הפנים החדשות של צומת שילת

יהודה גולן
2036-07-23 02:10:00
2036-07-23 02:10:00

בשבוע הבא תתכנס ועדת התכנון של מחוז מרכז בצעד נוסף לקראת אישור תכנית "מחלף שילת" – פרויקט הענק שיסדיר את צומת הכניסה המרכזית לעיר בהשקעה של 300 מיליון שקל • בתכנית: שישה גשרים, שלושה מעברים תת קרקעיים, הרחבת הצומת לתוך תחומי מודיעין, הפקעת קרקעות וגם פגיעה מסתמנת באיכות החיים של דיירי הבניינים הקיצוניים בשכונת הכרמים

הדמיית המחלף (מתוך התכנית)

אמנם יחלפו עוד שנים עד שנראה את התוצאות, אבל לראשונה אנו חושפים כאן במודיעין NEWS את פניה העתידיות, והמרשימות יש לומר, של צומת שילת והכניסה הראשית למודיעין.

מדובר על תכנית שמקדם מנהל התכנון במשרד האוצר, בשיתוף חברת נתיבי ישראל, שבסיומה יוקם בצומת מחלף ענק בהשקעה של 300 מיליון שקל. אנו מביאים כאן את עיקרי התכנית, כאשר לוח זמנים לתחילת העבודות וסיומן עדיין אין.

מטרת התכנית, שעברה מספר גלגולים במהלך השנים, היא להתאים את הכניסה לעיר, בה חולפים כעת מדי יום כ-70 אלף כלי רכב, לגודלה העתידי של מודיעין, שמתוכננת לגדול עד לשנת 2040 ל-250 אלף תושבים.

את התכנית, לה כבר ניתן השם הרשמי "מחלף שילת", הגישה חברת נתיבי ישראל, כאשר המחלף הענק אמור להתפרש על פני שטח של 778 דונם, וירחיב את צומת שילת של היום למרחק של 400 מאות מטר לתוך העיר מודיעין מדרום, וגם לשטחי מושב שילת מצפון. יש לציין כי בסופו של התהליך מי שאמורה להפקיד את התכנית להתנגדויות ולאשרה היא הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז, שתתכנס כבר בשבוע הבא לדון בתכנית.

הדרך עוד ארוכה

שלב תכנונה של התכנית החדשה הסתיים לפני כחודשיים, כאשר צורתה הסופית גובשה כבר בתחילת השנה והונחה בפני הגורמים המקצועיים של מנהל התכנון. על פי סיווג התכנית ניתן כבר להוציא היתרים או הרשאות ביצוע, כלומר לגשת לעבודה המעשית בשטח.

בתכנית הוגדרה מטרת הפרויקט כך: "מטרת התוכנית הינה יצירת מסגרת תכנונית להקמת מחלף חדש על דרך 443 במקום הצומת הקיים, שישרת את משתמשי הדרך, תושבי העיר מודיעין, והיישובים הסובבים: שילת, כפר רות, לפיד, מודיעין עילית ואחרים, תוך ייעוד שטחים לדרך כהגדרתה בחוק התכנון והבניה, ושטחים לטיפול נופי". בנוסף יוקצה שטח בפאתי מושב שילת עבור מסוף התחבורה הציבורית החדש המתוכנן, ולצידו מגרש חנייה. מסוף התחבורה החדש יאפשר לתושבי היישובים הסמוכים למודיעין, וגם אלו הנמצאים מעבר למחסום חשמונאים ולגדר ההפרדה, להשתמש בתחבורה ציבורית לכיוון אזור המרכז או ירושלים, מבלי שיידרשו להיכנס למודיעין עצמה.

השלבים הראשונים בפרויקט יוקדשו לשינוי ייעודי הקרקעות עליהם יתפרש חלק מהמחלף, כאשר מדובר על שטחים השייכים למושבים שילת וכפר רות, שיועדו לחקלאות. כמו כן מדובר גם על השטח הנמצא בין שכונת הכרמים לכביש 443. מלבד שינוי ייעוד הקרקע תאלץ המדינה גם להפקיע מאות דונמים השייכים כיום לעיריית מודיעין והמועצה האזורית חבל מודיעין.

במקביל בוצע שלב תכנוני, כאשר על פי נוסח התכנית יוטלו "מגבלות בנייה על שטחים סמוכים לדרך המוצעת בתוכנית", כאשר המשמעות היא שלא תהיה בנייה עתידית בשטח שבין הכרמים לכביש ולצומת שילת. בנוסף, המשמעות של הקמת מחלף ענק שכזה בסמיכות לבתי שכונת הכרמים (פירוט בהמשך) תחייב שורת פעולות להפחתת מטרד הרעש שייגרם לתושבים. בין היתר מציעה התכנית סלילת כבישי המחלף באספלט "שקט", וביצוע מיגון אקוסטי דירתי.

איך זה ייראה?

המחלף החדש, כפי שניתן לראות מהדמיית התכנית, יימשך ממזרח למערב מאזור צומת יאיר פרג-כביש 443, לאורך יותר משני קילומטרים עד לצידה המערבי של צומת שילת, מעבר לאזור תחנת הדלק שבצומת. מצפון לדרום יתפרש המחלף מאזור המשתלות של שילת, היכן ששוכנת כיום משתלת "וונדי", ועד לצומת המזרקות והאתר בו שכנה עד לאחרונה משטרת מודיעין בכניסה הנוכחית לעיר.

המחלף ייבנה כשהוא נושא לצידיו "כנפיים"  – כבישים טבעתיים שיזרימו את התנועה מכביש 443 לתוך והחוצה מהעיר ולכיוון צפון לשילת, לכפר רות ולכביש 446 לכיוון מודיעין עילית., המחלף יכיל מפלס עילי ומפלס תחתי, אולם כבר עכשיו ברור מהשרטוטים כי כבישי הכניסה הטבעתיים ייבנו במרחק קצר מאוד מבתי שכונת הכרמים.

על פי התכנית ייהרסו מספר מבנים בכדי לפנות מקום לבניית הכבישים הטבעתיים, כאשר מדובר בעיקר באזור החממות הישן של מושב שילת, אולם ככול הנראה גם מתחם תחנת הדלק 'סונול' והמבנים מסביבו יעברו שינוי מהותי. גם בשל הקמת מסוף התחבורה ומגרש החנייה, שיכילו עשרות אוטובוסים ומאות כלי רכב, בנוסף לאולם נוסעים.

בסך הכל אמורים להיבנות במסגרת פרויקט מחלף שילת לא פחות משישה גשרים לתנועת כלי רכב, בנוסף לשני מעברים תת קרקעיים לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים. כמו כן ייבנה גם מעבר תת קרקעי לטובת בעלי החיים באזור. הגשר הראשי, שישמש לכניסה לתוך העיר, יהיה ברוחב של כ-40 מטר ותשולב בו גם טיילת. גשרים נוספים יובילו מכביש 443 לכביש 446 ולמסוף התחבורה הציבורית. המעקות על הגשרים אמורים להיבנות מחומר שקוף, במטרה "לשמור על קשר עין עם הסביבה הנופית והאורבנית", כך על פי נוסח התכנית.

היסטוריה של תכנון

הרעיון לשדרג את צומת שילת עלה כבר לפני עשור, אולם מסיבות שונות לא קודם, בתחילה מסיבות תקציביות ואחר כך כשהחל השידרוג המסיבי של כביש 1 לירושלים, העדיפו גורמי התכנון להמתין עד לסיום הפרויקט.

בשנת 2014 החלו רשויות התכנון בעבודות הראשונות, כאשר שמשרד התחבורה בחן שלוש חלופות להקמת המחלף בצומת שילת. במקביל שקדו גם בעיריית מודיעין על  בחירת התוכנית ה"מועדפת" להקמת המחלף, כשהאופציה שהעדיפו קברניטי העירייה הייתה לבנות מחלף בו כביש 443 יהיה כביש שקוע כדי להפחית את מפגעי הרעש, או מנהרה שתעבור מתחת לכביש 443 לתוך שדרות החשמונאים.

לביבס התברר אז כי הכנף הדרומית של המחלף, שעולה בסיבוב מכביש 443 לתוך מודיעין, תיסלל בתוואי גבוה כך שהרמפות של המחלף יהיו ממש מול המרפסות של דיירי הבתים הקיצוניים בכרמים. "הבנו שתיווצר כאן מציאות בלתי נסבלת לדיירים בשכונה", סיפר בזמנו למודיעין NEWS חנן ברנשטיין, מחזיק תיק התחבורה בעירייה דאז, שהוסיף כי "ביבס הבין מיד את המשמעות והחליט שהעירייה תתנגד לתוכנית שכזאת". במשך כמה חודשים ניהלה העירייה דיונים עם משרד התחבורה ועם חברת נתיבי ישראל במטרה לבטל את התוכנית, ולבנות מחלף מטיפוס "דיאמונד"  – מחלף קטן יותר הבנוי בצורת מעוין דמוי  יהלום, בדומה לזה שנבנה בכניסה לכפר שמריהו.  

קברניטי העיר שהתנגדו למחלף הגדול, טענו בדיונים כי אומדן מספר כלי הרכב החולפים בכביש מדי שעה לא מבטא את ההתפתחות העתידית של העיר, שהולכת לכיוון דרום, וכי כביש 431 הוא זה שיהיה הכביש המרכזי בו ישתמשו התושבים הנוסעים לאזור המרכז, ולכן אין צורך בסלילת מחלף גדול ויקר כל כך.

בסופו של דבר במשרד התחבורה החליטו שלא להחליט, ההתנגדויות של עיריית מודיעין עזרו והתוכנית שקעה ונעלמה, אם כי היה ברור שעם סיום העבודות להרחבת הכניסה לירושלים דרך כביש 1 הנושא יעלה שוב על הפרק וכעת שבו גורמי התכנון לתכנית המקורית.

מדוברות העירייה נמסר: "תהליך תכנון המחלף בצומת מלווה בכל העת על ידי העירייה בהובלת ראש העיר ומהנדס העיר. החלופה שנבחרה משרתת באופן הטוב ביותר את האינטרסים של העיר ותושביה, הן מבחינת חוסר הפגיעה בשטחי העיר והן מבחינת השירות התנועתי שתושבי העיר ייהנו ממנו לאחר הקמתו".

כתבות נוספות

"האוכל עומד להיגמר"

חמאס פרסם סרטון בו מתועדים החטופים אלקנה בוחבוט ויוסף חיים אוחנה, המוחזקים עדיין בשבי ברצועת עזה

שוכרים במצוקה

מחיר השכירות הממוצע במודיעין עלה בשנה האחרונה ב-10.25%, לאחר ירידה קלה מאז שנרשם שיא של כל הזמנים בספטמבר, והשלים עלייה של למעלה מ-23% בחמש השנים האחרונות

שוכרים במצוקה

מחיר השכירות הממוצע במודיעין עלה בשנה האחרונה ב-10.25%, לאחר ירידה קלה מאז שנרשם שיא של כל הזמנים בספטמבר, והשלים עלייה של למעלה מ-23% בחמש השנים האחרונות

המשך קריאה »