זו עלולה להתגלות כטעות יקרה מאוד

יהודה גולן
2017-01-25 00:00:00
2017-01-25 00:00:00

תושב מודיעין הסובל מליקוי שמיעה הגיש באחרונה תביעה ייצוגית נגד דואר ישראל, בטענה כי סניפיה אינם מונגשים כראוי לסובלים מבעיות שמיעה. הסכום המצטבר של התביעה הייצוגית הוא כ-85 מיליון שקל.

את התביעה מבסס האיש על הנעשה (לפי גרסתו) בסניף הדואר ב"סולומון סנטר" שבשכונת המגינים. לטענתו – היעדר מערכות שמע לסיוע לחירשים מונע ממנו את האפשרות לתקשר עם הפקידים. לאחר התייעצות עם עורך הדין המקומי איתי ליבנה הוחלט להגיש את התביעה הייצוגית, בשם כמעט 800 אלף ישראלים הסובלים מליקויי שמיעה.

פירוט התביעה

"שני גופים הם הנתבעים בתביעה זו: חברת דואר ישראל ובנק הדואר שפועל מתוך סניפי הדואר. בשים לב להערכה כי לדואר כ-730 סוכנויות וכי היו לאבזר לפחות 35% מתוכן במערכות מתאימות, אך אין אלו פני הדברים. לטענת המבקשים, דואר ישראל ובנק הדואר פוגעים בזכותם המעוגנת בחוק השוויון ובתקנותיו, לשוויון ולנגישות בשירות הדואר ובבנק הדואר. פגיעה זו גורמת להם לקשיים אובייקטיבים בקבלת שירות, לתחושת תסכול ולרגשות שליליים. אשר על כן חברי הקבוצות זכאים לסעד של צו –עשה לצורך אכיפת התקנות וכן לפיצויים, אף ללא הוכחת נזק".

התביעה מוגשת בשם ארבע קבוצות אותן מונה עו"ד ליבנה:

"קבוצה 1 הם  כלל הלקוחות כבדי השמיעה של הנתבעת מספר 1 (חברת דואר ישראל) אשר זכותם לקבלת מיידע באתר האינטרנט של הדואר ולהתעדכן בדבר סניפים המונגשים לאנשים עם מוגבלות נמנע מהם". סכום התביעה לחברי קבוצה זו: 15.78 מיליון שקל.

"קבוצה 2 הם כלל לקוחות הנתבעת מספר 1 כבדי השמיעה אשר באו לקבל שירות בסניפיה אך קיבלו שירות לקוי עקב התרשלותה/התעלמותה של חברת דואר ישראל מהוראות החוק והתקנות בדבר נגישות שירות והפעלת מערכת עזר לשמיעה". סכום התביעה לחברי קבוצה זו: 26.826 מיליון שקל.

"קבוצה מספר 3 הם כלל הלקוחות כבדי השמיעה של בנק הדואר, אשר זכותם לקבלת מיידע מאתר האינטרנט של בנק הדואר, וזכותם להתעדכן בדבר סניפים המונגשים לאנשים עם מוגבלות נמנעה מהם". סכום התביעה לחברי קבוצה זו: 15.78 מיליון שקל.

"קבוצה מספר 4 הם  כלל לקוחות בנק הדואר כבדי השמיעה אשר באו לקבל שירות בסניפיה אך קיבלו שירות לקוי עקב התרשלותו והתעלמותו של בנק הדואר מהוראות החוק והתקנות בדבר נגישות שירות והפעלת מערכת עזר לשמיעה". סכום התביעה לחברי קבוצה זו: 26.826 מיליון שקל.

"לפחות תמסרו מידע"

לפי כתב בתביעה, התושב המקומי שהחל בה פנה במהלך החודשיים האחרונים לחברת דואר ישראל ולבנק הדואר בבקשה לקבל רשימה מפורטת של סניפים מונגשים. בכתב התביעה מפורטים תאריכי פני של לפחות עשרה מקרים, אולם לדברי עו"ד ליבנה מרשו לא נענה. לאחר מכן ביצע האיש בדיקה אישית ונסע ליותר מעשרה סניפים. במודיעין, ירושלים, מבשרת ירושלים, נס ציונה רמלה, עקרון, באר יעקב ועוד. לפי התביעה, ציוד המונגש ללקויי שמיעה נמצא רק בסניף הדואר המרכזי בקניון של מודיעין.

"בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נכתב כי 'בעמדת שירות פתוחה או בעמדת שירות סגורה שקיימת בה מחיצה חלקית בין פני נותן השירות למקבל השירות, אחת לפחות מכל סוג שירות שניתן במקום, תימצא מערכת עזר לשמיעה מסוג לולאת השראה, הכוללת גם מיקרופון חיצוני ואפשרות חיבור לאוזניות", טוען עו"ד ליבנה. "כיום היו אמורים להיות מונגשים כבר 35% מכלל סניפי בנק הדואר ודואר ישראל זאת ע"פ שאילתה אשר הוגשה למשרד המשפטים. אבל הדואר ובנק הדואר מסרבים גם לספק מידע אותו הן אמורות לספק על חוק חופש המידע".

תגובת "דואר ישראל"

"חברת דואר ישראל תגיב לתביעה במסגרת ההליכים בבית המשפט.

יחד עם זאת, נבקש להבהיר כי החברה משרתת לקוחות באלפי יחידות ומתקנים ברחבי הארץ וערה לחשיבות ההנגשה של שירותיה לכלל הציבור. אנו פועלים על פי חוק ומשקיעים רבות בהנגשת יחידות החברה באופן פיזי, וכן באתר החברה ובהדרכות לעובדים".

בתמונה סניף דואר במודיעין. הלו.. לא שומעים… (צילום ארכיון)

כתבות נוספות

איך מתמודדים עם מאניה דיפרסיה?

מאניה דיפרסיה, או בשמה המקצועי הפרעה דו-קוטבית, היא אחת מהפרעות הנפש המורכבות והמאתגרות שמשפיעות על מיליוני אנשים ברחבי העולם. הפרעה זו מתאפיינת בתנודות קיצוניות במצבי

המשך קריאה »