המאבק הציבורי על גורלו של "עמק הצבאים", שטח הטבע המשתרע מכביש 443 עד למודיעין עילית ומכיל חיי בר עשירים ושלל אתרים ארכיאולוגיים, יגיע בשבוע הבא לנקודת הכרעה נוספת כאשר הוועדה המחוזית מרכז לתכנון ובנייה תדון בתוכנית.
כזכור, מדובר ברצועת שטח צרה הנמתחת מאזור מחסום מכבים בכביש 443 ועד למודיעין עילית בה חיים עשרות רבות של צבאים, בנוסף למגוון רחב של בעלי חיים אחרים כמו שועלים ותנים, צבועים, דורבנים, גיריות ועוד. התוכנית לסלילת הכביש קיימת כבר שנים רבות, זאת בשל העובדה כי למודיעין עילית, עיר בת 80 אלף תושבים שצפויה עוד לגדול, ישנה רק כניסה אחת, דבר שלא רק מסוכן בשעת חירום אלא גם יוצר עומסי תנועה קשים בכביש 446. עם זאת, גורמי התכנון מתעקשים לסלול את הכביש, שיהיה דו-נתיבי וברוחב של 24 מטרים, דווקא בצמוד ליישובים לפיד וכפר רות במקום בצמוד לגדר ההפרדה ממזרח. אקולוגים של רשות הטבע והגנים אמרו בעבר בריאיונות למודיעין News כי מימוש התוכנית במתכונת הנוכחית יביא להרס ערכי הטבע באזור והכחדת מגוון בעלי החיים בו. עמותת "תושבים משפיעים במודיעין" והחברה להגנת הטבע הציגו חלופה לתוכנית, בדמות כביש שייצא מדרומה של מודיעין עילית ויעבור בצמוד אליה עד לחיבורו לכביש 446, אולם לדבריהם גורמי התכנון תומכים בהקמת כביש 4431 משום שקל יותר לבצע אותו. עוד טענו כי בחירת גורמי התכנון אינה מבוססות על נתונים, ואף סותרת סקרי תנועה שהציגו להם בעבר.
הדיונים על גורל התוכנית נערכים בשתי וועדות – הוועדה לתכנון איו"ש והוועדה לתכנון מרכז – זאת בשל העובדה כי חלק מהשטחים באזור משוייכים למינהל האזרחי. לפני מספר חודשים דחתה הוועדה לתכנון איו"ש את בקשת גורמי התכנון לאשר את התוכנית, לאחר ששמעה את נימוקי המתנגדים.
כעת, רגע לפני הדיון בוועדה המחוזית מרכז, אומרים בחברה להגנת הטבע כי "לצערנו, כביש 4431 מתקדם מהר מדי ועלול להחריב לגמרי תא שטח ענק, של מעל ל-4,000 דונם, עם טבע מרהיב. הכביש מתוכנן ככביש בן שני נתיבי נסיעה לכל כיוון, כלומר בסך הכול 4 נתיבים, בזיגזג על הגבעות ולמעשה לא ישאיר שטח טבע רציף עם חיבור למסדרון האקולוגי הארצי במחוז מרכז".
עוד התייחסו השבוע בחברה להגנת הטבע לסוגיית נפחי התנועה הצפויים באזור ואמרו: "כפי שניתן לראות בתחזיות תנועה לשנת 2030, גם עם צומת שילת וגם עם מחלף שילת, כמות הרכבים הצפויה בכביש המקודם 4431, בשעת שיא, היא 8 רכבים בדקה, דבר שאינו מצדיק סלילת כביש חדש ופוגעני בעלות של מיליונים רבים, הגורם לנזק אדיר ובלתי הפיך למערכת הטבעית. נדגיש כי התוכנית לקידום הכביש מהווה פתח לפיתוח מסיבי של כל האזור שבין גדר ההפרדה וכפר אורנים, לרבות מתחם חדש ממזרח לכפר האורנים הכולל אזור תעסוקה, בית ספר ובית עלמין אשר יחסום באופן מוחלט את המסדרון האקולוגי הארצי, וכן תוכנית להרחבה
מאסיבית של מאות יחידות ממזרח לכפר האורנים. פיתוח זה, גוזר למעשה את גורלו של האזור לכליה אקולוגית ולפגיעה אנושה ובלתי הפיכה בחיות הבר והצומח שבמרחב. החברה להגנת הטבע מאמינה כי יש לקדם את חלופת האפס – אי סלילת הכביש וקידום חיבורים נוספים של מודיעין עילית מערבה לכביש 446 המשודרג, וקידום חיבור נוסף לכביש 6 עבור תושבי כפר אורנים. יש לקדם בחינה תחבורתית מעמיקה הכוללת גם חלופה זו".