המאבק הציבורי להצלת עמק הצבאים של מודיעין הגיע בשבוע שעבר אל ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. אמנם הקרב האמיתי יתרחש בדיוני הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אולם בינתיים מסתבר שאל המתנגדים לסלילת הכביש בליבו של האזור מצטרף גם משרד התחבורה.
כזכור, מזה כשנה שפעילי איכות הסביבה באזור, יחד עם עמותת תושבים משפיעים במודיעין, מנהלים מאבק נגד הכוונה לסלול את כביש 4431, שייצא ממודיעין עילית ויעבור ממזרח ליישובים לפיד וכפר רות, עד שיתחבר אל כביש 443 בסמוך לצומת מכבים. לטענת המתנגדים לתכנית, משמעות סלילת הכביש היא החרבת ערכי הטבע הייחודיים של האזור, הכוללים גם עדר צבאים גדול במיוחד המונה, על פי הערכות רשות הטבע והגנים, בין 70-100 פרטים. המתנגדים אף הציגו למשרד לאיכות הסביבה לא מזמן תכנית חלופית שתכנן עבורם מוטי קפלן, העורך של התכנית הממשלתית תמ"א 1.
את הדיון בוועדה יזמו חברי הכנסת יוראי להב הרצנו, יסמין פרידמן סאקס, מוסי רז ואלון טל, אותם גייסו פעילי המאבק לעזרה לפני מספר חודשים. במהלך הדיונים טען ראש עיריית מודיעין עילית, יעקב גוטרמן, כי סלילת הכביש הכרחית: "אתם גורמים לכך שאנשים יקפחו את חייהם. אם מתהפכת משאית על כביש 446 אין יוצא ואין נכנס, אם יש חפץ חשוד או תאונה על הכביש הכל נעצר. אם פורצת שריפה אין אפשרות פינוי. מדובר בפיקוח נפש". לדברי גוטרמן, החלופה שנבחרה לסלילת הכביש היא האפשרות הטובה ביותר, כאשר גם ראש מועצת מטה בנימין, ישראל גנץ, תמך בטענה זו והוסיף כי הפגיעה בטבע תהיה מינורית.
נציגי משרד הביטחון בדיון מסרו כי הצורך בסלילת הכביש הוא ביטחוני והומניטרי, אולם במשרד התחבורה כאמור סברו אחרת. נציגת המשרד, שני משיח, אמרה במהלך הדיון כי בשלב זה המשרד הממשלתי אינו תומך בסלילת הכביש החדש. "המשרד רואה חשיבות גם בשימור המסדרונות האקולוגיים. המדיניות של המשרד היא להימנע ככל האפשר מהקמת כבישים חדשים במרחב הפתוח, למעט כבישים הכרחיים. המשרד משדרג את כביש 446 ונותן לתושבי מודיעין עילית מענה בתחבורה הציבורית. בתכנית העבודה שלנו כביש 4431 לא נמצא בתעדוף אצלנו, ובשלב הזה המשרד לא תומך בהקמת כביש 4431. ברור לנו שצריך עוד יציאה ממודיעין עילית, והשאלה היא לאן הכביש יוביל – ל-446 או ל-443. מבחינה תחבורתית לא נדרש החיבור ל-443, מבחינה ביטחונית ניתן למצוא חלופות".
כאמור, פעילי המאבק טוענים כי התוואי שנבחר לסלילת הכביש יהיה הרסני עבור ערכי הטבע וחיי הבר באזור. נציג החברה להגנת הטבע בדיון, דרור בוימל, אמר: "החלופה שנבחרה לא טובה ומחסלת את המתחם. עם הכביש מגיעה תאורה, אשפת שוליים, רעש וזיהום מים והמשמעות היא שהמסדרון יחוסל. המשמעות היא שאנחנו מחסלים את כל הטבע במרחב הזה דה פקטו. אנחנו מציעים כביש חירום בדרכי העפר הנמצאות במסדרון האקולוגי. הדרכים הללו יפעלו בעתות חירום".
נקודה נוספת הקשורה לנושא היא התכנית להקמת תחנת משנה חדשה של חברת החשמל, בשטחים החקלאיים של כפר רות ובסמוך לתוואי הכביש החדש. צחי כץ, מהנדס העיר מודיעין, אמר כי ללא תחנת החשמל המיועדת לקום העיר לא תוכל להתפתח. עוד הוסיף כי תחנת החשמל לא תפגע במסדרון האקולוגי, משום שאין במקום מסדרון אקולוגי. ממשרד האנרגיה נמסר בדיון כי תשע חלופות נשקלו, והמיקום הנוכחי לתחנת החשמל נבחר במיקום צופה פני עתיד שלא על השטח העתידי של כביש 4431.