ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיריית מודיעין תדון השבוע (רביעי) בבקשה עקרונית של רכבת ישראל לתכנון מחודש של מגרש 101, בו שוכנת תחנת מודיעין מרכז.
מדובר על תוכנית שיצאה לדרך לראשונה עוד בשנת 2014, בה מבקשת רכבת ישראל להפוך את התחנה במודיעין לפיילוט במסגרתו ייבנו מתחמי מגורים, משרדים ומסחר בשטחיה בתחנות ברחבי הארץ. כזכור, שני מכרזים שהוציאה רכבת ישראל למגרש במודיעין נכשלו, וכעת מבקשים ברכבת תוספת זכויות בנייה, יחידות דיור וקומות.
המכרז הראשון יצא בספטמבר 24' ונסגר ללא הצעות מצד הקבלנים, כאשר ההערכה הייתה כי הסיבה העיקרית לכישלון המכרז נעוצה בעובדה כי 125 יחידות הדיור שהיו אמורות להיבנות בו יועדו לשכירות לצמיתות. במרץ השנה יצא המכרז השני, בו שונה ייעוד הדירות, אולם גם במקרה זה נסגר המכרז מבלי שהוגשו הצעות.
כעת הגישה רכבת ישראל לעיריית מודיעין תוכנית חדשה, המוצגת בשלוש חלופות, שכולן כוללת תוספת שטחים של 4,808 מ"ר, תוספת של 55 יחידות דיור (מ-125 יח"ד ל-180), מבנה לתעסוקה ומסחר בן 4 קומות תעסוקה מעל קומת מסחר מלווה רחוב (סה"כ 5 קומות) בצידו המערבי של המגרש לכיוון רחוב החשמונאים, תוספת 10 קומות ביחס למאושר להקמת 2 בנייני מגורים בני 180 יח"ד ב-16 קומות בצידו המזרחי של המגרש (מגורים מעל 1-2 קומות מסחר מלווה רחוב) ורחבה פנימית בזיקת הנאה לציבור בתווך בין המבנים. בנוסף, התוכנית כוללת 7 קומות חניה תת-קרקעית, כאשר בשלושת החלופות מבנה המסחר והתעסוקה הפונה לשדרות החשמונאים זהה בתצורתו.
גודלן הממוצע של יחידות הדיור יעמוד על 75 מ"ר, כאשר תמהיל הדירות יהיה דומה לזה הנהוג כיום במבני המגורים במע"ר: 35% מיחידות הדיור ייבנו בגודל של עד 60 מ"ר, ודירות סטודיו; 35% נוספים מהיחידות יהיו בשטח של עד ל-70 מ"ר; ו-30% הנותרים יהיו בשטח של 80 מ"ר ומעלה.
בהמלצת הצוות המקצועי באגף ההנדסה לקראת הדיון בוועדה נכתב כי "התכנון המוצע למתחם בסמוך למרכז תחבורה ולמרכז העיר ומעל לתחנת הסעת המונים, מאפשר עירוב שימושים המשלב תעסוקה, מסחר, תחבורה ומגורים במוקד עירוני ראשי, תוך שמירה על מאפיינים עירוניים מקומיים, איכות בתכנון עירוני והשתלבות בסביבה הבנוייה. לפיכך, הצוות המקצועי רואה בחיוב את התכנון המוצע למגרש בהיקפו ותצורתו, בעדיפות על חלופה מס' 3, אשר מאפשרת נגישות גבוהה למתחם באמצעות צירי תנועה להולכי רגל פתוחים והמשכיים מכיוון רחובות הרכבת, ערער וכיכר התחבורה, בעוד בשאר החלופות ציר החציה למתחם מפינת הרחובות הרכבת וערער מקורה ע"י בינוי".







