מחלף שילת חוזר לחיים. תקציב עבורו עוד אין

יהודה גולן
2014-09-10 01:00:00
2014-09-10 01:00:00

נתחיל בבשורה הטובה: כשייבנה מחלף שילת – שאמור לשחרר את פקקי היציאה והכניסה של הציר המרכזי של מודיעין – תושבי שכונת הכרמים לא יגלו מול המרפסות שלהם גשרים גבוהים שעליהם דוהרות מכוניות אלא מחלף "שקוע". הבשורה הפחות טובה: המחלף, שהעיר ממתינה לא שנים רבות – לא יקום לפני שנת 2018. שתי העובדות החשובות האלו התבררו באחרונה, כאשר החברה הלאומית לדרכים ("מע"צ" לשעבר) הוציאה את תוכניות המחלף מההקפאה  העמוקה שבה הן היו. הסיבה – מבט מחודש על שני צירי הרוחב הארציים שמחברים את תל אביב וירושלים – כביש 1 וכביש 443.

בימים אלה בוחן משרד התחבורה שלוש אפשרויות להקמת המחלף. במקביל שוקדים במחלקת ההנדסה של העירייה על "התוכנית המועדפת" עליהם – כזו שבה כביש 443 יהפוך למשוקע (דוגמת מחלף כפר שמריהו) או שהכניסה לשדרות החשמונאים תהיה באמצעות מנהרה.

ראש העיריה חיים ביבס אומר על כך ל"מודיעין News": "הייתי מאלה שהתנגדו התנגדות נחרצת למחלף במתכונת הקודמת, שהיה מביא להרס האזור ומביא את הכביש לתוך הבתים בשכונת הכרמים. אמרתי את זה אז ואני אומר את זה היום: כל המחלף אז תוכנן רק עבור תחנת הדלק בצומת שילת. לשמחתי משרד התחבורה קיבל את עמדת העירייה ואנחנו הולכים על המחלף הקטן יותר, בצורת 'יהלום'".

ביבס גם חושף כי העיריה מקדמת – מול משרד התחבורה – סלילת כביש חדש שייצא ממודיעין עילית, יקיף ממזרח את לפיד, כפר האורנים וכפר רות ויפגוש את כביש 443 ליד מחסום מכבים. המטרה – הסטת התנועה מהעיר החרדית ומגוש טלמונים בצורה כזו שתאפשר לנהגים אלה להמשיך ישירות לירושלים, מבלי להכביד על צומת שילת.

דגם אמריקני – לא תודה

מחלף שילת הוא פרויקט בסדר גודל לאומי, אבל נכון לעכשיו הוא עדיין לא מתוקצב. בתוכנית הקודמת גילו  בעיריה כי ה"כנף" הדרומית של המחלף, שעולה בסיבוב מכביש 443 לתוך מודיעין, תיסלל בתוואי גבוה כך שהרמפות של המחלף יהיו ממש מול המרפסות של דיירי הבתים הקיצוניים בשכונת הכרמים. "הבנתי שתיווצר כאן מציאות בלתי נסבלת לדיירים בשכונה", אומר חנן ברנשטיין, לשעבר  מחזיק תיק התחבורה בעירייה.  "ביבס הבין מיד את המשמעות של הדבר והחליט שהעירייה תתנגד לתוכנית שכזאת. הצענו למשרד התחבורה להסיט את המחלף צפונה יותר או לחלופין – לסלול בתוואי המקורי מחלף 'דיימונד' קטן בצורת מעויין – מחלף שהזרועות שלו קצרות ולכן הדיירים לא ייפגעו. היה גם הבדל בעלויות סלילת המחלפים. בעוד שהמחלף הגדול עם הרמפות היה עתיד לעלות כשלוש מאות מיליון שקל, הרי שמחלף ה'דיימונד' היה אמור לעלות לא יותר מ-120 מיליון. לעירייה הציגו עוד אפשרות, של סלילת מחלף קטן יותר על פי דגם אמריקני, שלא הלהיב אותנו".

קברניטי העיר, שהתנגדו למחלף הגדול, טענו בדיונים כי אומדני הנסועה (כמויות הרכב שעוברות בשעה בכביש – י.ג) לא מבטאים את ההתפתחות העתידית של העיר שהולכת לכיוון דרום וכי כביש 431 יהיה הכביש המרכזי שעליו נוסעים רוב תושבי מודיעין לכיוון גוש דן ולכן לא צריך בכלל לסלול מחלף גדול ויקר כל כך.

דרישה נוספת שהעלו ביבס וברנשטיין מול משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל היתה שעד שלא מסיימים את הרחבת כביש 1 – לא יתחילו בבניית המחלף בצומת שילת. ברנשטיין: "תאר לך מצב שבו כביש 443 וכביש 1 בעבודות נרחבות. איזה פקקים היינו מקבלים בעיר מכל הכיוונים".

בסופו של דבר במשרד התחבורה החליטו שלא להחליט. ההתנגדויות של ביבס ושל מהנדס העיר ומחזיק תיק התחבורה ברנשטיין עזרו והתוכנית שקעה ונעלמה, אם כי היה ברור שכל עוד העבודות בכביש 1 לא יסתיימו, התוכנית לא תעלה חזרה.

ניפגש בשנת 2018

אבל העבודות בכביש 1 מתקדמות בקצב  ובגופים הממשלתיים, כלומר משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, כבר רואים את סיומן. לכן החליטו שהגיע הזמן להחיות שוב את התוכנית. אמנם נותרו ארבע שנים עד לסיום העבודות בכביש 1, "אבל חייבים כבר עכשיו להתחיל בהכנות כלומר לבצע את הפקעת הקרקעות בצומת שילת לטובת הרשות המקומית ולעשות את כל שינויי התב"ע הנדרשים", מסביר ברנשטיין.

שינויים כאלה לוקחים שנים. אם זה להפקיע את הקרקעות שבצומת שילת בכל הליכי החוק ולרשום את הקרקעות לטובת העירייה כדי שניתן להתחיל בתיכנון. אחר כך יש לבחון את החלופות ולבחור אחת. בשלב הבא יתבצע תיכנון ראשוני ואחר כך תיכנון מפורט של המחלף. כל השלבים האלה יימשכו כמה שנים, כך שבשנת 2018 (בערך) ניתן יהיה לגשת לסלילת המחלף החדש.

לדברי אנשי המקצוע, עיריית מודיעין השיגה הישג גדול מאד בכך שהצליחה למנוע סלילת מחלף שהיה חוקי לכל דבר ועניין, על פי תב"ע שקיימת כבר עשרים שנה, ובכך לחסוך הרבה עגמת נפש וכאב ראש ממאות דיירים שמתגוררים בבתים הקיצוניים של שכונת הכרמים. "אין לי ספק שההתנהלות המוניציפאלית של העירייה היתה מיטבית ואפקטיבית", אומר ברנשטיין. "העירייה עמדה באופן נחרץ מול כל הרשויות, כולל משרד התחבורה ומע"צ וקידמה מהלך תחבורתי ראוי ביותר בכל קנה מידה, שיתן פתרון אופטימלי לעומס התנועה בכביש 443 ובכניסה לעיר ומנעה מאד פגיעה סביבתית בשכונת הכרמים".

(צילום: אינגריד מולר)

כתבות נוספות

עדות מהמיגונית

לאחר חזרתן מהשבי מיהרו לירי אלבג, קרינה ארייב ונעמה לוי לבקר את הוריה של סרן עדן נמרי ממודיעין, ושיתפו פרטים שלא היו ידועים עד כה על הקרב האחרון של הקצינה הצעירה: "הן אמרו שזאת המשימה שלהן – לספר מה היא עשתה"

מהחווה למודיעין

לאחר השיפוץ הנרחב במתחם הטרסה פתחה את שעריה מעדניית חוות נעמי, ובעלי הרשת מסביר איך קורצים לקהל הדתי גם בלי תעודת כשרות

הנוסעים מתלוננים, האוטובוס נוסע

קרוב ל-2,700 תלונות התקבלו בשנת 2024 נגד חברת קווים ונהגיה, שהנפוצות ביותר בהן נגעו לאי-הגעה ועצירה בתחנות, איחורים והתנהלות בלתי נאותה. קווים: "פועלים תחת אתגרים עצומים"

רוק אנד שכול

מיזם ההנצחה המוזיקלי לזיכרה של סמ"ר ים גלס ממודיעין תופס תאוצה והופך כעת לאלבום, ובן זוגה שחרר לאחרונה את השיר השני מתוכו: "המילים עצובות אבל המוזיקה שמחה"

עדות מהמיגונית

לאחר חזרתן מהשבי מיהרו לירי אלבג, קרינה ארייב ונעמה לוי לבקר את הוריה של סרן עדן נמרי ממודיעין, ושיתפו פרטים שלא היו ידועים עד כה על הקרב האחרון של הקצינה הצעירה: "הן אמרו שזאת המשימה שלהן – לספר מה היא עשתה"

המשך קריאה »

מהחווה למודיעין

לאחר השיפוץ הנרחב במתחם הטרסה פתחה את שעריה מעדניית חוות נעמי, ובעלי הרשת מסביר איך קורצים לקהל הדתי גם בלי תעודת כשרות

המשך קריאה »

רוק אנד שכול

מיזם ההנצחה המוזיקלי לזיכרה של סמ"ר ים גלס ממודיעין תופס תאוצה והופך כעת לאלבום, ובן זוגה שחרר לאחרונה את השיר השני מתוכו: "המילים עצובות אבל המוזיקה שמחה"

המשך קריאה »