מי שהסתובב במודיעין בשנים האחרונות לא יכול היה לפספס את הקמפיין השיטתי שעושה ראש העיריה חיים ביבס למע"ר המוקם, תחת השם "ראמבלס" – בהשראת השדרה המפורסמת בברצלונה. כעת מתברר שהמתחם במרכז העיר הוא רק ההקדמה למה שיהיה בעתיד ה"דאון-טאון" של מודיעין: השדרה המרכזית של מה שנקרא היום "הפארק הטכנולוגי". בעיריה יש כבר מי שמכנה את האיזור הזה "מנהטן הקטנה", כרמז לבניינים הגבוהים (מאוד) שיוקמו בו.
העיריה גיבשה בשבועות האחרונים בחשאי, תוכנית חדשה ורחבת היקף במימדיה ומורכבת מאד, שהיא חלק מתוכנית המתאר העתידית של העיר "מודיעין 2035". התוכנית כוללת הקמת את מרכז העיר ה"אמיתי" בפארק הטכנולוגי, שמסת הבנייה בו תהיה גדולה מאוד. אחת מגולות הכותרת של המתחם תהיה תחנת רכבת ייעודית, שתהיה המשך (תת קרקעי ברובו) של הקו המסתיים היום בתחנת "מודיעין מרכז".
מדובר על הקמת מע"ר חדש לגמרי, שלא היה קיים עד היום בתוכניות העיר (תב"ע) עד היום, שייבנה בקצה המערבי של שדרות עמק בית שאן בואכה הפארק הטכנולוגי הקיים היום. המע"ר החדש יכלול רשת רחובות צפופה במתכונת "שתי וערב", בסגנון שדרות מקבילות ורחובות ניצבים להם, בדומה לרשת הרחובות של מנהטן בניו יורק.
לב המע"ר החדש יהיה מתחם באורך של קילומטר אחד לאורך השדרה המרכזית, וברוחב של כמה מאות מטרים ברחובות הניצבים. במקום ייבנו בנייני משרדים, מסחר ותעסוקה, כולל מסעדות, בתי קפה, קניונים, וכל מאפיינים אחרים של מע"ר כפי שאנחנו מכירים היום.
עיקול תת קרקעי
ראש העיריה חיים ביבס אישר את דבר קיומה של התוכנית. "ככל שהעיר גדלה, ובשלב השני שלה היא תגיע לרבע מיליון איש, ברור לנו כבר עכשיו שמע"ר אחד כמו זה שאנחנו מקימים כרגע במרכז העיר לא יספיק לכולם אלא למחצית מתושבי העיר. לכן נצטרך את המע"ר החדש כתוספת למע"ר הנוכחי. זה ישמש בעיקר את האוכלוסיה הקיימת. המע"ר החדש ישמש את תושבי השכונות החדשות שמצטרפות ויצטרפו לעיר בעשור הקרוב".
יהיו שם גורדי שחקים?
"לא יהיו במנהטן הקטנה גורדי שחקים אבל בהחלט הבניינים יהיו גבוהים יותר ממה שמקובל אצלנו".
כאמור – חיבור "מנהטן הקטנה" למרכז העיר הנוכחי ייעשה באמצעות הארכת קו הרכבת הקיים מתחנת מודיעין מרכז עד לאזור הפארק הטכנולוגי בליגד, באורך של כחמישה קילומטרים.
קטע הקו החדש יהיה כרכבת תחתית והוא יעבור מתחנת הרכבת הנוכחית לאורך שדרות החשמונאים והמע"ר הקיים, מתחת לאדמה כמובן ומשם יפנה שמאלה בקשת רחבה מתחת לשדרות עמק בית שאן. משם, לאורך השדרה ומתחת לאדמה, עד לפארק הטכנולוגי.
לדברי ביבס, המטרה היא לאפשר לתושבי העיר להגיע למע"ר החדש בצורה מסודרת באמצעות הרכבת התחתית: "עם השלמת התחנה המרכזית החדשה בכיכר התחבורה, במאי 2017, יתנקזו כל אמצעי התחבורה של העיר למקום אחד. הקוים העירוניים הקצרים יגיעו לכיכר התחבורה, ושם ייפגשו את הקווים הבינעירוניים וכמובן את תחנת הרכבת 'מודיעין מרכז'. כך ייוצר חיבור מהיר ונוח בין כל מרכזי העיר".
החפירה תחל מוקדם
התוכנית, כמובן, לא עומדת לפני ביצוע בשנים הקרובות. פרויקט בסדר גודל כזה יש לתכנן לעומק ולהעביר בכל מערכות הרגולציה המקובלות: הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, המועצה הארצית, רכבת ישראל, רשות מקרקעי ישראל (בעלת הקרקעות) וכמובן משרד התחבורה.
באשר לכריית מנהרה חדשה לקו הרכבת העתידי, בעירייה גילו כי למעשה יש כבר מנהרה חפורה באורך כמה מאות מטרים, הממשיכה מתחנת "מודיעין מרכז" לכיוון צפון, מתחת לשדרות החשמונאים, ליד בנייני דימרי. "מדובר במנהרת בלימה לצרכי חירום שנועדה לאפשר לרכבות המגיעות לתחנת מודיעין מרכז לבלום את עצמן במקרה תקלה לאורך כמה מאות מטרים", מסביר גורם בעיריה. "את המנהרה הזו נמשיך עד לעיקול, לתוך שדרות עמק בית שאן".
אותו גורם ציין כי ככל הנראה עבודת חפירת קו הרכבת התחתית יתבצע מוקדם מאד וכבר בשלב הראשון, כדי לנצל את העובדה שהמע"ר הנוכחי (לאורך רחוב דם המכבים) טרם בנוי וניתן לחפור שם את המנהרה מבלי "להרים את כל העיר". בכך מקווים להימנע מהקשיים שחווים כיום תושבי ת"א.
מהנדס העיר צחי כץ אמר כי "קו הרכבת החדש ממודיעין מרכז לפארק הטכנולוגי יגיע לאזור שבו נמצא כיום מגרש הכדורגל החדש. עדיין לא ברור דרך איזו שדרה הקו יעבור, הכל תלוי בטופוגרפיה וביכולת העבירות, כי הרכבת צריכה רדיוס מסויים כדי להסתובב. אבל הרעיון הוא להביא אותה לליגד ושם התושבים יוכלו ללכת ברחובות, מה שהיום למעשה הם לא יכולים בעיר מודיעין. במע"ר החדש הרחובות יהיו כאלה שניתן יהיה לצעוד בהם, דוגמת ניו יורק או ברצלונה. לשם אנחנו שואפים".
ערך הדירות יעלה לאורך התוואי
בעיריה ובקרב אנשי הנדל"ן במודיעין יש תמימות דעים כי לאחר ביצוע הפרויקט יהיה לזינוק במחירי הנדל"ן לאורך תוואי הרכבת התחתית.
"כולנו יודעים מה רכבת עושה למחירי הדירות בסביבתה הקרובה שלה ומה הפוטנציאל של קו רכבת במיקום מסויים. לכן הרכבת העתידית תשפיע מאד על המחירים ברדיוסים הקרובים", אמר מהנדס העיר צחי כץ. "רכבת במרכז עיר היא מחולל צמיחה גבוה מאד בתחום המסחר". לכץ ברור שלאורך קו הרכבת התחתית – שיכלול אולי שלוש עד חמש תחנות – מחירים הדירות יעלו הרבה מעבר לעלייה הטבעית והרגילה בעיר מודיעין בכלל ובאזור שכונות התוואי.
הצפי הוא שהמחירים יעלו במיוחד לאורך השדרה שבה אמורה הרכבת לעבור. כפי שזה מסתמן עכשיו מדובר בשדרות עמק בית שאן, אבל ההשפעה תהיה בשכונות הכרמים, הנביאים, המגינים ואפילו לשכונת אבני חן שנמצאת בסמיכות לכביש המוליך לפארק הטכנולוגי.
"בשדרות העמקים מחירי הדירות נמוכים יחסית לרחובות הקטנים הסמוכים", מסבירה לימור כרמלי מסוכנות הנדל"ן "כרמליס", "בעיקר כי אנשים לא אוהבים לגור ברחובות סואנים. לכן קו הרכבת שיעבור בשדרות עמק בית שאן למשל, יתן למחירים דחיפה של ממש". לדבריה, תוספת של רכבת תגביר את הביקושים לדירות בעיקר מצד מבוגרים, שזקוקים לתחבורה ציבורית קרובה"
בכמה?
"אני מעריכה שמחירי הנדל"ן לאורך התוואי יקפצו בלפחות עשרה אחוז. זה מה שקורה בכל מקום שהרכבת מגיעה אליו".
אין גם ספק שהקמתו של מע"ר חדש ישפיע מאד גם על רמות המחירים בפארק הטכנולוגי, גם בחלקו הנוכחי (הישן). מחירי המגרשים בפארק כפי שבאו לידי ביטוי במכרזים בשנתיים האחרונות נעו סביב 600 אלף שקל לדונם קרקע, כמחצית ממחיר המגרשים במע"ר או בשכונת נופים. עם היוודע הכוונה על תיכנון קו הרכבת החדש, אין ספק שבמכרזים הבאים מחירי המגרשים בפארק יעלו משמעותית.
אבל מעבר למחירי המגרשים, תחנת רכבת בפארק הטכנולוגי צפויה להיות מקור משיכה גדול לעסקים שיזרמו לפארק ולמע"ר. השיקול של חברות ועסקים האם לעבור לכאן או לא משתנה לגמרי כשקיימת רכבת שיכולה לשנע את העובדים למקום העבודה. זאת לעומת המצב העגום כיום, שבו מגיע אוטובוס פעמיים שלוש ביום למתחם.
צילום דובר העיריה