הקומפלקס הענק שהקימה רשת יוחננוף במתחם עינב איכלס מאז הקמתו לפני ארבע שנים רק את המרכול בקומה התחתונה • לקראת הנפקת החברה בבורסה החליטה הרשת לאכלס בעצמה גם חלק גדול מהקומה השנייה, אליו ייתרחב המרכול באמצעות מעליות ודרגנועים המיועדים לעגלות
(צילום ארכיון)
עברו כבר ארבע שנים מאז פתח איתן יוחננוף, מנכ"ל רשת המרכולים בשם זה, את הסניף הראשון במודיעין, במרכז עינב סמוך לכניסה המערבית למתחם ליד תחנת הדלק פז. כל מי שעבר בסביבה ראה כיצד הסניף עצמו פורח, אבל סביבו – ביתר חלקי הקומפלקס הענק שהוקם בהשקעה של יותר ממאה מיליון שקל כולל רכישת המגרש והבנייה עצמה – נותרו שטחי מסחר גדולים וריקים.
כשהסניף יצא לדרך הודיע יוחננוף כי בצמוד למרכול תבנה הרשת מרכז מסחרי של ממש ואכן על השטח שכולו בבעלות יוחננוף נבנו שטחי מסחר גדולים בהיקף של 16 אלף מ"ר (כולל המרכול עצמו) שבהם היו אמורים לשכון כארבעים חנויות בגדלים שונים ואולם שמחות גדול.
זה לא קרה. פרט לעסק אחד שנכנס למתחם ("בזאר שטראוס" הירושלמי שעזב לאחר תקופה) נותרו שטחי המסחר שמעל למרכול ולצדיו שוממים. מדובר על עשרות אלפי מ"ר שעלות הקמתם בגובה מיליוני שקלים לא הצדיקה להשאיר אותם ריקים.
כעת עומד המצב להשתנות: כל שטחי המסחר הגדולים בקומה שמעל למרכול עוברים בימים אלה שיפוץ יסודי ובעיקר התאמה לשימוש חדש כקומה שניה ונוספת למרכול הגדול ששוכן בקומת הכניסה. בכך יהפוך הסניף בעוד מספר שבועות למרכול הגדול בעיר.
יוסי שילוני, מנהל המרכול שכיום משתרע על שטח של 6,000 מ"ר, מספר: "אנחנו מוסיפים עוד כאלף מ"ר לסניף הקיים, שיהיו בקומה השנייה של המתחם. בין שתי הקומות יחברו מעליות ודרגנוע גדול שמותאם לעגלות קניה, כך שהקונים יוכלו לעלות בנוחות גדולה לקומה השנייה".
לקומה השנייה תעביר הרשת את מחלקת הפירות והירקות ועוד מספר מחלקות. שילוני: "מחלקת הירקות והפירות שלנו תתרחב מאד ולמעשה נביא את כל סוגי הפירות והירקות וגם מחלקת טבע של ממש שתיפתח בקומה החדשה".
התוספת של עוד אלף מ"ר לסניף לא תמצה את כל שטחי המסחר שבקומה השנייה. מה יהיה על שאר השטחים?
"בשלב זה השטח הזה יישאר ובהמשך הרשת תחליט למה לייעד אותו".
שילוני מסביר כי הרשת בחרה להתרחב כאן כי מודיעין מבחינת הרשת היא עיר אסטרטגית עם פוטנציאל גדול ולכן הרחבת הסניף באה לשפר את השירות לצרכנים. "אנחנו באמת רואים בסניף מודיעין את סניף הדגל של הרשת וזו הזדמנות לפעול למען הלקוחות שלנו בעיר".
זמן קצר לפני שנפתח הסניף לפני ארבע שנים סיפר איתן יוחננוף: "המדיניות של הרשת היא לעשות הכל בפנים, אצלנו, לכן אנחנו קנינו את המגרש, ואנחנו היזמים, אנחנו תיכננו את המתחם ואנחנו בנינו את המבנה". הוא הדגיש עוד כי "מודיעין היא עיר צעירה, מתפתחת וצומחת, זהו מקום אסטרטגי שלא ניתן עוד להתעלם ממנו והיא תתפתח מאד עוד בעתיד".
ועכשיו לפרשנות, וקודם לעובדות: שתי עובדות מרכזיות משפיעות והשפיעו על ההחלטה – ראשית, הרשת מפעילה סניף גדול במרכז מסחרי רווי במרכולים (יינות ביתן, רמי לוי, טיב טעם ושופרסל). התחרות קשה ולאחר תקופת ההרצה בתחילת הדרך ומלחמת המחירים בעיקר מול רמי לוי, צריך לשמור על רווחיות של מה שיוחננוף הגדיר בפתיחתו כ"סניף הדגל של הרשת". מול המבצעים של רמי לוי והתייעלות של שופרסל בשנים האחרונות זה לא פשוט.
העובדה השניה היא שיוחננוף לא היה יכול מבחינה עסקית להשאיר חלק ממתחם ענק שבבעלותו המלאה ריק משוכרים. מה גם שבקרוב החברה מתכוונת לצאת בהנפקה ראשונית של מניות בבורסה של תל אביב, בה היא מתכוונת לגייס כ-400 מיליון שקל לפי שווי כולל של כ-1.7 מיליארד שקל. הנפקת מניות מחייבת שקיפות מלאה של העסקים, ושטחים גדולים ללא שוכר לא יתקבלו בעין יפה ע"י המשקיעים שמבקשים למקסם רווחים.