מבקר העירייה אריק משיח הציג בפני חברי מועצת העירייה את הדוח השנתי לשנת 2024, שסקר גם הפעם מספר נושאים, כאשר בעקבות הדוח יועבר מתפקידו מנהל מחלקה בעירייה.
ההמלצה להעביר מתפקידו את מנהל מחלקת אחזקת מבני ציבור וחינוך, עליו כתב משיח כי "אינו בעל הידע הנדרש לבקר באופן מלא את כתבי הכמויות והאומדנים, כנדרש מההסכם", הגיעה לאחר שהביקורת העלתה כי נהלי העבודה במחלקה אינם כתובים או מוסדרים כנדרש. בנוסף, לא נעשה שימוש בכלים העומדים לרשות המחלקה, כגון מערכת "איתורן" לניהול מיקומי צוותים וייעול הטיפול בתקלות. כמו כן, נמצא כי מרבית העבודות אינן מתועדות, דבר שפוגע בזיכרון הארגוני וביכולת הבקרה. עוד נמסר מהעירייה כי בפעילות המחלקה נמצאו פערים משמעותיים בניהול המכרזים והפיקוח על עבודות קבלנים, כאשר יישום ההסכם העירוני מול קבלן השיפוצים נפגע כתוצאה מחוסר באיזון בין הגורמים המעורבים ובשל כשלים בפיקוח בשטח. בעקבות הממצאים המליץ המבקר על הגברת מעורבותה של מנהלת אגף אחזקת מבנים באופן שיאפשר ליווי מקצועי שוטף, קביעת מפרטים מוקדמת ותהליכי אישור מסודרים לכל התקשרות.
נושא נוסף בו עסק דוח המבקר היה תחום הנגישות, בדגש על מבני הציבור ומוסדות החינוך בעיר. ממצאי הביקורת העלו כי מחלקת הנגישות פעלה ללא נהלים כתובים המעגנים את תהליכי העבודה השוטפת ואת הממשקים עם אגפי העירייה האחרים. עוד עלה כי תוכנית העבודה השנתית לא כללה פירוט שלבי ביצוע, לוחות זמנים, הקצאת משאבים או מנגנוני בקרה. כמו כן, המבקר קבע כי בידי העירייה אין סקר נגישות עדכני, וכי אופן ביצוע עבודות ההנגשה, תוך העברת האחריות לביצוע לגורמים באגפים אחרים, גורם לעיכובים ולעיתים לפגיעה בהעדפות המקצועיות שנקבעו בידי מחלקת הנגישות. כמו כן, ליקויים התגלו בתחום ניהול המלאי, כמו מערכות שמע שנרכשו עבור מוסדות חינוך ולא תועדו ברשומות באופן הנדרש.
עוד מצא מבקר העירייה כי אין בידי העירייה סקר נגישות עדכני הכולל מיפוי נכסי העיר והצרכים הקיימים בהם. בנוסף, נמצא כי אופן ביצוע עבודות ההנגשה, תוך העברת אחריות לביצוע לגורמים באגפים אחרים, גורם לעיכובים ולעיתים לפגיעה בהעדפות המקצועיות שנקבעו על ידי מחלקת הנגישות.
הדו"ח השלישי של מבקר העירייה עסק בפרויקטים המופעלים בתחום הרווחה בעיר, תוך התמקדות בשלושה תחומי אוכלוסייה מרכזיים: אזרחים ותיקים, בני נוער ואנשים עם מוגבלויות. הביקורת בחנה שישה פרויקטים שונים המופעלים על ידי העירייה או עמותות מטעמה, כאשר הממצאים העלו ליקויים טכניים בנושאי רישום, בקרה ודיווח, עומס תפקודי גבוה על עובד סוציאלי המופקד על תחום הבתים חמים לנוער, וליקויים משמעותיים בהפעלת מרכז היום הרב-נכותי. מבקר העירייה מצא כי במקום ישנו מחסור בצוות מקצועי, היעדר תוכניות טיפול מסודרות, תשתיות לא מותאמות, צפיפות והיעדר יציבות תפעולית. המבקר המליץ על שורה של צעדים מיידיים, כולל חיזוק מצבת כוח האדם, הסדרת הפיקוח והבקרה, שיפור מבני, גיבוש תוכניות טיפול, והקפדה על תנאי שהות ושירותים בסיסיים.
רן שגב, חבר המועצה ויו"ר ועדת הביקורת, אמר לאחר הצגת הדוח: "תחום הרווחה והטיפול באוכלוסיות חלשות שצריכות אותנו הכי הרבה לא נבחר במקרה, והיה חשוב להציג המלצות אופרטיביות שיביאו לשיפור השירות בתחום. גם נושא הנגישות בעיר הוא חשוב ומשמעותי, וצריך לעבור התאמה לדרישות והצרכים של שנת 2025, ולכן משמעות הדו"ח בשיפור עבודת המחלקה והתוצאות שלה".







