נבחרת הישיבה התיכונית בני עקיבא בעיר זכתה לאחרונה במקום הראשון בתחרות היזמות "כחול לבן" לאחר שפיתחה דוד שמש דיגיטלי. באותה תחרות זכתה הנבחרת של תלמידי תיכון עירוני ב' במקום השני. כזכור, בקורס הקודם של התוכנית קטפו את המקום הראשון תלמידי עירוני ד' שפיתחו ליפסטיק המזהה שימוש בסם אונס.
תחרות היזמות התעשייתית-עסקית מתקיימת מטעם משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף התאחדות התעשיינים וההסתדרות החדשה. הקורס פותח והועבר על ידי מכון "יעדים", ובמסגרתו למדו התלמידים את עקרונות היזמות העסקית ופיתוח החשיבה. הקורס הקנה לתלמידים כלים ליזמות העסקית ואפשר להם להתנסות בפיתוח אבטיפוס למוצר. בנוסף, במהלך הקורס נחשפו התלמידים לתרומת היזמות לכלכלה הישראלית, וקיבלו כלים לפיתוח מיומנויות יזמיות, פיתוח מוצר, עריכת סקרי שוק לבדיקת בידול, צרכים, מיתוג ועוד.
לתחרות הוגשו למעלה ממאה יוזמות של תלמידים מבתי ספר ברחבי הארץ, שעשרים מתוכן עלו לשלב הגמר. מלבד נבחרת הישיבה התיכונית וזו של עירוני ב', גם תלמידי עירוני א' הגיעו לשלב הגמר.
* * *
ביום הגמר, לאחר שהמשתתפים עברו בין שלטי ההסבר ונחשפו ליוזמות של הקבוצות השונות, נערך הטקס בו הוכרזו הזוכים. קבוצת התלמידים מהישיבה התיכונית זכתה, כאמור, במקום הראשון לאחר שפיתחה דוד שמש דיגיטלי המאפשר לדעת את כמות המים החמים שיש בדוד, את הטמפרטורה שלהם ומתי יתחממו. באמצעות מערכת פנימית, צג אלקטרוני שמותקן בבית ואפליקציה, אפשר יהיה למנוע מקלחת לא רצויה במים קרים. הקבוצה מעירוני ב', שזכתה במקום השני בתחרות, פיתחה תוכנת ניווט שמותאמת לרוכבי אופניים ונקראתWIZE BIKE . התוכנה מאפשרת לנווט ליעד הרצוי וכן למצוא את האופניים בכל מקום, דבר שמאפשר להגיע אליהן במקרה של גניבה. כאמור, בגמר התחרות לקחה חלק גם קבוצת תלמידים מתיכון עירוני א', שהרעיון שהציגו היה חותמת בית ספרית רב פעמית, שבאמצעותה ניתן להטביע על כל חולצה סמל, שיחזיק מעמד במשך 10 שעות בלבד. כך, יהיה אפשר להמשיך ללכת עם אותה החולצה לאחר שעות הלימודים או העבודה מבלי שהסמל יופיע עליה.
* * *
הקורס פותח והועבר על ידי מכון "יעדים", ובמסגרתו למדו התלמידים את עקרונות היזמות העסקית ופיתוח החשיבה. הקורס הקנה לתלמידים כלים ליזמות העסקית ואפשר להם להתנסות בפיתוח "אב טיפוס" למוצר. בנוסף, במהלך הקורס נחשפו התלמידים לתרומת היזמות לכלכלה הישראלית, וקיבלו כלים לפיתוח מיומנויות יזמיות, פיתוח מוצר, עריכת סקרי שוק לבדיקת בידול, צרכים, מיתוג ועוד.
מי שאחראים על הפיתוח המנצח הם תלמידי כיתת ט'4 בישיבה התיכונית, שחר זינגר ואליה אסרף. השבוע סיפר זינגר: "בקורס עצמו ביקשו מאיתנו לחשוב על בעיות ואיך פותרים אותן וככה הגענו לרעיון של דוד שמש דיגיטלי. זאת בעיה שמוכרת בעיקר בחורף, כשאתה נכנס להתקלח ובאמצע המקלחת נגמרים לך המים החמים וזה מעצבן והורס הכל. הדוד שהמצאנו מצוייד במערכת פנימית שמחשבת את כמות המים החמים שיש כרגע בדוד, את הטמפרטורה שלהם ולכמה זמן מקלחת הם יספיקו".
מה עוד עושה המערכת שפיתחתם?
"אחרי כמה פעמים שהשתמשת במערכת היא יודעת לזהות באילו טמפרטורות אתה אוהב להתקלח ומתאימה את עצמה לכך. בנוסף יש צג דיגיטלי שמציג את הנתונים. אתה מזין לתוכו למשל כמה זמן אתה רוצה להתקלח היום ומקבל על גבי הצג את משך הזמן שייקח לחמם את המים בשביל זה והוא גם מתריע מתי אתה כבר יכול להיכנס להתקלח".
תגיד, לא יותר פשוט לפתוח את הברז ולבדוק אם יש מים חמים?
"אני מבין את מה שאתה אומר, אבל קח למשל את המצב אצלי בבית. יש לי ארבע אחיות וכשאנחנו נכנסים להתקלח אחד אחרי השני אז מתישהו ייגמרו המים בהפתעה. עם הפיתוח שלנו אתה תקבל התרעה מתי עומדים להיגמר המים ולכמה מקלחות הם יספיקו. זה גם חוסך הרבה מאוד זמן וחשמל".
יש סיכוי שהפיתוח שלכם יגיע באמת לשוק?
"ממש עכשיו כבר התחלנו שיתוף פעולה עם מנהל התוכנית שעזר לנו. התחלנו לדבר והוא יפגיש אותנו עם משקיעים ומנהלי חברות שאולי יתעניינו וירצו להשקיע בפיתוח המוצר. התקווה היא שבאמת נמצא את הדרך להפוך את הפיתוח שלנו למוצר שנמכר בשוק".
* * *
התלמידים שייצגו את עירוני ב' בתחרות וקטפו את המקום השני, משתייכים דווקא לכיתה מקדמת, כיתה קטנה המיועדת לתלמידים עם קשיי למידה.
עידית כהן, מחנכת הכיתה, סיפרה השבוע על הבחירה בהם: זאת כיתה קטנה ובה רק 15 תלמידים וההשתתפות שלהם בקורס זה עניין די תקדימי. בעיקרון, הקורס הזה היה מיועד לכיתה המדעית בבית הספר אבל היה להם עומס בשעות וזה לא היה אפשרי עבורם. ביקשתי מסגנית המנהלת לשתף את הכיתה שלי בקורס. היינו בסדנה אחת ומאוד התלהבנו וקיבלנו את הקורס השלם".
איך ניגשתם לפרוייקט הזה?
"התלמידים שלי עשו סקר מאוד גדול כדי לבדוק אילו מוצרים כבר קיימים בשוק ואיך לשווק את המוצר שלהם טוב יותר, כך גם הגיע הרעיון להכניס למוצר גם שביב שיזהה את מיקום האופניים למקרה של גניבה. הם חבר'ה צעירים שרוכבים על אופניים והנושא קרוב לליבם. הם הקימו אתר מיוחד עבור הפרוייקט ועבדו על כל המיומנויות שבעצם רכשו כבר מכיתה ז': שיתוף פעולה, פתרון בעיות, קבלת החלטות. את כל מה שלמדו הם יישמו כאן הלכה למעשה".
איך הייתה התחושה שלהם לאחר הזכייה?
"הזכייה במקרה הזה היא כבר בונוס. הם שברו את תקרת הזכוכית שכל הזמן הייתה תלוייה מעליהם. בבית הספר נתנו בהם את האמון והם הוכיחו שהם מסוגלים".