מתחם "מאש" בפארק הטכנולוגי נסגר

יהודה גולן,
2017-05-16 01:00:00
2017-05-16 01:00:00

כבר לפני חודש וחצי החלו להגיע רמזים על העומד להתחולל במתחם "מאש". מספר בעלי עסקים ששכרו משרדים במתחם דיווחו כי החשמל במקום נותק כמה פעמים ללא שום התרעה וכי הם שוקלים לעזוב את המקום. "אי אפשר לנהל חברת הייטק כשאתה בא בבוקר לעבודה ולא יודע אם יהיה לך חשמל", אמר אחד מהם.

כשהתברר שהמקום נקלע לקשיים נפתחו אפשרויות שעיריית מודיעין תסייע במציאת פיתרון. אבל לאחר זמן קצר התברר כי שורש הבעיות נמצא בסכסוך עיסקי שפרץ בין משה פורת, היזם שהקים את המתחם, לבין חברת "נובולוג" השוכרת את כל הבניין ומשכירה לפורת את המתחם כשוכר משנה. השבוע התברר כי לא נמצאה דרך ליישב את חילוקי הדעות ובעוד שבוע המתחם ייסגר. פורת הודיע כי אין באפשרותו להמשיך ולהחזיק במקום.  "מבחינתי תם עידן", אומר פורת ל"מודיעין News". ובאותה נשימה מוסיף: "אבל זה לא סוף פסוק".

למה הכוונה?

"פעם הייתי ממש לוקאל פטריוט למודיעין והיום אני מחפש מקומות מחוץ לעיר, שבהם אוכל למקם את מאש. אני בוחן למשל מקום באיירפורט סיטי. חבל לי אבל אין לי ברירה".

לא יכולת למצוא מקום חליפי בתוך מודיעין?

"אני צריך שטח של 1,500 מטרים רבועים ואין היום במודיעין מקום כזה. גם אלף מטרים לא הייתי מוצא. לכן בלית ברירה מאש עוזבת את מודיעין".

הבנתי שניסית לעניין את העירייה שתסייע במציאת מקום.

"הכל הונח על שולחנו של ביבס והוא ידע מהסיפור. יש פתרונות יצירתיים, אבל כדי להגיע אליהם צריך גם לרצות בהם וכנראה שלא רצו מספיק. עשיתי הרבה פרויקטים עם הקהילה בעיר, שיתופי פעולה עם בתי ספר בתחום הטכנולוגיה והרובוטיקה, דברים שבאמת עלו לי בכספי הפרטי והיו למען העיר. אירחתי משלחות מחו"ל. מישהו שילם לי על זה?"

מה רגשותיך כעת כאשר הפרוייקט מסתיים, לפחות במודיעין?

"חבל לי מאד אבל אין לי ברירה. כשמשלחת הייטק מסין מגיעה אני מדבר איתם על היתרונות הטכנולוגיים של מדינת ישראל ועל ייחודיותה של העיר מודיעין, ורק בסוף על מאש כחממה. אז מה? בסוף אני צריך להביא כסף הביתה. שילמתי מחיר יקר מכספי הפרטי על הפרוייקט הזה ולא קיבלתי סיוע של שקל. לא מהעירייה ולא מאף גוף אחר".

אולי התרחבת וגדלת יותר מדי מהר?

"ממש לא. מאש פעלה שש שנים והתפתחה יפה. היינו חממה ומקום עבודה קהילתי ליזמים ואנשי הייטק. אבל מאש תיסגר וזה סופו של עידן בקריירה שלי. אני אמשיך לפעול עם הסניפים האחרים שלי ובמקביל כאמור אחפש מקום מתאים להעביר אליו את מאש".

מה פרופיל היזמים שנמצאים ב"מאש" כעת, לקראת הסגירה?

"השוכרים במאש רובם ככולם תושבי מודיעין, שהתרגלו לנסוע חמש דקות לעבודה בבוקר לפארק הטכנולוגי וממש לא ירצו לנסוע רחוק יותר לערים אחרות. זה טבע האדם ואני מבין את זה".

למה בעצם ניתקו לך את המים והחשמל?

"יש סיכסוך עיסקי ביני ובין השוכר הראשי של הבניין. בסופו של דבר אנחנו יושבים בבניין שהוא מחסן לוגיסטי ולא בניין שמתאים להייטק. התשתיות כאן על הפנים. זה ממש לא מתאים לעבודה בתחום ההייטק. כל קיץ המזגנים שבקו חיים ונאלצנו לטפל בזה בעצמנו. שאר התשתיות והתחזוקה של הבניין אינם מתאימים ועל רקע זה פרץ הסיכסוך והתחילו ניתוקי מים וחשמל ופשוט לא היתה לי ברירה אלא לעזוב".

* * *

"מאש" נמצאת בבניין לוגיסטי בשדרה המרכזית בפארק הטכנולוגי, הנושא עדיין את השם "ג'קי ליין" על שם מי שהקים את הבניין היא חברת מגה אור. בתחילה השתרעה "מאש" על שטח קטן יחסית ועסקה בהשכרת חללי עבודה משותפים ליזמים, לאנשי הייטק ולחברות קטנות ועצמאים בהם ממציאים, פיזיקאים, אנשי תוכנה ועוד. לפי פורת, מאש היתה ניסיון להוציא מתחום תל אביב את מודל חללי העבודה המשותפים שכן לטענתו של פורת בעידן האינטרנט אין משמעות למרחקים ואפשר להקים מרכזי עבודה כאלה גם מחוץ לתל אביב.

העסק תפס והתרחב ולפני כשנתיים ביצע פורת קפיצת מדרגה כשהרחיב את העסק למעשה לכל קומת הקרקע של המבנה הגדול. הרעיון היה להגדיל את מספר העסקים שייכנסו למקום ולא להסתפק בהשכרת חללים וחדרים, אלא גם לעסוק ביזמות ממש, לקדם את העסקים שיושבים במאש באמצעות כנסים, השתלמויות וימי עיון וחיבורים מקצועיים בין הגופים העיסקיים.

אבל משהו השתבש מאז ועד היום, כשההודעה שפירסם פורת בסוף השבוע בדף הפייסבוק שלו, שלא הפתיעה את כולם, שעל פיה בתוך כמה ימים מאש תיסגר. בפוסט כתב פורת כך: "לפני שש שנים התחלתי בחלום שמטרתו לייצר מתחם ליזמות טכנולוגית בעיר שלי מודיעין. באותם שנים לא היו co working spaces  ונושא המאיצים רק התחיל בארה"ב. ראיתי בעיני המון אנשים טובים, בעלי משפחות צעירות שמכורח הנסיבות, מחוייבות לנסוע לשם תעסוקה מחוץ לעיר, ולא לפתח זאת בעירנו שלנו ולייצר מקור פרנסה לאחרים. התחלתי בבניית קהילה במשך שנתיים באירועים רבים שאליהם התחילו להגיע יותר ויותר אנשים. אבל בסוף היה חסר בית!

"בדרך לא דרך מצאתי מחסן לוגיסטי בעיר ובעזרת תמיכה של אנשים טובים מהקהילה הפכתי מקום זה לביתי השני בפעילות שנקראת מאש. מאש היתה בית פתוח ליזמים באשר הם והיתה המתחם הראשון בארץ מחוץ לת"א שנפתח במדינה. מאש הביאה את החזון שמתחמי יזמות ומאיצים יכולים להתמקם לאו דווקא בערים הגדולות אלא גם בערי המעגל השני ועוד.

ברמה האישית סייעתי רבות לעשרות רבות של מתחמים ברחבי הארץ. ממעלות תרשיחא ועד אילת. מאז ומתמיד מאש היתה לב לפחות שלי מקום פתוח ומזמין, עזרה וסיוע ללא תנאי, קישוריות לקהילה מדהימה של אנשים ובכלל כמה שיותר להקל על חייהם של יזמים, לשמוע, לפרגן, לחבק, לדחוף קדימה לטובת חזון יזמי פרטני אבל גם משותף לכלל, אבל בעיקר להיות אנושיים, כי זאת דרכי.

"מעטים יודעים, אבל בשנה האחרונה, התמודדתי עם שוכר ראשי בבניין ללא תשתית ותחזוקה ראויים, ובפעילויות אלימות של ניתוק חשמל, הפסקות מים, איומים ועוד שאינם חלק מהעולם העסקי והערכי שלי כאדם, יצר קשיים עצומים בפעילותה של החברה ובהתמודדות שכל אדם, היה נשבר בה. לצערי פעילות ענפה זאת בעיר, תסתיים בעוד כשבועיים לא בגלל חוסר בצורך אלא במיעוט שטחי נדל"ן לעבור אליהם בעיר".

תגובת "נובולוג" : "נובולוג מחזיקה במודיעין שני נכסים גדולים המשמשים כמרכז לוגיסטי להפצת תרופות וציוד רפואי. נובולוג שכרה את כל הנכס נשוא המחלוקות מבעלת הנכס מגה אור. מאש הינה שוכרת משנה של ג'קי ליין אשר שכר את המושכר מבעלת הנכס מגה אור. במועד בו שכרה נובולוג את הנכס ג'קי ליין טרם פינה אותו.

במסגרת הסדר שנערך בין נובולוג לבין ג'קי ליין שומה היה על ג'קי ליין לפנות את הנכס לרבות משוכרי המשנה שלו. ג'קי ליין עצמה פינתה את הנכס אך מאש כשוכר משנה נמנע מלעשות כן.

כפי הנראה במסגרת הפינוי שג'קי ליין ביצעה, נותרו ליקויים רבים במושכר. ביניהם ליקויי חשמל מהותיים הגובלים בסכנת חיים. (כך לפי יועץ חשמל מוסמך) לפיכך החליטה מגה אור לפי הוראת יועץ החשמל לנתק זמנית את החשמל עד להסדרת הליקויים וקבלת אישור יועץ החשמל לחיבור מחדש, דבר שארך מספר ימים בהם סיפקה מאש החשמל באמצעות גנרטור.

בין לבין ננקטו על ידי כל המעורבים הליכים משפטיים שונים כולל תביעות פינוי כנגד מאש, צווי מניעה ועוד. כל ההליכים המשפטיים נכון להיום הסתיימו ומאש התחייבה לפנות את הנכס עד ליום 25.5.17.

בעניינן של מאש וג'קי ליין ניתן פס"ד על פיו על מאש לשלם את דמי השכירות והוצאות ארנונה וחשמל לנובולוג. דבר שמאש טרם עשתה למרות שהמועד לכך כבר חלף. נובולוג רצתה כי מאש תמשיך לשכור ממנה חלק מהמושכר (המשמש למשרדים ) ואולם לא הושגה בין הצדדים הסכמה על התנאים המסחריים ולפיכך העדיפה מאש לפנות את הנכס בהקדם".

בתמונה: צוות מאש. צילום אחרון למזכרת.צילום רועי אלמוג 

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »