אמנות או נמות

מתן שרון
2013-12-08 00:00:00
2037-10-10 02:42:00

Lady Gaga – ARTPOP

ליידי גאגא היא מותג. כמו הרבה כוכבי פופ לפניה ואחריה, היא בראש ובראשונה מותג. על אף שהיא ניסתה בעיקשות להציג עצמה כ"אמנית קודם כל" ולהכניס אלמנטי אנדי וורהול לתדמית שלה, זה עדיין נשאר בגדר "אלנט מחזק תדמית". היא אכן מוזיקאית, כותבת ואמנית מבצעת, אבל היא קודם כל ליידי גאגא. כך גם היא תישאר.

זה לא מוחק כשרון, יכולות מוזיקליות או שאיפות אמנותיות, אבל זה מכניס לפרופורציות נכונות את האלבום השלישי שלה – ARTPOP. החל מהשם, השיווק האגרסיבי ועד ההאזנה לאלבום, הכל ניצב בצל התדמית הגאגאית. זה הרי לא "אלבום פופ אלקטרוני", אלא "אלבום פופ אלקטרוני שהוציאה ליידי גאגא".

ולכן התחושה שמדובר באלבום קשקשני מעט, פלקטי ברובו ומונוטוני מדי כל כך דומיננטית. גאגא הרגילה את המאזינים שלה לא להתרגל לכלום. בין אם במסגרת שיר, אלבום או קריירה, תמיד אפשר לצפות שיהיו שבירות כיוון מוזיקליות, רעיוניות או רוחניות. האלבום השלישי הוא מסלול יציב וישיר לשום מקום, והדרך עצמה מרגישה מוכרת מדי בסטנדרטים של גאגא.

הוא נפתח חזק, עם Aura (בהפקת אינפקטד מאשרום הישראלים) השיר הטוב באלבום שמערבב בין גיטרה דרום אמריקאית לדאבסטפ ואלקטרו שגם מחזיק בקונספט קוהרנטי וברור, אבל כבר ב- Venus הוא חותך חזרה למקורות שגאגא מכירה היטב. יש כאן שירי פופ מושפעי האוס עם קצב מונוטוני, חופר אם תרצו, שירי אהבה לאופנה (גם Donatella וגם Fashion!) שמרוככים עם ביקורת מינימלית ויותר מדי רפרנסים להתמכרויות שלה ולחשיבות ה"להיות שונה".

אלו אבני הבניין של הקריירה שלה, רק שגם אותם היא לא ריעננה. התמות זהות, הסאונד כבר נשמע בעבר ובאופן כללי, התדמית של גאגא תקועה על אותה הנקודה, אולי רק בווליום אחר. האלבום הזה מריח ממאמץ ומפספס את מטרתו. לשמוע את אותו האלבום שוב, מינוס המקוריות הרעננה שהיו בשני קודמיה, מרגיש מיותר כשיודעים איזה פוטנציאל יש לגאגא, במיוחד בצל כוכבי פופ אגדיים כמדונה או מייקל ג'קסון.

זה מתחיל להרגיש כאילו נחשפה גאגא במערומיה, משחק מילים מעיק בהשפעת השיווק הערום של האלבום, והיא אינה מצליחה להסתיר יותר שאין בה באמת מעבר למסר הראשוני. הוא היה מסר חשוב, חכם וגם בוצע היטב, אבל אחרי שהאבק שקע, גאגא ממשיכה עם אותם השירים בווריאציה אחרת. אולי זו היא נפילה חד פעמית ובאמת ניתן לקוות שבאלבום הבא גאגא תחזור להביא משהו חדש, אבל עד אז, המותג יותר חשוב מהמוצר. וזה לא דבר שיכול להחזיק לאורך זמן.

(צילום יחצ)

[the_ad_group id="87"]
[the_ad_group id="89"]

כתבות נוספות