חשב העירייה שמעל בכספי משכורות העובדים נשלח לשלוש שנות מאסר

יהודה גולן
2017-04-25 01:00:00
2017-04-25 01:00:00

בימ"ש השלום ברמלה שלח את אבידן בסטקר, בן 49 מקרית גת ששימש חשב שכר חיצוני בעיריית מודיעין, לשלוש שנות מאסר בפועל. זאת לאחר שהורשע בסעיפי "גניבה בידי עובד", ריבוי עבירות של "רישום כוזב במסמכי תאגיד", "השמטת הכנסות מדו"ח" ו"שימוש במרמה, ערמה ותחבולה".

בין השנים 2000-2015 עבד בסטקר במשרד רואי חשבון ובמסגרת זו עבד כחשב שכר חיצוני בעיריית מודיעין. בתקופה זו שילמה העירייה את שכר עובדיה באמצעות מערכת סליקה בנקאית ממוחשבת דרכה משודרים קבצים לבנק, הכוללים סכום העברה, שם העובד ומספר חשבון הבנק שלו, וזאת לצורך ביצוע העברת השכר.

במסגרת תפקידו טיפל בסטקר בתשלומי השכר של כל עובדי העירייה וכן טיפל בתשלומים המגיעים לעובדי עירייה שסיימו את עבודתם, בין היתר באמצעות המערכת הממוחשבת. באותה תקופה נטל בסטקר, בלא פחות ממאה ושמונים העברות כספיות שביצע לחשבונו הפרטי, ובתדירות של לפחות פעם בחודש, כ-1.2 מיליון שקל. וזו היתה השיטה: כחודש או מספר חודשים לאחר שעובד סיים את עבודתו בעירייה הפיק בסטקר לעובד תלוש שכר פיקטיבי, בו נכתב לרוב "תשלום בגין פיצוי פיטורין". לאחר מכן שינה במערכת הממוחשבת את פרטי חשבון הבנק של העובד לפרטי חשבון הבנק שלו, שידר לבנק את הקובץ הכוזב וקיבל לחשבונותיו את סכום הגניבה.

בכדי להסוות את מעשיו ערך בסטקר בדרך כלל את השינוי בתלוש בתחילת חודש קלנדרי, בתקופה שלאחר עריכת הבדיקה הפיזית של תלושי השכר של העובדים ולפני חלוקת תלושי השכר לעובדים. בהמשך, בהגיע תלושי השכר פיזית למשרד לצורך חלוקתם לעובדים, העלים בסטקר את תלושי השכר הפיקטיביים בכדי שלא יישלחו לעובדים. במהלך שנות המס 2005 עד 2015 בסטקר דווח לשלטונות מס הכנסה כשכיר בלבד, וההכנסות שדווחו על שמו היו בגובה המשכורת הלגיטימית שהרוויח בלבד.

בית המשפט קבע כי "במעשיו האמורים לעיל גרם בסטקר לנזק כלכלי לעירייה בסך 1,918,785 שקל (כולל הפרשי הצמדה וריבית).

* * *

בנוסף לכתב האישום הפלילי הגישה עיריית מודיעין תביעת נזיקין אזרחית נגד בסטקר. ראש העיריה חיים ביבס חזר ואמר כי "אנחנו נחזיר כל שקל שהאיש גנב מהעירייה. אלה כספי ציבור של תושבי העיר". אולם השופט עמי קובו ציין כי למרות שבסטקר חוייב להחזיר לעיריית מודיעין כשלושה מיליון שקל (הסכומים בהם מעל בתוספת קנס) – הוא לא עשה כך.

בסטקר, כמו פושעים רבים אחרים "נפל" בשל עניין שולי: החשד נגדו החל לאחר שעובדת עיריית מודיעין לשעבר פנתה לביטוח הלאומי כדי לקבל את זכויותיה כמי שפרשה מעבודתה. אלא לברר מדוע היא עדיין רשומה כעובדת פעילה, וזה היה קצה החוט שהביא לחשיפת המעילה. כשהתברר בעירייה כי יש חשד לאי סדרים נפתחה חקירה. אנשי הכספים, כולל רואי חשבון חיצוניים, התיישבו בשעות הערב על המחשבים והחלו לסרוק את הנתונים.

במשך כל שעות הלילה דלקו האורות במחלקת השכר בבניין עירייה. לבסוף אנשי המחשבים ובראשם מנהל מחלקת המיחשוב של העירייה, עלו על ה'עוקץ' ובתום בדיקה שנמשכה קרוב לעשרים וארבע שעות הם גילו את פרטי השיטה.

בשלב זה זומן בסטקר לשיחה עם היועצת המשפטית של העיריה, דנה חפץ טוכלר. בבוקר היום שבו היתה אמורה להתקיים הפגישה בסטקר אכן נהג במכוניתו לכיוון מודיעין, אבל לא הגיע לבניין העיריה משום שמכוניתו התנגשה חזיתית במשאית בשדרות עמק האלה. באותה שעה כבר היו בעירייה מרבית הנתונים לגבי המעילה. כשהתברר כי החשוד המרכזי היה מעורב בתאונה עצמית הגיעו לזירת התאונה בכירי העיריה, כדי לוודא שהיא לא שימשה כיסוי לנסיון להשמיד ראיות או להעלים מסמכים וחומר אחר שהיה יכול להימצא במכוניתו של בסטקר.

בסטקר. פעל באופן שיטתי. צילום פרטי

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »