פעילי הסביבה חוגגים הבוקר ניצחון לאחר מאבק בן חמש שנים, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בלוד קיבל את עתירת החברה להגנת הטבע נגד גורמי התכנון, עיריית מודיעין והמועצה האזורית גזר, וקבע כי הדרך המחברת את יישובי המועצה למרכז עינב במודיעין תיחסם לתנועת כלי רכב.
כזכור, הדרך החקלאית, שבמקור הייתה לא סלולה ורובדה באספלט בשלב כלשהו, המחברת את אזור התעסוקה והקניות המודיעיני אל היישוב משמר איילון, הפכה עם השנים ל"דרך קיצור" לא רשמית בה משתמשים נהגים רבים מדי יום. הדרך מתחלקת בין תחומי הסמכות של המועצה האזורית גזר ועיריית מודיעין, ולאורך השנים ביקשו גורמי התכנון להפוך אותה לדרך רשמית ולסלול כביש באורך של כשלושה קילומטרים. לעיריית מודיעין היה אינטרס לקדם את התוכנית, כאשר בכתבה בנושא שפורסמה במודיעין NEWS בשנת 2019 צוטט חיים ביבס באומרו כי "רבע מהקניות שנעשות במרכז עינב הן של תושבי המועצה האזורית גזר. לעיר מודיעין יש עניין לקדם את הדרך הזאת".
פעילי הסביבה, בהם החברה להגנת הטבע ועמותת תושבים משפיעים במודיעין, ניהלו בשנים האחרונות מאבק בכוונה להסדיר את הדרך החקלאית מטעמי פגיעה במסדרון האקולוגי ובערכי הטבע. גדעון בכר, פעיל העמותה, אמר בזמנו כי "הקמת הכביש תגביל עד מאוד את יכולתם של בעלי חיים כגון הצבי הארץ-ישראלי, הנמצא בסכנת הכחדה עולמית, לנוע לאורך המסדרון ותגביר את תמותת בעלי חיים כתוצאה מדריסה, כפי שכבר קורה היום לצערנו הרב בכבישים שבאזור ישפרו. במידה והכביש החדש גם יכלול תאורה, ייווצר גורם מרתיע נוסף למעבר בעלי החיים במסדרון הזה, וזיהום אור לילי שיחצה את צוואר הבקבוק של המסדרון האקולוגי".
בינואר השנה דחתה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את הבקשה להפקדת התוכנית להפיכת הדרך החקלאית לכביש רשמי. בפסק הדין שניתן אתמול קבעו שופטי בית המשפט המחוזי בלוד כי הכביש אכן נסלל שלא כחוק וללא הליך תכנוני מתאים. השופטים גם התייחסו לעובדה כי סגירת הדרך תאלץ את תושבי יישובי גזר לבצע מעקף משמעותי כדי להגיע למרכז עינב, אולם קבעו כי אין בכך די כדי להכשיר את השימוש הבלתי חוקי הנעשה בכביש כיום. לאור זאת קבע פסק הדין כי השימוש בדרך ייאסר החל מהראשון באפריל הקרוב.
עו"ד אסף רוזנבלום, היועץ המשפטי של החברה להגנת הטבע ומגיש העתירה, אמר לאחר ההחלטה: "מדובר במקרה המעיד על הקשר הישיר בין שמירת שלטון החוק ובין השמירה על השטחים הפתוחים ועל ערכי הטבע. במדינה צפופה כמו שלנו, ניתן לאפשר נגישות תחבורתית טובה לתושבי האזור מבלי לפגוע בטבע, וזאת אך ורק באמצעות תכנון מושכל כנדרש על פי החוק".
מדוברות העירייה נמסר: "העירייה קיבלה את המתווה שנקבע בפסק הדין, והיא תמשיך בתהליכים הסטטטוריים בשיתוף מועצה אזורית גזר שמטרתם לאשר את הכביש בהקדם האפשרי".