צמד המילים תוכן שיווקי נשמע להדיוטות כמו מושג מקצועי הלקוח מעולם הפרסום. במקרים רבים תוכן שיווקי הוא פשוט גניבה. לא גניבה של קוטג׳ מהמכולת השכונתית אלא גניבת דעת שהיא הרבה יותר חמורה ומתוחכמת. זו גניבה שהקורבן אינו מרגיש כלל שכייסו לו גם את הארנק וגם את המוח.
איך זה עובד?
אנחנו גולשים באתרי אינטרנט ולצד החומר המערכתי הרגיל שנתפס אצלנו כעבודה עתונאית מקצועית ואתית שותלים לנו המלצות לרכישת מוצרים או טיסות ליעדים בעולם שהפרסום שלהם נקנה בכסף על ידי הגורמים המשווקים. כלומר שואב האבק המדהים שמציעים לנו בשלל סופרלטיבים הוא בכלל שואב ממוצע וצולע אולם קריאת הכתבה אודותיו שנקנתה בכסף יכולה לשכנע אותנו לרכוש שואב בינוני כאילו היה שואב שיוצר על ידי בני אלים.
כנ״ל לגבי יעד חופשה באחד מאיי יוון שהכתבה אודותיו לא משאירה אצלנו ספק שאם יש גן אחד אז זה האי היווני נשוא הכתבה. וכך הלאה וכך הלאה יש ים של מאמרים על כל תחום בחיינו ואין לנו את הכלים לדעת מה אמת ומה עבודה בעיניים.
מה לנו כי נלין על רמאים אלה כאשר בינינו יש רופאי שיניים ורופאים מתחומים אחרים שיעקרו לנו איברים או יעבירו אותנו סדרת ניתוחים כיון שהם מתוגמלים על כך ולא בגלל החלטה רפואית נטו. פעם נהגנו להתלונן על המוסכניק שמכניס לנו את האלמנט…הלוואי שהיינו נתקעים שם אבל המציאות עולה על כל דמיון ואנחנו משלמים בבריאותנו על תאוות בצע שחוצה את כל שכבות האוכלוסיה.
תארו לכם שאתם מגיעים לפרוצדורה רפואית שמתחילה ונגמרת במה יוצא לרופא ממנה. אינני רוצה חלילה לעשות הכללות כי במסדרונות בתי החולים יש לא מעט מלאכים בשר ודם העושים מלאכתם נאמנה אולם מעט התפוחים הרקובים מעיבים על תחושת הבטחון שהיתה לנו כשעוד היה פה שמח. בימים שהיה מעט לכולם אבל האמנו איש ברעהו.