נמל התעופה מודיעין

יהודה גולן
2018-11-12 00:00:00
2018-11-12 00:00:00

מספר הטיסות מעל מודיעין ירד משמעותית בשבועיים האחרונים, אבל הבשורה הפחות טובה היא שהטיסות מעל העיר לא ייפסקו לגמרי. השבוע (ביום שלישי) קיימה ועדת הפנים של הכנסת דיון דחוף בנושא הרעש שגורמים המטוסים בעת הנחיתה בנתב"ג. בדיון השתתף גם ראש העיריה חיים ביבס.

לפי גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית, בעוד מספר שבועות ייפתח מסלול נחיתה נוסף בנתב"ג – הוא המסלול הצפוני – שאמור לקלוט כ-40% מהנחיתות: "אי אפשר להעביר את נתב"ג לאי מבודד בם, ואנחנו צריכים להבין שמספר הטיסות לנתב"ג גדל בעשרה אחוזים עקב מדיניות השמיים הפתוחים".

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב (ליכוד) הגנה על תושבי המרכז שסובלים מהרעש ואיימה כי אם לא תשונה מדיניות הנחיתות הועדה תפנה לבג"צ: "אנחנו נפעל לחלוקת רעש צודקת יותר בין היישובים במרכז" אמרה.

השינוי בהיקפי הרעש החל בחודש מרץ שבו נפתח מסלול 30 שהיה בשיפוצים של מספר שנים, ובעקבות זאת הוסטו מטוסים רבים לנחיתה בנתיב חדש שעובר מעל העיר.

אז החלו לנחות מטוסים בנתיב העובר מעל מודיעין מכבים רעות כאשר הטייסים משתמשים בשלוש  אפשרויות לנתיב נחיתתם:

  1. נחיתה בשיטת   LDA – שהיא  נחיתת מכשירים. נתיב נחיתה העובר מעל העיר כאשר המטוסים מגיעים מצפון מערב לכיוון דרום וחולפים את השכונות הדרומיות (מוריה, השבטים, רעות, מכבים) ולאחר פנייה לכיוון צפון הנתיב חולף מעל יתר השכונות (משואה, המגינים, הנביאים והכרמים ולעיתים אף אבני חן).
  2. השיטה השניה היא בשיטת GNSS – שהיא  ניווט לוויני. נתיב נחיתה זה עובר מעל אזור ליגד ויער בן שמן.
  3. נחיתה בראייה – טייס מנחית באופן עצמאי. נתיב נחיתה זה עובר מעל אזור ליגד ויער בן שמן.

בחלק מהמטוסים כיום מותקנת מערכת GNSS המאפשרת להם לנחות מבלי הצורך לחצות מעל מודיעין אולם אם במטוס לא מותקנת המערכת ולטייס אין יכולת לנחות בראייה אזי הנחיתה תתבצע בשיטת LDA והנתיב יחלוף מעל מודיעין. הסיבה שבמקרים אלו תושבי העיר חווים "רכבת אווירית" נובעת מהעובדה שברגע שמטוס אחד נזקק לנחיתת LDA – יתר המטוסים באותה נקודת זמן יעברו לאותו נתיב מטעמי בטיחות.

חבר המועצה שרון מעוז: "רוב תושבי העיר, כולל נבחרי הציבור, לא הוכנו הסברתית לפתיחת נתיב הנחיתה, פשוט לא הסבירו לציבור מה קורה וזה התסיס את השטח, לכן חשוב להעלות, לבדוק ולפרסם את המידע הרלוונטי אודות הנחיתות".

כבר כי ביוני הקרוב אמור להיפתח הנתיב הצפוני החדש (אם עתירת תושבי כפר סבא וראש העין תדחה) ואז, העומס על נתיב הנחיתה מעל מודיעין יפחת, אולם החשש הוא שבמקביל לחלוקת העומס, תגדל כמות המטוסים הנכנסים לישראל וכך העומס יגדל בחזרה.

מעוז מזהיר כי מבדיקה שעשה התברר כי מודיעין איננה מנוטרת כלל מבחינת רעש, כלומר אף אחד לא ממש בודק מה הרעש שהמטוסים יוצרים מעל לעיר "כך נוצר מצב שאין בקרה על ההתחייבויות של רשות שדות התעופה והנחיות המשרד להגנת הסביבה שלא לעבור את סף הרעש של 60 DLN", אמר מעוז.

(צילום: אלי גל)

[the_ad_group id="87"]
[the_ad_group id="89"]

כתבות נוספות