עיריית מודיעין וגורמי התכנון החלו בתכנונה של שכונת המעיינות, השכונה הראשונה שתיבנה במסגרת שלב ב' של פיתוח העיר, ממערב לשכונת הכרמים.
בהמשך למגמה של השנים האחרונות, כחלק מתכנון השכונה, והשכונות החדשות שייבנו בעקבותיה, שמים הפעם בעירייה דגש על נושא החדשנות, ובוחנים כמה וכמה אפשרויות שייתכן ויישומו בשכונות החדשות.
אחת מאותן אפשרויות חדשניות לעיר שנבחנות כעת היא הצעתו של מחזיק תיק החדשנות והאסטרטגיה במועצת העירייה, יוסי אביבי, לפינוי אשפה פניאומטי, לראשונה במודיעין. מדובר על מערכות אוטומטיות ותת-קרקעיות לאיסוף האשפה מבנייני המגורים היישר למתקן איסוף פסולת, שלמעשה יוציא מהשכונות את משאיות איסוף האשפה הנמצאות בשימוש כיום. במערכות אלו משליכים הדיירים את הפסולת לפתחים ייעודיים בתוך הבניין או בשטחו החיצוני, עם הפרדה לסוגי הפסולת השונים, ומשם היא מועברת דרך צנרת לנקודת איסוף מרכזית, בדרך לטיפול או הטמנה. המערכות נשלטות מרחוק ומייתרות את הצורך בעובדי פינוי אשפה, מלבד לביצוע עבודות תחזוקה נדרשות. למערכת זו יתרונות רבים, כאשר מלבד החיסכון בכסף לרשויות המקומיות בשל התייתרות הצורך בעובדי המשאיות, נרשם חיסכון בפליטת מזהמים בתוך שטחי העיר, כמו גם הקלה בעומסי התנועה שהן גורמות בבקרים.
מערכות פניאומטיות כאלו עדיין לא לגמרי נפוצות בישראל, אולם בשנה שעברה זכתה קבוצת אלקטרה במכרז של עיריית תל אביב לביצוע עבודות תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מערכת פניאומטית לאיסוף פסולת בשכונה החדשה שתוקם באתר שדה דב בצפון העיר. מערכות דומות הותקנו כבר בשנים האחרונות גם ביבנה, ראשון לציון, רעננה וגם בשכונת נאות בן שמן שנבנית כיום בלוד.
יוסי אביבי הסביר השבוע: "כדי להביא חדשנות איכותית צריך להתעסק באסטרטגיה, כי יש דברים נהדרים שאם לא יחשבו ויתכננו אותם הרבה שנים לפני יציאה לביצוע, הם יישארו חלום או קשים ויקרים למימוש. כל מה שחושבים עליו עכשיו ייתן למקבלי ההחלטות בעוד עשר שנים גמישות ניהולית. זו תפיסה של אסטרטגיה".
דוגמה נוספת להתנהלות חדשנית שמביא אביבי היא פריסת רשת lora wan. אביבי: "רשת זו תאפשר תכנון שכונה עם סנסורים מובנים בעמודי תאורה, דלתות, שערים, ארונות חשמל, מגופי מים ופתחי ביוב, שינוטרו בזמן אמת. בחירת רכיבים תומכים כבר עכשיו תוזיל ותחסוך בזמן הביצוע".
לקח נוסף מהטעויות התכנוניות שליוו את מודיעין לאורך שנות הקמתה, שכעת עתיד להיות מיושם, הוא נושא רוחב הכבישים הפנימיים בתוך השכונות השונות. אביבי מסביר: "ניתוח הבעיות שיצרה תפיסת העולם של "כבישים מאטי תנועה", כמו עיכובים רבים, פגיעה בשדה ראיה, יכולת מעבר מוגבלת של שני אוטובוסים ומראות שבורות לרכבים חונים, ובסוף גם עקיפות מסוכנות, הובילה לביטול תפיסת עולם זו ושכונת המעיינות תהיה עם כבישים רחבים יותר. כך גם האכיפה של עבריינות כביש תבוצע בצורה אחרת, כי בסך הכל מרבית התושבים הם נורמטיביים ושומרי חוק".