי הספר שלנו". צילום דוברות העיריה